Mangler info om platiner, kondensator og fødespole

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Mangler info om platiner, kondensator og fødespole

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er en bruger af hjemmesiden som syns der manger info om platiner, kondensator og fødespole.
Der er nogen der har noget viden der fordi jeg ved ik rigtig noget om det.

Så vidt jeg ved er platinerne en kontakt som bestemmer hvornår tændrøret skal give gnist. Det som en CDI boks gør på nyere scootere bare uden bevægelige dele.
En kondensator skule være noget med at spændingen ikke peeker så højt eller noget så platinerne ikke bliver brændte har jeg ret ?
Fødespolen det vel det samme som generatoren ?

Kan tændingen ikke advancere på en knallert med platiner ?

Platiner.
Platiner kaldes også kontaktsæt.
platiner.jpg
platiner.jpg (78.45 KiB) Vist 11313 gange
1.png
Kondensator.
Kondensatoren bruges til at nedsætte gnistdannelse når plantinerne åbner. Det forlænger platinernes levetid.
Kondensatoren skal også sikre en hurtig nedbrydning af magnetfeltet i primærspolen så der opstår en høj induktionsspænding... hvilket jeg ikke fatter en skid af.
Kondensatoren optager induktionsspændingen fra primærspolen og afgiver det igen ved næste forløb.
kondensator.jpg
kondensator.jpg (63.18 KiB) Vist 11313 gange
Spole.
fodespole.jpg
fodespole.jpg (56.91 KiB) Vist 11313 gange
generatoranker1.png
generatoranker1.png (2.38 KiB) Vist 11240 gange
generatoranker2.png
generatoranker2.png (2.61 KiB) Vist 11240 gange
Her sidder alle delene og det må være tændspolen øverst.
puch.jpg
puch.jpg (157.43 KiB) Vist 11313 gange
Den øverste spole med sort plastik omkring er tændspolen.
Den nederste spole hvor man kan se vindingerne er lysspolen.

Her kan man se at lysspolen også kan være delt op i 3 spoler. 1 til forlyset, 1 til baglyset og 1 til stoplyset.
puch_gp_spoler.jpg
puch_gp_spoler.jpg (78.96 KiB) Vist 11281 gange
Justering af tænding på en puch maxi
justering_af_den_faste_kontakt.png
justering_af_den_faste_kontakt.png (10.18 KiB) Vist 11240 gange
Kamvinklen er det antal grader akslen drejer mens platinerne ikke rør hinanden.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3551
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole

Ulæst indlæg af Jps »

Har haft masser af knallerter gennem tiden, med platiner og det andet du nævner, men billeder af det har jeg ikke. Jeg kender lidt til indstilling af platiner og har skiftet en del kondensatorer og føde/lysspoler :). Det har mest været på Puch, Suzuki, Yamaha, Vespa.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan du forklare hvad du ved.

Hvad bruge fødespolen til ?

Jeg så der er noget som hedder fødespole, lysspole, hjælpespole og tændspole.... det mange spoler men der bruges måske flere navne for samme spole.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3551
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole

Ulæst indlæg af Jps »

En forklaring til det sidste billede er at den sorte øverste er fødespolen, den nederste er lysspole og til højre en kondensator og til venstre Platinerne :).

Kondensatoren giver den strøm i den mængde som knallerten skal ha'. Skulle den blive overbelastet, springer den. Fødespolen har forbindelse til tændspolen/tændrørshætte. Lysspolen giver jo sig selv, idet den levere lys til knallerten. Platinerne skal på de modeller jeg har nævnt, stå mellem 0.30-0.45 i afstand mellem de 2 flade "forhøjninger" på dem.

Ved den sorte pil sidder der en skrue som der 3 af ialt, og her kan man justere tændingstidspunktet, ved at dreje ankerpladen hele systemet sidder på, hvis det er nødvendigt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Levere fødespolen ikke strøm til andet end tændspolen ?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3551
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Levere fødespolen ikke strøm til andet end tændspolen ?
Ikke det jeg ved af. Men jeg kan jo tage fejl.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Når man skal justere platin afstanden skal man så løsne de 3 skruer som holder "ankerpladen" eller hvad den hedder og dreje den, måle med søgerblade og stramme de 3 skruer igen ?
Den skrue som sidde på lige ved platiner den skal måske ikke løsnes ved justering af platin afstanden ?
Er der nogen tegn på at platinerne skal indstilles ?
Og hvad med kondensatoren går den bare i stykker nogen gang og skal skiftes og er der nogen tegn på at den skal skiftes ?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3551
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Når man skal justere platin afstanden skal man så løsne de 3 skruer som holder "ankerpladen" eller hvad den hedder og dreje den, måle med søgerblade og stramme de 3 skruer igen ?
Den skrue som sidde på lige ved platiner den skal måske ikke løsnes ved justering af platin afstanden ?
Er der nogen tegn på at platinerne skal indstilles ?
Og hvad med kondensatoren går den bare i stykker nogen gang og skal skiftes og er der nogen tegn på at den skal skiftes ?
De er kun den ene skrue ved platinerne der skal skrues lidt ud, så man kan justere afstanden mellem de 2 flader. Hvis man samtidig vil justere tændingstidspunktet skal de 3 skruer skrues lidt ud, og ankerpladen drejes. Men jeg har så aldrig rørt ved tændingstidspunktet, kun justeret platiner. Når der på et tidspunkt danner sig en spis på den ene flade, kan man med en lille fil, file den ned. Spidsen kommer formentlig fordi det gnister mellem de 2 flader, og hvis gnisten er ujævn, er spidsen der inden længe.

Hvis kondensatoren ryger sig en tur, er der intet forvarsel. Knallerten stopper bare med at køre, så vidt jeg husker.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der der en som kan tegne en tegning så man kan se hvordan tingene er forbundet ?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvordan kan det være at spolerne er fordelt på forskellig antal "punkter" på statoren ?
4Stroke_Stator_2coil18mm_logo.jpg
4Stroke_Stator_2coil18mm_logo.jpg (72.24 KiB) Vist 11267 gange
lima_0007.jpg
lima_0007.jpg (433.5 KiB) Vist 11267 gange
lima_0006.jpg
lima_0006.jpg (165.51 KiB) Vist 11267 gange
Det her er vist en stator med 3 faser.
NewStator-2.jpg
NewStator-2.jpg (94.87 KiB) Vist 11267 gange
Jeg får ud fra den spole som er omgivet af tape er tændingsspolen og at den har tape for at beskytte ledningerne som vel er tyndere end den spole til lyset.

På dette billed ser der ikke ud til at være nogen tændspole på. 2 af punkterne ser ud til at være tomme. Sikkert for at CDI boksen fra strøm fra batteriet og ikke fra generatoren.
kymcospole.jpg
kymcospole.jpg (158.22 KiB) Vist 11267 gange
Kom gerne med noget input så jeg bedre kan forstå det.
Besvar