Forskellige for/bagdæk ??

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
pshdo
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. december 2014 22:39
Scootere: Piaggio Fly 4T
kørt 1700km

Forskellige for/bagdæk ??

Ulæst indlæg af pshdo »

Hej forum...

Jeg undrer mig... :D

Må man, eller må man IKKE have forskellige for og bagdæk på en scooter 30 ?

Grunden til spørgsmålet er at nogle dæk-sider anbefaler en type til fordæk, og en anden til bagdæk...
- andre sider har kun én slags dæk til både for og bag?!?
Og sidst jeg søgte dæk, så det endda ud som om at der var en fabrikant der kun lavede bagdæk...

Så sidst valgte jeg bare at gå i den lokale MC butik, og få dem til at klare det hele, men de er desværre lukket i mellemtiden.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forskellige for/bagdæk ??

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er nogen scootere som har forskellig størrelse fordæk og bagdæk og nogen scootere har samme størrelse både for og bag.

Ved ikke om der er nogen regel for om man må ændre dækstørrelsen men man kunne jo godt forstille sig man ikke må ændre på diameteren fordi så påvirker det nok speedometer og topfart.
Brugeravatar
pshdo
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. december 2014 22:39
Scootere: Piaggio Fly 4T
kørt 1700km

Re: Forskellige for/bagdæk ??

Ulæst indlæg af pshdo »

Hej igen...

Tusind tak for svar...

Det er nu ikke størrelsen jeg ville ændre på, men mønsteret der ikke nødvendigvis er det samme mere vil jeg tro...
- og da slet ikke hvis jeg finder et andet dæk ;)

Scooteren er i øvrigt en Piaggio Fly 50 4T.

Bagdækket er slidt helt ned, men fordækket er meget fint, så jeg ville nøjes med at skifte det ene, hvis det er muligt...


Se i øvrigt her, alle de sjove valg der kommer op, og nogle af dem findes kun som bagdæk ?!?
http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop. ... &weiter=10
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forskellige for/bagdæk ??

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det eneste krav jeg mener at have læst er:
8.02.040 Knallert
(1) Knallert skal være forsynet med dæk med en mønsterdybde på mindst 1,0 mm.
Så man må ikke køre med dem uden mønster der kaldes slicks.
Men jeg vil da mene du må vælge lige præcis det mønster du ønsker.

Jeg mener det med om dækket er fordæk eller bagdæk har noget med at gøre i hvilken retning dækket belastes fordi fordækket bremse mest og bliver vredet den ene vej og bagdækket accelereres mest af motoren og vrides den anden vej tror jeg nok.
Mener også at have set dæk hvor man kan vende det om alt efter om det skal sidde foran eller bag på.
Brugeravatar
pshdo
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. december 2014 22:39
Scootere: Piaggio Fly 4T
kørt 1700km

Re: Forskellige for/bagdæk ??

Ulæst indlæg af pshdo »

Hej...

Jeg er meget glad for jeres svar.
- for jeg syntes det er svært at finde noget konkret lovtekst om det...
(Alt der ikke er forbudt på skrift, er vel lovligt :D)

Jeg kan dog stille mig en lille smule tvivlende mht. det der med minimum 1,0 mm mønster, for der er jo mange dæk som nærmest slet ikke har mønster, bl.a. dem der originalt var monteret på vores Piaggio.
Dem skiftede vi til nogle vinterdæk med meget groft mønster fordi den også skulle kunne køre om vinteren, og det var de blanke original dæk nemlig ikke specielt gode til ;)
Brugeravatar
svdk
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11. september 2015 22:11

Re: Forskellige for/bagdæk ??

Ulæst indlæg af svdk »

Scooter er typegodkendt med et bestemt størrelse for og bag. Så efter typegodkendelsen skal man nok ikke lave om på det.
Ang. mønster mener jeg at have læst at de godt må være forskællige. Ligsom bil der godt må have forskellige for og bag dog ens parvis, hvis det ikke er lavet om, men spørg der hvor du køber dem. Dæk har tillige en pil der skal vende i kørselsretningen når de monteres, men som Scootergrisen skriver er der nogen som man kan flytte for til bag hvis de er lige store. På min er størelsen, for 120/70 - 12 / bag 130/70 - 12
Link til type: http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... delser.php

Minimum mønster kan blive dagens spørgsmål :) kan heller ikke finde noget konkret på dette :detective:
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Forskellige for/bagdæk ??

Ulæst indlæg af Jps »

Man må ikke ændre på dækstørrelsen overhovedet. Man skal bruge de dæk, scooteren er typegodkendt med. Sætter man større dæk på, ændres farten.
For mange år siden, fik jeg en påtale fra en betjent om netop det med farten, så jeg skulle se at få skiftet bagdækket som var for stort (på en Yamaha 4 gear).
Ellers vankede der en bøde.

At mange dæk ligner slickdæk (selv om der er riller i), forstår jeg så ikke. Super8 's dæk ligner dem også, så jeg skiftede til vinterdæk, da bagdækket punkterede.

Der gælder de samme regler for mønsterdybde på knallertdæk som på bil/mc dæk, nemlig minimum 1 mm.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forskellige for/bagdæk ??

Ulæst indlæg af scootergrisen »

De 1,0 mm er dybden på mønsteret, ikke hvor meget mønster dækket har.
Men ja der er nogen dæk der har ret lidt mønster.

Der kan desuden være TWI nede i mønsteret så man kan se hvornår det er slidt ned.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/dek.php
Besvar