Defekt Kobling

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
mafiosemilos
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. oktober 2010 15:03
Scootere: PGO comet

Defekt Kobling

Ulæst indlæg af mafiosemilos »

min kobling er gået i stykker (fordi jeg var så smart at gasse op uden at koblingsskåålen sad på :clap: ) så jeg ville have skiftet den, så jeg tog topstykket af, smed et andet topstykke på med en stempelstopper i (da jeg ingen tændrørs nøgle har, så mit tændrør sidder fast i topstykket) og så prøvede jeg så at få variatoren af, men det var famne umuligt! Jeg turde ikke bruge flere kræfter, for jeg kunne se at der var kommet mærker i stemplet! Og mit seriøse problem er nu at nu vil den ikke starte! er det pga at koblingen er smadret, eller kan det være noget med stempel/kompression?

mvh Emil
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Defekt Kobling

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Blev koblingsfjedrene så lange ?
Kan du ik bare nøjes med at sætte 3 nye små fjedre i også virker den igen ? Og du skal helt sikkert anskaffe dig en tændrørsnøgle. Sådan en burde du let kunne købe i en scooter butik, thansen eller byggemarked måske.
Mit tændrør hedder NGK CR7HSA og der skal bruges en 16 mm tændrørsnøgle. Jeg tror nok men tændrørsnøgle er 17 mm men den passer også. Nu ved jeg ikke hvad tændrør du har men du kan da eventuelt tage dit topstykke med med tændrør i butikken så du er sikker på du får en tændrørsnøgle der passer.

Jeg tror ikke det med koblingen kan gøre at den ikke vil starte.
Hvis du tager kileremmen helt af så skulle du jo stadig kunne starte motoren også er koblingen jo ikke igang fordi kileremmen er taget af.

Det kan være du ikke har sat topstykket helt rigtigt på eller pakningen ikke er på eller noget men jeg tror bare du skal blive ved med at prøve hvis topstykket ellers er sat rigtigt på.
Du huske er dreje den rigtige vej når du prøver at fjerne møtrikken ik ? Du skal dreje modsat urets retning for at tage møtrikken af.

Du kan se her hvordan jeg gør på min scooter fordi der er tænder på den yderste remskive.
Brugeravatar
mafiosemilos
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. oktober 2010 15:03
Scootere: PGO comet

Re: Defekt Kobling

Ulæst indlæg af mafiosemilos »

problemet med min vario er bare at møtrikken er MEGET stram! så stram at da jeg brugte en stempel stopper lavede jeg et mærke i stemplet fordi jeg brugte så mange kræfter! Og man kan ikke bruge din metode med en nøgle på en comet, den ser helt anderledes ud, og takkerne på blæserhjulet på en comet, er meget skrøbelige (jeg kom faktisk til at knække to af :thumbdown: ) og mine fjedre er helt smadrede :D fuldstændig trukket ud, og bakkerne er også i stykker, så den kobling skal bare skiftes! men tak for hjælpen, jeg kigger lige på det igen og skriver om jeg har fået løst det!
Brugeravatar
mafiosemilos
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. oktober 2010 15:03
Scootere: PGO comet

Re: Defekt Kobling

Ulæst indlæg af mafiosemilos »

nå men jeg har prøvet mig med med at få topstykket ordenligt på; ingen gevinst! Jeg føler mig sku lidt dum når jeg ikke engang kan få sat et skide topstykke ordenligt på min scooter :D men der stadig meget deprimerende at den bare står stille... Hvad kan det mon være med det topstykke?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Defekt Kobling

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så skal du nok have fat i sådan en slag maskine. Men der skal du så tage stempelstopperen ud inden du bruger den.
Billede

Jeg var heldig at finde en på et loppemarked men du kan prøve og se om ik de har sådan nogen i byggemarked.
Ellers må du betale dig fra at få det gjort i en scooter butik eller andet hvis du trækker scooteren dermed med variatordækslet af så kan det ikke tage lang tid af få fjernet den møtrik. Men du kan jo lige spørger dem hvad de skal have for det inden de gør det. Det kan være de har et minimums beløb.
Når den så er blevet fjernet første gang så kan du sikkert godt selv stramme og løsne den de næste gange med din stempelstopper.

Jeg ved sku ik hvad det kan være siden motoren ikke vil starte. Jeg tro da ikke du kan have skadet noget i motoren bare fordi den har fået et mærke i toppen af stemplet.
Kan du mærke der er modstand når du drejer motoren hvis du drejer den på blæseren ? Eller drejer den bare frit rundt ?
Brugeravatar
mafiosemilos
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. oktober 2010 15:03
Scootere: PGO comet

Re: Defekt Kobling

Ulæst indlæg af mafiosemilos »

nej der er modstand, men det er som om at den lyder svagere, som om at den har mistet kraft når jeg skal starte den. Lidt som om at den hoster
Besvar