Ny scooter ejer - forsøger at forstå det elektriske system

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
bedstefar
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 1. december 2015 10:26

Hvad er de her dimser (4)

Ulæst indlæg af bedstefar »

Nu er jeg rykket tættere på motoren (har fjernet sædet og lagerrummet under sædet)

Billede 7 - Er det her en "Trigger" og hvad laver sådan en en?
DSCF1513.jpg
Har en "trigger" noget med omdrejningen af motoren at gøre?
Og kan det forestilles at den giver et signal pr. omdrejning af motoren?

EDIT:
Har fået den idé, at det måske er start relæet. Jeg må undersøge ledninger lidt mere, næste gang jeg får åbnet scooteren. Min mistanke er kommet pga. den kraftige røde ledning der ser på billedet. Men mere om det senere
/EDIT

EDIT2:
Fra svarene i denne tråd bekræftes at det er et start relæet.

Og hov, nu fandt jeg faktisk billede og pris på reservedelen "starterrelæ" til Digita hos T.Hansen
http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 029953865/
/EDIT2


Billede 8 - Er det tændspolen (ignition coil)?
DSCF1514.jpg
EDIT2:
Fra svarene i denne tråd bekræftes at det er tændspolen.

Og hov, nu fandt jeg faktisk billede og pris på reservedelen "tændspole" til Digita hos T.Hansen
http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 029953867/
/EDIT2
Senest rettet af bedstefar 3. december 2015 00:18, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
bedstefar
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 1. december 2015 10:26

Hvad er de her dimser (6)

Ulæst indlæg af bedstefar »

Billede 10 - Er det "Fuel sensor" - ved 1-tallet
DSCF1517.jpg

Billede 11 - Anden vinkel af de samme dimser
DSCF1520.jpg

Den fuel sensor der er i en scooter, måler den blot at brændstof er tilgængelig?

EDIT:
Der er blevet foreslået at dimsen ved 1-tallet på billederne på dansk kaldes automat choker, og ikke blot er en føler (sensor).
Der er en gennemgang af scooter automat choker på den her side: http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... isk_choker
/EDIT

EDIT2:
Hov, nu fandt jeg lige sådan en "automatchoker" hos T.Hansen
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-10 ... -796875843
/EDIT2

Dimsen ved 2-tallet i billederne, det er en beskyttelsesmuffe, som blot er udenpå et elektrisk stik. Det hjælper givetvis en del, at muffen er der, men det her et et af de stik som især har inspireret mig til at tænke på om det er muligt at gøre mere for at beskytte stik-forbindelser mod korrosion, der til sidst giver dårlige forbindelser og ledninger der forsvinder/knækker i stikket.

Jeg ved at det er en muffe, fordi jeg har flyttet på den. Vil forsøge at huske at få et billede, næste gang jeg har åbnet scooteren.
Senest rettet af bedstefar 5. december 2015 05:26, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
bedstefar
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 1. december 2015 10:26

Hvad er de her dimser (7)

Ulæst indlæg af bedstefar »

Billede 12 - Olie beholder og olie måler ("lubricant sensor" på diagrammet)
DSCF1517-2.jpg

Billede 13 - Forbindelse til oliemåler
DSCF1518.jpg

Selv om farven på ledningerne fra sensoren er sort og blå, så ses det at farverne fra ledningsnettet er sort og grøn/hvid, og det stemmer overens med Grido diagrammet - for olie indikator sensor.


Her er endnu nogle stik forbindelser som jeg tænker der er ret udsat. Hvor der nemt kunne komme sprøjt, svans og vand ind i stikket, så det nemt (hurtigt) bliver dårligt. Når jeg siger hurtigt, så tænker jeg i måneder eller år. Det er mit ønske / min plan / mit håb, at scooteren skal holde i mindst tre år, også selv om det er den billigste nye scooter som jeg kunne finde.

Jeg er meget interesseret i at høre om andres erfaringer omkring holdbarhed af stik forbindelser og om man har gjort noget særligt for at sikre høj drift sikkerhed for det elektriske system (også selv om det er billige Kina scootere der er tale om).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ny scooter ejer - forsøger at forstå det elektriske system

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Læs på produkterne for at se om det er beregnet til beskyttelse af elektriske stik.
Det bedste vil nok være at beskytte stikkene sådan at vand og snavs ikke kan komme ind til stikkene til at starte med.
På min scooter var der en stænkklap ved forhjulet som var røget af på et tidspunkt også var der kommer en masse vand og sand op nedefra og ind i stik og styrlejer. Så du kunne tjekke at der er god beskyttelse mod det.

Billede 1: Tror også det er blinklysrelæ, ellers tænd for blinklyset og tag den af så finder du ud af det hvis blinklyset stopper.
Billede 2: Spændingsregulator. Den både ensretter og begrænser spændingen.
Billede 3: Lysmodstand. Den bruges når du slukker for lyset på lyskontakten. Det noget med at det stabilisere ladestrømmen til batteriet.
Billede 4: Ja det nok til lysmodstanden og tror også du har ret med at den kan blive varm og ledningerne derfor er anderledes.
Billede 5: Yep.
Billede 6: Yep. CDI med de 4 ledninger.
Billede 7: Starterrelæ. Den virker når du bremser og trykker på starterknappen på styret. Så går den store strømstyrke til startermotoren igennem en seperat forbindelse.
Billede 8: Yep. Tændspole.
Billede 10: Choker ved 1-tallet. Der er vel et stik under 2-tallet også er plastikket til at beskytte stikket.
Billede 11: Benzinmåleren er ude til højre under metalringen. Benzinmåleren bruges af benzinviseren på instrumentpanelet. Der er en svømmer der følger benzinen.
Billede 12: Den er forbundet til en lampe på instrumentpanelet som lyser når det er på tide at fylde mere olie på.
Billede 13: Det skal nok passe.
Brugeravatar
bedstefar
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 1. december 2015 10:26

Re: Ny scooter ejer - forsøger at forstå det elektriske system

Ulæst indlæg af bedstefar »

Hej scootergrisen,

jo, det er nok en rigtig god idé at læse på produkterne. På nogle af de internet sider (produkt sider) som jeg har været inde på, der er det imidlertid tydeligt at fx. dielektriske silikone produkter ikke kun er velegnede til beskyttelse af elektriske kontakter. De har også en hel del andre gode egenskaber, og det er typisk deres smøre egenskaber der er mest omtalt, da det er der den største omsætning ligger.

Og jeg er helt enig i at skjold og stænklapper er det primære, og mest effektive værn, mod vand og snavs i det elektriske system, så det vil jeg også kigge på, og muligvis selv tilføje.
Jeg har trods alt valgt at købe den billigste (nye) scooter som jeg kunne finde, så det er ret tænkeligt at fabrikanten (og deres design eller ingeniør afdeling) har sparet al den slags "luksus" væk, og har nøjes med at lave noget der sandsynligvis virker garanti perioden ud, og så ikke ret meget længere.

Og tak for svar og kommentarer til billederne. Det er rart når der er nogen der viser interesse for det som man går og laver eller undres over hvordan det virker. :D
Brugeravatar
bedstefar
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 1. december 2015 10:26

Mere om beskyttelse af elektriske kontakter

Ulæst indlæg af bedstefar »

For beskyttelse af stik og kontakter, har jeg lige læst i et andet forum, at sådan noget spray typisk kaldes "kontakt spray". Der er imidlertid et fabrikat som kaldes "Kontakt" der sælger mange forskellige produkter på "spray"-dåser, så man skal lede lidt for at finde det der specifikt har med elektriske kontakter at gøre :-)

Men jeg har bl.a. fundet følgende produkt:Kontakt PRF 7-78 hos nb Radio i Roskilde http://www.nbradio.dk/shop/kontakt-spra ... cwod45QADQ
Hvis man googler "Kontakt PRF 7-78 " så finder man også andre steder som sælger produktet. Produktet benyttes tydeligvis også af Hi-Fi enthusiaster.

Kontakt Spray PRF 7-78
PRF-7-78.jpg
PRF-7-78.jpg (3.7 KiB) Vist 5275 gange
Jeg ved ikke om det primært renser (i stril med WD-40), eller det også opløser korrosion (i stil med WD-40). Jeg ved heller ikke om det efterlader en beskyttende hinde når det er tørret op. Det er kun lykkedes mig at finde en sikkerhedsforskrift for produktet, og ikke en beskrivelse af produktets egenskaber.

Jeg ønsker mig, at der efterlades en beskyttende hinde på kontakterne, som ikke opløses eller fjernes af vand. Og som heller ikke forhindre elektrisk kontakt, hvis man arbejder med stikket, som fx. hiver det fra hinanden, og samler det igen.


For jeg har også fundet "Flydende Elektrisk Tape".
liquidtape_spray.jpg
liquidtape_spray.jpg (70.19 KiB) Vist 5275 gange
bl.a. hos http://marinelageret.dk/baadpleje-og-mo ... 15145.html Hvor de har det både i farve og transparent. Som det er typisk for marine butikker, så er prisen dog meget høj lige her.

Så er det noget billigere at købe (det samme produkt) i dipshop'pen http://dipshop.dk/shop/plasti-dip-liquid-2074p.html

Men som tidligere nævnt, så har jeg allerede bestilt både silikone spray og Super Lube Dri Film fra oliebiksen.dk

Silikone spray
Silikonespray-r.jpg
Silikonespray-r.jpg (12.81 KiB) Vist 5275 gange

Super Lube Dri Film
Dri film-t.jpg
Dri film-t.jpg (16.32 KiB) Vist 5275 gange

Under alle forhold, så vil jeg jo først vide om det hele virker om et årstid eller så. Når jeg har alle produkterne i hænde, så tænker jeg imidlertid at jeg godt kan lave nogle "hastigheds test" hvor jeg placerer kontakter der er behandlet med de forskellige produkter i et saltvandsbad.
Mens jeg sidder her og tænker, så forestiller jeg mig også at det måske er nemt at hænge det fra en servo arm, så det hele tiden kan hæves ud i frisk luft, og døppes i saltvandet. Men vi får se om det bliver til så avanceret en testopstilling :o
Brugeravatar
bedstefar
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 1. december 2015 10:26

Et diagram med farvede ledninger

Ulæst indlæg af bedstefar »

Da jeg har erfaret at der hos T.Hansen kan vælges mellem at købe et af to ledningsnet til en Digita, et MED alarm stik og et UDEN alarmstik, så tænker jeg at min datters Digita blot er monteret med et af de ledningsnet UDEN alarmstik. Øv, men sådan er det nok.

Så jeg har forliget mig med at Digita ledningsnettet nok er så meget lig Grido diagrammet, at jeg I min fortsatte undersøgelse har "forbedret" Grido diagrammet med farver.
grido-in-color.jpg
Da det bliver lidt svært at læse bare fra et billede, så er her en udgave som pdf fil:
Grido-in-color.pdf
(588.54 KiB) Downloadet 254 gange
For min egen skyld, så har jeg tilføjet nogle beskrivende ord på de ledninger der føres til alarm-stikket. Da jeg endnu ikke har testet/undersøgt rigtigheden af om ledningerne nu også har den funktion som jeg har skrevet er korrekt, så vent venligst med at kopiere/distribuere billedet, indtil jeg (vi) har fået bekræftet rigtigheden af de beskrivende ord.


Som det ses, så mangler jeg også at gennemskue hvad den lilla (purple) ledning gør.


Her er iøvrigt et billede af ledningerne fra tændingslåsen på en Digita
DSCF1468.jpg
Umiddelbart kan jeg se:
- grøn (stel)
- rød ( 12V fra batteri)
- sort m. hvid stribe ( kill engine )
- sort ( er nok 12V når tænding er slået til)
- grøn m. hvid stribe ( ? ) - ser ikke ud til at være ført videre i Digita ledningsnettet!

Så der findes slet ikke en lilla ledning (eller en anden farve som kunne have samme funktion) fra tændingslåsen, så indtil videre så må jeg håbe at den ikke dækker over en vigtig alarm funktion :crazy:
Besvar