Pling pling lyde fra motor ved tomgang

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Pling pling lyde fra motor ved tomgang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har i den seneste tid... måske 1 måned haft nogle metalliske pling lyde fra motoren.
Det lyder lidt ligesom man slå 2 små metal rør let mod hinande. Pling... pling... pling og lydene kommer kun ved meget lave o/min (tomgang). Og de kommer sådan lidt tilfældigt.

Jeg har troet at det var tændingsbanken. Bruger normalt 92 oktan og prøvede så 95 oktan uden nogen forskel lyden var der stadig.

Det var svært at høre hvor lyden kom fra. Men det lød nærmest som om det var fra krumtapakslen... åh nej tænkte jeg.

Prøv og hør om du kan høre hvor lyden kommer fra. Læg mærke til hvordan pling lyden forsvinder når jeg giver lidt gas og motorens o/min øges og kommer tilbage i tomgang.

Jeg tror det er rullerne som har ligget og raslet.

Jeg målte kileremmen til mellem 16,10 til 16,45 mm bred lidt afhængig af hvor man målte.
Ifølge servicemanualen skal den mindst være 16,5 mm bred og en ny kilerem skulle være 17,5 mm bred.

Efter at have sat ny kilerem og nye ruller på er lyden væk.

Det kan da godt være at lyden kom fordi kileremmen simpelthen er for slidt også vil den ikke presse de forreste remskiver lige så meget fra hinanden og det kan måske gøre at ruller vil ligge løst i skålen og rasle.

Tænkte der måske var nogen andre som kunne bruge infoen hvis de hører pling pling lyde fra motoren i tomgang.
Besvar