Kymconørden skrev:zzzzleepy skrev: 1 stk ny Kilrem Dayco 18x743
Så så, nu ikke gi op
Din rem er nok problemet, eller den er i hvertfald med til at forringe optrækket.
Med den bredde i en standard variator, vil remmen være klemt op i remskiven og derved altid starte i et for højt gear. Samtidig gør den højere gearing at koblingen spinner hurtigere og vil tage fat før normalt. Begge dele dræber virkelig optrækket, specielt fra stilstand!
Prøv og bemærk hvor meget remmem "mases" op ad remskiverne når du spænder variator-bolten? Den skal faktisk nøjes med kun lige at "klemme" remmen let.
Jeg kørte en overgang osse med en bred rem, og nødløsningen var at lægge en tynd skive mellem røret og yderste remskive, og derved få remmen til at komme Helt ned i 1. gear. Det hjalp lidt.
Hvis du har standard 6,5 g i variatoren, kan du i øvrigt med fordel skifte til 6.0 g.
Er remmen for lang vil det resultere i for høj startgearing, ganske rigtigt, hvilket har indflydelse på igangsætningen.
Remmen har dog også betydning for omdrejningerne under op- og nedgearing da den komplette formel er at der opgeares når (alt omregnet til kræfter)
Rullevægt x omdrejninger x rullers radius til krumtapsakse > fjederkonstant x fjederens sammentrykning + friktion
Det remmens længde har betydning for er forholdet mellem rullernes radius og fjederens sammentrykning og en for lang rem giver derved lavere omdrejninger og man skal derfor have lettere ruller i når man ændrer remmens længde.
Skulle nogen have opfrisket fysikken, så er
Centrifugalkraft = (-1) x masse x radius x vinkelhastighed^2
og
Fjederkraft = Fjeders sammentrykning x fjederkonstant
Hvis man har tænkt sig at regne dem ud skal man huske at de skal være modsatrettede, men jeg har primært skrevet det op for at man kan prøve at visualisere hvad ændringer i vario-systemet gør ved gearingen.
![Meget glad :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)