Meget mærkeligt

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Meget mærkeligt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har oplevet noget ligende.

Første gang kørte jeg hvor det havde regnet det sidste stykke af vejen også begyndte scooteren af hoppe i det også gik motoren ud efter lidt tid.
Det viste sig at være tændrørskablet som ikke sad ordentligt fast i tændspolen eller også ved det ved tændrørshætten.
Billede
På min scooter er tændrørskablet bare trykket ind i tændspolen.
I tændrørshætten skrues kablet i.

En anden gang havde min scooter stået parkeret ude i regnvejret i noget tid og da jeg skulle køre hjem kunne den godt starte og køre nogle få meter men så gik den ud og jeg stod nok 30-60 minutter og prøvede at starte den før den igen kunne køre.
Det viste sig (så vidt jeg ved) at være en ledning på stikket til tændingen som var meget irret. Jeg tror i hvert fald det var derfor.

Læg mærke til hvor beskidt med grus stikket er. Her er stikket vendt op så denne del har altså hængte ned af og har sikkert får vand og salt fra kørebanen fra op under skjoldet.
Billede
Billede
Da jeg så prøvede at rense stikket med børste knak det let.
Billede

Så umiddelbart vil jeg da tro det er noget elektrisk som giver dig problemer i regnvejr.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Meget mærkeligt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tændrørshætten sidder foran på motoren i højre side.

Hvis du kigger på højre side af scooteren ved blæser skjoldet så er tændrørshætten lige inden til højre.
Billede
Billede
Du kan tage en hånd ind og tage hætten af uden af skulle fjerne andre ting først men hvis du skal checke ledningerne grundigt så er det nok bedst du skruer sædet/hjelmboksen helt af og fjerner den så du kan komme til.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11160
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Meget mærkeligt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tror det er meget normalt at have problemer på små scootere af den ene eller anden slags.
Brugeravatar
resderra
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 101
Tilmeldt: 7. juni 2010 23:43
Scootere: kymco super 8 4t 50cc

Re: Meget mærkeligt

Ulæst indlæg af resderra »

Jeg tror at scootergrisen har fat i noget, tjek "tændrørskablet bare trykket ind i tændspolen.
I tændrørshætten skrues kablet i." dengang jeg skulle fiks mit lys på cyklen (dynemo) hvor der op lygten en jern/jern forbindelse ligesom forbindelsen tændrørskablet bare trykket ind i tændspolen. Sagde min far at jeg måske skulle bruge noget sandpapir på hvor de laver kontakt fordi der nok var noget usynlig rust og gør det på andre steder så burde den at ha god kontatk ;)
Besvar