Fartbegrænser vejledning søges

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Fartbegrænser vejledning søges

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er der nogen der har købt en fartbegrænser som gider scanne manualen da jeg er ved at skrive til ekstra info på Fartbegrænser.

På dette billede er den røde ledning sat mellem pickup og CDI.
SW-1000055[1].jpg
SW-1000055[1].jpg (187.29 KiB) Vist 6290 gange
Men på http://www.protunahandels.de/product.as ... n=19084219 står...
Rød ledning skal på statoren.
Begge dele vil sikkert stoppe gnisten men er den ene måde mon bedre end den anden ?
Jeg tænker at pickup måden er bedste da der jo kun kommer meget få volt og ampere fra den.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Fartbegrænser vejledning søges

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det må være en sjuske-fejl hos Protuna :thumbdown: Den stator der laver strøm til hele scooteren, har intet at gøre med fart-begrænseren og den ville nok brænde af hvis man sluttede den til hoved-statoren/generatoren. Det er kun pulsen fra pickuppen/sensoren/pulsgiveren som fartbegrænseren skal bruge. Den lissom "holder øje" med pulsen op til CDIen, og leder den puls direkte til stel når den indstillede fart er nået. Pulsen når så ikke CDIen og gnisten udebliver.
Måske hedder pickuppen/sensoren egentlig en stator. Det er jo osse bare en spole der giver strøm?
Men misvisende at bruge ordet Stator i forbindelse med en fart-begrænser. Det er kun pickuppen det handler om :!:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Fartbegrænser vejledning søges

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Først nu jeg ser der både står stator og pickup på tegningen.
blå/gul på Kymco passer meget godt med at det er pickupen for den farve har min pickup ledning.
Men det kan så være at på andre modeller som Piaggio er det statorledningen man skal bruge.
Må lige undersøge nogen el diagrammer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Fartbegrænser vejledning søges

Ulæst indlæg af scootergrisen »

blå/gul på Kymco Super 9 er pickup.
Rød på nogle Piaggio er pickup.
http://www.kgi.dk/product-1473.php står også at den kun kan bruges på modeller med pickup.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Fartbegrænser vejledning søges

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, det er pickup-signalet/pulsen den skal have fat i. På mit el-diagram ville det se ca sådan ud. Der er ledningen også blå/gul, og navnet Pulser/pulsgiver de kalder pickuppen, giver meget god mening da det jo er små pulser den sender til CDIen. Fart-begrænseren får strøm til at fungere via de pulser, samtidig med at den "tæller" pulserne og sender dem gennem "sig" og ud i den sorte ledning til stel, når den indstillede grænse er nået.
Gad vide hvor mange volt de pulser egentlig er på? Ka det passe jeg har læst noget med nogle hundrede volt!? Eller er det mon pulsen fra CDIen til Tændspolen jeg tænker på? Anyway, hvor er det pænt af Kgi at skrive at den ikke virker på 4-takt. Det kunne nogle sgu lære noget af.

pulser1.png
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Fartbegrænser vejledning søges

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det kan være når nogle som T Hansen skrive "stator" at de så bare mener stikket fra statoren (som også har pickup ledningen) men det jo upræcist og skrive sådan.
Pickupen laver +2 og -2 volt cirka : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... php#pickup
Ja det er vist fra CDI til tændspole der skulle være omkring 200-400 volt eller sådan noget men har aldrig målt det.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Fartbegrænser vejledning søges

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ah, jeg vidste det selvfølgelig kunne findes på siden, jeg kikkede under Tænding og ikke Spoler :lol:
Ok, det var nogle søde små pulser på +-2 volt som CDIen så forstærker til ca 300 volt, og som tændspolen så forstærker til ca 15-20,000volt. Sikke en tur for en lille pickup-puls.
Klart, ordet Stator minder vist de fleste om noget med strøm og ampere, og ikke så meget om tænding. Protunas udgave af en vejledning, må da ha brændt nogle fartbegrænsere af. Rød på stator og sort på stel. Javel ja.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Fartbegrænser vejledning søges

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Laver et link på tænding siden til pickup på spolen siden så folk lettere kan finde den.
Det er strømmen fra statoren eller batteriet der laves om til flere volt til tændspolen ikke fra pickupen.
Pickupen laver nok en alt for kort puls/ampere til at det kunne lave en særlig kraftig gnist.
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Fartbegrænser vejledning søges

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Er der overhovdet lavet nogle der virker til 4Takter?

Man må vel kunne lave noget som den der er i min Baotioan der tæller omdrejningerne på koblings skålen, der skulle den slå til ved 3550 omdrejninger (mener jeg der står)
og det er meget svært at få den dysset til så den køre ordentligt der, hvis man kunne begrænse den til 4000 så ville det være lidt nemmere, at slå den fra og til ;)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Fartbegrænser vejledning søges

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er en der skulle virke på 4 takt : http://www.scooter-spare-parts.de/shop/ ... ::303.html
Besvar