Om vigtigheden af at holde sin vario i orden

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Om vigtigheden af at holde sin vario i orden

Ulæst indlæg af Fut »

Jeg havde i efteråret en lidt kedelig oplevelse. Jeg var kørt mod "storbyen" = Køge for at foretage nogle indkøb da trækkraften pludselig forsvandt selv om motoren stadig snurrede. Heldig vis var min søn hjemme så hjælp blev tilkaldt. efter adskillelse fandt jeg at remmen var brændt i stykker. Jeg købte en ny og monterede den alt ok.

Jeg læste så senere om nogle der havde samme besvær som jeg med at skifte rem. Det var MEGET svært at trykke remmen ned så den kunne nå over krumtappen. Nu har jeg ikke kørt på lilleprutten i vinters så da jeg skulle klargøre den til forår med olieskift osv. besluttede jeg mig for at skille hele varioen og rense og smøre den. Det var et meget svært stykke arbejde da alt var groet sammen men da jeg fik det i tip top orden var der ingen problemer mere så det kan anbefales at give sin koplingsende en kærlig tur når man aligevel er i gang med at checke ruller. :clap:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Om vigtigheden af at holde sin vario i orden

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad gjorde du så med koblingsenden ?

Jeg har købt sådan noget variatorfedt men jeg syntes ikke rigtigt jeg har noget sted at bruge det andet end derinde mellem gummiringene. Men jeg har læst der skulle være en bestemt mængde for eksempel 6 gram fedt.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Om vigtigheden af at holde sin vario i orden

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Fut skrev: når man aligevel er i gang..
Enig. En gennemgang i ny og næ kan spare en for mange sure nedbrud :thumbdown:
Almen vedligeholdelse er bare den bedste måde at forebygge fejl :thumbup:
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: Om vigtigheden af at holde sin vario i orden

Ulæst indlæg af Fut »

scootergrisen skrev:Hvad gjorde du så med koblingsenden ?

Jeg har købt sådan noget variatorfedt men jeg syntes ikke rigtigt jeg har noget sted at bruge det andet end derinde mellem gummiringene. Men jeg har læst der skulle være en bestemt mængde for eksempel 6 gram fedt.
Da jeg havde splittet det hele ad rensede jeg det gamle fedt af og smurte et tyndt lag molybdæn fedt på alle de stedet der så ud til at bevæge sig.
Besvar