baotian f3 bt49qt-12 start og omdrejnings prob.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
svineplayer
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. januar 2011 10:03
Scootere: baotian f3 fra 2010
rmx fra 2003

baotian f3 bt49qt-12 start og omdrejnings prob.

Ulæst indlæg af svineplayer »

jeg har en baoitan f3 som pluslig gik ud under kørsel jeg hade kørt ca. 10km kunne ikke få liv i den igen. har nu stået varmt i ca.24 timer nu kan med besvær starte den men den gå ud efter 2-3 sek. og hvis man giver gas så dør den med det samme.jeg har gjort følgende renset kabratoren og gjort det igen for at være sikker og kontrolleret at ventilerne ikke har sat sig og justeret dem bække til 0.1mm kontrolleret benzin tilførlsen tappet det gamle af og nyt på. og jeg har købt denne nye tændspole http://www.speedline.dk/da/scooter/taend...-nk390-01/
et nyt tændrør NGK C7HSA. jeg har også renset luftfilteret og prøvet med og uden luftfilter .kan se at den skal køre med NGK CR7HSA tændrør kan det gøre så stor forskæl.

Jeg har virklig brug for hjælp.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: baotian f3 bt49qt-12 start og omdrejnings prob.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Eneste forskel på C7HSA og CR7HSA er at den med R har en modstand i sig for at dæmpe radiostøj.
Jeg mener ikke at det vil hjælpe at sætte et tændrør i med modstand men du kan da godt gøre det for ikke at skulle tænke på om det kan være derfor.

Jeg har selv være ude for noget lignede et par gange hvor motoren bare stopper også er der ingen kompression også kan jeg stå og træde på kickstarteren i 30 minutter før den kan starte igen. Der var som om ventilerne have sat sig fast eller der sad noget fast så ventilerne ikke kunne lukke helt.

Hvis du drejer på kickstarteren med hånden kan du så mærke om der er kompression eller er det lige let hele tiden at gøre det ?
Der skal gerne forskel i modstanden. Altså nogen gange skal det være let og nogen gange skal det være hårdt at dreje kickstarterarmen.

Hvis den kan starte i 2-3 sekunder så er der jo noget der virker så hvis jeg var dig ville jeg bare blive ved og ved og ved og se om den ikke kom til at virke.
Som sagt skulle jeg stå og træde i 30 minutter før den startede de gange jeg har oplevet det.
Ellers kunne du skrue topstykket af hvis du har lyst til det og rense forbrændingskammeret for kulstof.

Jeg har en ide om at det kan være noget af det her kulstof som er røget af og sat sig i klemme mellem topstykket og ventilen de gange jeg har oplevet det men kan jo ikke være sikke. Men det må være ventilerne som af en eller anden grund ikke lukker helt fordi efter 30 minutter med at træde på kickstarteren så er der kompression igen og jeg kan starte.
Billede

Du kan se billeder her hvor jeg har taget topstykket af : http://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/motor.php
Brugeravatar
svineplayer
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. januar 2011 10:03
Scootere: baotian f3 fra 2010
rmx fra 2003

Re: baotian f3 bt49qt-12 start og omdrejnings prob.

Ulæst indlæg af svineplayer »

Hej igen
jeg vil lige starte med sige tak for et super svar og man bliver taget seriøst nå men her til aften har jeg prøvet med det nye tændrør uden hæld, så jeg har haft toppen af og ventilerne er fine har selvfølig rengjort dem. samlet igen efter alle kunstens regler og uden hæld den gør ligsom før. så jeg er tom for gode ideer men mine tanker gå på de to eneste ting som jeg ikke har været over er pickup-en eller cdien er der nogle som har nogle erfaringer med dem har hørt at enten virker cdien eller ikke men ved ikke. det skal lige siges at den er kun et år gammel og har kun kørt 4000km jeg har klippet en lyserød ledning og fjernet en skive men det er gjort for 3500km siden jeg har serviceret efter forskrifterne.

har virklig brug for nogle gode ider
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: baotian f3 bt49qt-12 start og omdrejnings prob.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis CDI boksen er defekt så kunne det selvfølgelig være derfor du ikke kan starte.
Den eneste måde at finde ud af om den er defekt på er ved næsten ved at prøve med en anden CDI boks.

Har du testet om der er gnist på tændrøret ?
Prøv og skrue tændrøret ud, sæt det i tændrørshætten igen og hold gevindet på motorblokken mens du bruger el starteren.
Du skal ikke røre på tændrøret imens så kan du få stød.
Så skulle tændrøret gerne lave gnister.
Check også at tændrørskablet sidder godt fast i begge ender. Tag det ud og check det og saml det godt.

Hvis tændrøret gnister fint tror jeg ikke umiddelbart at hverken pickup eller CDI boks er defekt.

Men hvis du vil teste pickupen kan du læse her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... php#pickup

Jeg ved godt du siger du har justeret ventil tolerancen men prøv og dobbelt check afstanden nu efter du har haft topstykket af.
Også i stedet for at sætte begge ventiler til 0,1 mm så sæt indsugningsventilen til 0,06 mm og udstødningsventilen til 0,08 mm.
Har du husket at dreje motoren så ventilerne ikke bliver trykket ned inden du justere og kontroller ?
Billede

Hvad med kompressionen kan du mærke at der er forskellig modstand hvis du bruger kickstarteren med hånden ? Eller føles det lige let hele tiden ?
Brugeravatar
svineplayer
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. januar 2011 10:03
Scootere: baotian f3 fra 2010
rmx fra 2003

Re: baotian f3 bt49qt-12 start og omdrejnings prob.

Ulæst indlæg af svineplayer »

nej jeg har ikke. jeg har prøvet alt nu uden held men da scooteren kun er 8 måneder gammel har jeg snakket med forhandleren (som er i jylland) og jeg skal køre den ned til en i roskilde som vil kikke på den jeg skriver nå jeg ved noget. men jeg takker mange gange for hjælpen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: baotian f3 bt49qt-12 start og omdrejnings prob.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Øv. Nå men skriv gerne hvad løsningen var når i har fundet ud af det.
Besvar