Skrifttype på nummerplade

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Skrifttype på nummerplade

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nogen der ved hvilken skrifttype der bruges på knallert nummerplader ?

Jeg vil lave en nummerplade generator så man kan indtaste et registeringsnummer også få et billede som ligner en rigtig nummerplade med korrekte farver og skrift osv.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Skrifttype på nummerplade

Ulæst indlæg af balle »

Måske man kan spørge på motorkontoret? De må da på en eller anden måde kunne oplyse om det. Eller simpelthen selv gå i gang!! Altså sammenligne en nummerplades skrifttype med dem i ens skriveprogram. Der er kommet nye nr. plader til 45`ere, men om skrifttypen er ændret ved jeg ikke. For et par år eller 3 siden ændrede de skrifttypen på bilnummerplader; det var rimelig let at konstatere ved selvsyn. Men fra hvilken til hvilken ved jeg ikke.

Venligst Erik.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Skrifttype på nummerplade

Ulæst indlæg af balle »

Vel, nu har jeg lige luret lidt på skrifttyper og fundet 4 mulige. Jeg synes at du selv skal sidde med et foto af en nummerplade på skærmen og så sammenligne med disse 4 skrifttyper: Andale Mono, Lucida Grande, Monaco, Trebuchet MS.
Vedhæftede filer
Scootergris.rtf
(442 bytes) Downloadet 499 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skrifttype på nummerplade

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg syntes ikke der er nogen af dem der ligner. Kan være det ser anderledes ud på din computer.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Skrifttype på nummerplade

Ulæst indlæg af balle »

Ups, jeg tog udgangspunkt i en 45`er nummerplade og må sige at det ligner endog meget godt. Prøv selv med en 30`er nummerplade.

Venligst Erik.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skrifttype på nummerplade

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er den rigtige skifttype jeg efterlyser, ikke en som ligner meget godt.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Skrifttype på nummerplade

Ulæst indlæg af Kymconørden »

scootergrisen skrev:Det er den rigtige skifttype jeg efterlyser
Den finder du nok ikke sådan lige :weeping: Ialtfald må den så den hedde: "Tage Naur Klint", for det er manden der har designet fonten specielt til nummerpladerne. Den skulle være sammensat af 11 forskellige designs der tilsammen udgør skrifttypen man kender fra pladerne. Den nyeste skrifttype har hans søn Lars Klint osse været med til at designe på. Måske skrifttypen bare hedder "Klint og Søn" :lol:
http://da.wikipedia.org/wiki/Naur_Klint
Har du efterhånden ikke alle tegn og tal på billeder, så du måske kunne gå den tunge vej og genskabe fonten ud fra billeder..
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skrifttype på nummerplade

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så det bare om det er den skifttype der stadig bruges nu eller om der bruges i anden efter 2008 som der står noget om nogen steder.

Problemet med at have tegnene som bitmap billeder er at det ikke godt ud når man vil forstørre dem eller gør dem mindre.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Skrifttype på nummerplade

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ifølge denne side hedder firmaet der senest har designet på pladerne: Klint & Vejse.
http://nrpl.dk/1976-dim.php
Denne side kender du nok, men sikken en gang nummerplade-nørder der taler om samme emne :D :
http://www.nrpl.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=120
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skrifttype på nummerplade

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er nummerplade generatoren som den er indtil videre : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... rplade.php

Så kan man indtaste sit registreringsnummer eller skrive sådan her : nummerplade.php?registreringsnummer=VS9433

Indtil videre er det kun gul nummerplade til lille knallert men laver det også til stor knallert senere.

Så kan man downloade billedet og bruge det som avatar for eksempel. Vil jeg da lige prøve.

Nu skulle jeg ind i et tegneprogram for at lave billedet mindre så det kunne bruges som avatar men det må jeg så også lave på hjemmesiden så man kan vælge størrelse på billedet.
Besvar