Gaskabel fryser

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu er mit gaskabel begyndt at fryse fast så når jeg drejer gashåndtaget hiver det ikke sig selv tilbage hvilket er meget irriterende og ikke mindst farligt i trafikken. Jeg kan godt trække det tilbage ved selv at hive nede ved karburatoren.

Er der nogen der har en god løsning til at smørre et gaskabel fordi jeg har ikke haft held med kabelsmører og andet.

Jeg har ikke mulighed for at sætte min scooter indendørs i varmen så den står uden for i -6 grader celsius sidst jeg kiggede på speedometeret.
Brugeravatar
jakk212
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 35
Tilmeldt: 1. december 2010 08:27
Scootere: TMS S3

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af jakk212 »

Jeg har også samme problem :/
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tror jeg prøver og bruge en varmeblæser på mit gaskabel noget tid inden jeg skal køre.
For det er farligt at køre sådan.
Desværre kan man ikke bruge den der kabelsmørre på gaskablet så vidt jeg husker fordi det er lavet på en anden må i enderne.
Brugeravatar
resderra
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 101
Tilmeldt: 7. juni 2010 23:43
Scootere: kymco super 8 4t 50cc

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af resderra »

Måske skulle du prøve det her http://www.thansen.dk/product.asp?c=455 ... 1388086109 har læst nogle steder at det virker som rustbeskyttelse især i vintern af og til skal du vask noget og putte noget nyt på. Har ikke selv prøvet så om det virker ved jeg ikke, men der nogle der siger at det også virker på gaskablet.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Nu er mit gaskabel begyndt at fryse fast så når jeg drejer gashåndtaget hiver det ikke sig selv tilbage hvilket er meget irriterende og ikke mindst farligt i trafikken. Jeg kan godt trække det tilbage ved selv at hive nede ved karburatoren.

Er der nogen der har en god løsning til at smørre et gaskabel fordi jeg har ikke haft held med kabelsmører og andet.

Jeg har ikke mulighed for at sætte min scooter indendørs i varmen så den står uden for i -6 grader celsius sidst jeg kiggede på speedometeret.
Denne her skulle være god til scooterkabler (og knallertkabler ;) )
Kabelsmører. Jeg bruger den dog ikke selv. Jeg piller kablet af sætter en klar benzinslange på kablet og så en lille tragt (den kan dog undværes) på slangen. Og så bruger jeg teflonspray til at smørre kablet med.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu har jeg lige været ude og skille det hele ad og samle det igen.
Jeg kan ikke komme til at bruge den der kabelsmører på gaskablet det desværre ikke særlig smørringsvenligt og hvis jeg sprøjter noget ned i hullet så kommer det ud lige efter der hvor den bøjer i enden og den kan man ikke hive fra kablet.
Men jeg kan fornemme jeg skal have et nyt gaskabel jeg har bare ikke nogen penge til det nu.
Jeg tog enderne og satte på mit gamle batteri og det hjalp fordi så blev wires varm også kunne den trækker frem og tilbage let.
Det kunne være smart med sådan en gaskabel varmer.
Den fjeder på karburatoren som skal give gaskablet tilbage den er også lidt for svag syns jeg. Om sommeren er det jo fint nok men det ville være meget bedre hvis man kunne stramme den hårdt så den rigtigt hev i wiren. Fordi man kan jo godt hive den tilbage hvis bare man drejer nede ved karburatoren selv.

Jeg prøvede også og skåre hul lidt ned på kablet men der er jo et metal spiral lag også et plastik rør inden under så det ik rigtigt til at komme til.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af Jps »

Det er den ende af kablet der sidder ved karburatoren du skal smøre kablet fra, og der kan du godt få kablet fri af den lille svanehals efter du har pillet gaspjældet af.

Fandt lige et billede af slange/tragt på mit gaskabel:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det sku smart fundet på det der.
Men det er en CV karburator det er lidt anderledes.
Billede
Billede
Jeg mener jeg har prøvet om jeg kunne hive den af kablet i begge ender men det kunne jeg ikke.
Og de holder jo ikke tæt. Så har jeg prøvet med tape omkring men det holder ik.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af Jps »

Kan godt se der er forskel på mit og dit kabel :). Men det burde være muligt at afmontere det, og smøre det på den måde jeg viser.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det ville være smart hvis man kunne men selvom man hev den bøjede del af så kunne den ikke komme forbi niplen i enden.

Jeg ved ikke om i har set det men jeg har set billeder fra motorcykler hvor der er 2 gaskabel wire. Altså så kan man hive den anden vej så man ikke er afhængig af at fjederen skal hive tilbage så dreje man bare håndtaget den anden vej. Det ville havet være smart med sådan et system men okay det de jo også smørres.
Jeg har lige været ude og køre og nu virkede mit kabel da meget bedre men det kommer sikkert igen.

Jeg vil da mene at gaskablet er sådan på de fleste 4 takt scootere med CV karburator så jeg kan da umuligt være den eneste som har problemer med at smørre det.
Besvar