Dækskifte

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
TheTransporter
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30. oktober 2016 22:36
Scootere: Vespa ET 2 '99 45 km

Dækskifte

Ulæst indlæg af TheTransporter »

Skal have nye dæk på min Vespa (Michelin SM 100). Jeg har ikke prøvet at skifte før, men har fået mod på at prøve, efter at have læst beskrivelser af fremgangsmåden på nettet. Mit første forsøg med forhjulet strandede på, at jeg ikke kunne få det gamle dæk af. Fik aldrig nok plads til at bruge det dækjern...
Nu er mit spørgsmål, om man ikke bare kan skære et hul i dækket med en hobbykniv el. lignende, og bruge bidetang/kniv til at arbejde sig ned til fælgen. Klippe/skære dækket midt over og derefter trække det af!

Er jeg gal eller genial? Der må være nogen af jer der har prøvet det....
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Dækskifte

Ulæst indlæg af Jps »

Noget i den stil her :D ?
Brugeravatar
andersur
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30. oktober 2016 20:06
Scootere: Baotian City 2010, Kymco K12,
Geografisk sted: Ørsted

Re: Dækskifte

Ulæst indlæg af andersur »

Man kan godt vis man vil, men en 3-4 stor skrue trækker(tykke i jernet) så skal dækket nok komme af:)
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Dækskifte

Ulæst indlæg af Supercharger »

eller en struestik som er bredkæbet. ;)
Brugeravatar
TheTransporter
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30. oktober 2016 22:36
Scootere: Vespa ET 2 '99 45 km

Re: Dækskifte

Ulæst indlæg af TheTransporter »

Jeg kan se på billedet at det kan lade sig gøre at få dækket af på den måde, men grensaven afskrækker mig lidt! Mine fælge er stadig pæne og jeg vil ikke skramme dem. Jeg er lige begyndt at arbejde på at fjerne udstødningen (bøvlet!), for at se om jeg overhovedet kan få baghjulet af selv. Må se hvad der så sker...
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Dækskifte

Ulæst indlæg af Jps »

TheTransporter skrev:Jeg kan se på billedet at det kan lade sig gøre at få dækket af på den måde, men grensaven afskrækker mig lidt! Mine fælge er stadig pæne og jeg vil ikke skramme dem. Jeg er lige begyndt at arbejde på at fjerne udstødningen (bøvlet!), for at se om jeg overhovedet kan få baghjulet af selv. Må se hvad der så sker...
Som du ser på billedet, så blev dækket skåret igennem på midten. Du kan også bruge en stiksav til at skære i dækket med. Kanttråden i begge sider, er dog den der volder de største problemer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Dækskifte

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du skal bare lære at gøre det.
Først skal luften ud. Skru ventilens kerne ud hvis du har et værktøj til det så kan luften frit komme ud.
Så mas dækket sammen eller læg fælgen ned og hop på dækket, eventuelt ved en kansten eller noget og pas på ikke at ridse fælgen. Så hopper dækkanten af fælgen.
Gør det samme på den anden dækkant så dækket sidder helt løst.
Så kan du komme i gang med at bruge dækjernet.

Det ville ikke give så meget mening at bruge en hobbykniv til at skære dækket op fordi du kan ikke skærer dækkanten over da der er ståltråde i.
Hvis du ville kunne du da godt gøre det også bide trådene over med en tang men det bare endnu mere besværligt.
Besvar