Piaggio NRG oser og kører for lidt på literen

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
jlia
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. november 2010 13:22
Scootere: Piaggio NRG 30 2004

Piaggio NRG oser og kører for lidt på literen

Ulæst indlæg af jlia »

Hej

Jeg har lige købt en brugt Piaggio NRG 30 fra 2004 - kørt ca. 2000 km.

Men jeg synes at den oser meget og den kører kun 12 - 15 km/liter, hvilket jeg synes er meget lidt. Er det normalt for den type scooter?

Jeg er lidt på bar bund med disse scootere, og håber at der er nogen der kan/vil hjælpe mig?

Mvh jlia
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Piaggio NRG oser og kører for lidt på literen

Ulæst indlæg af Jps »

Er den lovlig?? Og har du målt km/l rigtigt? Den burde køre omkring de 20-25 km/l lovligt, og lidt mere hvis alle droslinger er taget.

Årsagen til røgen kan skyldes den har stået stille et stykke tid inden du købte den, og skal derfor "brændes igennem". Tjek evt. luftfilterindsatsen. Er det meget sort af skidt og møg, så skift det ud med et nyt. Skift evt også tændrør.
Brugeravatar
jlia
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. november 2010 13:22
Scootere: Piaggio NRG 30 2004

Re: Piaggio NRG oser og kører for lidt på literen

Ulæst indlæg af jlia »

Ja den er lovlig. (Den blev lavet lovlig til mig, da jeg købte den. Vedkommende der har haft den, fik den lavet ulovlig den dag, han købte den).
Inden jeg fik den, var den på værksted, fik skiftet kilerem, sat skiver i, nyt batteri. Men om den har fået checket og skiftet luftfilter og tændrør, er jeg ikke klar over..
Efterfølgende har den fået skiftet "ruller", fra 6 g til 8,5 g, da den næsten ikke kunne trække sig i gang, og kørte med helt vildt høje omdrejninger.. Det har klart hjulpet på i gangsætningen..

Jeg skal nok checke filter og tændrør - og ja, jeg er sikker på km/l - desværre.. Og så har den ikke en disse bedre benzinøkonomi end min bil..:(
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Piaggio NRG oser og kører for lidt på literen

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad farve har røgen ?
Til at starte med kunne du køre en lang tur på den sådan at det hele bliver varmt og eventuelt olie/vand i udstødningen brænder af.
Efter din lange tur så kunne du også tage og kigge på tændrøret for at se om det eventuelt kan fortælle noget og sammenlign med dette billed.
Billede
Brugeravatar
jlia
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. november 2010 13:22
Scootere: Piaggio NRG 30 2004

Re: Piaggio NRG oser og kører for lidt på literen

Ulæst indlæg af jlia »

:) Tak skal du have - er checket nu.. Det så egentlig fint ud. Du havde nok ret med den længere tur - men benzin forbruger den stadig til den stor guldmedalje :(
Besvar