oliemænde i motor på bation qt8

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
jana78
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. september 2010 00:42
Scootere: baotion bt49 qt-7

oliemænde i motor på bation qt8

Ulæst indlæg af jana78 »

hvor meget olie ska der på motoren og kan jeg bruge den motor olie som jeg plejer at bruge til bilen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: oliemænde i motor på bation qt8

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tror det er 0,7 liter du skal hælde i når du skifter olie og brug oliepinden til at kontroller olieniveauet.
Olien løber lettere ud hvis den er varm så hvis du køre en tur inden du dræner olien så kommer den hurtigere ud og du får mere af den gamle olie ud.
Læs eventuelt http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... e_olie.php

På min scooter er der dette klistermærke lige ved siden af oliepinden så du kan også prøve og kigger efter sådan et klistermærke og se om der står noget med oliemængde. Dog vil jeg stadig sige at du skal bruge oliepinden til at se om olieniveauet er rigtigt.
Billede

Jeg har selv brugt motorolie som Shell Helix Plus og Mobil Super 2000 X1 og jeg syns ikke at have oplevet eller læst noget på nettet endnu som skulle angive at man ikke skal bruge det.

Det eneste tidspunkt hvor man ikke skal bruge det er hvis man har en scooter hvor koblingen ligger i motorolie fordi der i motorolie til biler kan være tilføjes additiver som nedsætter friktion og det vil så få koblingen til at glide. Men langt de fleste scootere har ikke koblingen i motorolien.

Hvis det er sådan er her du har så er din kobling ikke i motorolien og jeg mener godt at du kan bruge motorolie beregnet til biler.
Billede

Læs eventuelt http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... erfaringer

Jeg havde engang noget hård hvid belægning på tændrøret som måske kan stamme fra motorolien men jeg havde på det tidspunkt også nogle andre problemer med motoren så det er ikke sikkert det var pga olie. Men hvis du køre 1000 km med olien også checker tændrøret så kan du se om det skulle være kommet noget belægning på.
Besvar