2012 Honda Vision 4T (AF72)

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

Ulæst indlæg af Katana »

Hej Baddi.

Jeg fatter bestemt ikke meget af disse tal. ;)

Jeg regner stærkt med at servicechefen hos Honda importøren, Vilh.Nellemann, ved hvad han har med at gøre, thi det er ham der har udført både det mekaniske og elektroniske, og udlæst tallene.
Hvis du mener at det er forkert er du velkommen til at få hans navn og mail. ;) Jeg har dog bemærket at motoren går en lille smule ujævnt i tomgang, omdrejningerne stiger og falder lidt.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

Ulæst indlæg af Baddi »

Katana skrev:Hej Baddi.

Jeg fatter bestemt ikke meget af disse tal. ;)

Jeg regner stærkt med at servicechefen hos Honda importøren, Vilh.Nellemann, ved hvad han har med at gøre, thi det er ham der har udført både det mekaniske og elektroniske, og udlæst tallene.
Hvis du mener at det er forkert er du velkommen til at få hans navn og mail. ;) Jeg har dog bemærket at motoren går en lille smule ujævnt i tomgang, omdrejningerne stiger og falder lidt.
Jeg vil mægtig gerne oplyse sig så. :D
Nogle motorer har en lille el-motor til at styre, hvor meget luft der gives ved tomgang og i så fald er alt dette noget som styres af softwaren i ECU'en, som laves af fabrikanten og så er det som de mener at det er bedst. De billigere indsprøjtningssæt har blot en lille skrue til at justere, hvor meget luft der kommer ind i motoren når den står i tomgang. Hvis du mener den står ujævnt er det små-vigtigt, hvordan den står ujævnt, for hvis det er at omdrejningerne stiger til over grænsen, som de har sat på 2000, hvorefter de falder igen, så skal skruen lidt ind, så den får en smule mindre luft, men hvis det er sådan at den bare har svært ved at holde sig i gang er den lidt mere tricky. Jeg ved dog ikke hvilke metoder Honda bruger til at regulere omdrejningerne ved tomgang, så jeg tror nok det er bedst at lade det være som det er, hvis du er tilfreds. :mrgreen:
Jeg har også lige opdaget at der mangler en (for mig at se) vital oplysning: motortemperatur. Det er nemlig meget normalt at have høje omdrejninger mens man varmer op og det er normalt at have lidt fed blanding også. Hvis motoren lige er blevet startet giver det hele lidt mere mening. :)
Katana skrev:Min Honda fik udlæst motorstyring, ECU, under besøget hos importør. Diagnoserapporten fulgte med da jeg igen fik min scooter.
Måske kan rapportens tal ha' interesse for nogen.
ECU på Honda'en har id-nummer : 0100FF0101.

System / / Parameter / / Value / / Unit / / Idle min. / / Idle max./

PGM-FI / Engine speed / / 1912 / / RPM / / 1800 / / 2000 /
PGM-FI / TP sensor / / 0 / / deg / / -2 / / 2 /
PGM-FI / Map sensor / / 73 / / kPa / / 20 / / 110 /
PGM-FI / O2 sensor voltage / / 0,757 / / V / / 0,000 / / 1,400 /
PGM-FI / Battery voltage / / 13,0 / / V / / 12,0 / / 15,0 /
PGM-FI / Injector / / 3,509 / / ms / / 2,400 / / 6,000 /
PGM-FI / Spark advance / / 14,5 / / deg / / 13,0 / / 17,0 /
PGM-FI / Fuel pump control / / ON / - - -
anyway. :D
PGM-FI står for Programmed Fuel Injection og er bare det navn de har givet deres indsprøjtning. :)
Engine speed er jo omdrejningstal og det at der står minimum og maksimum lader til at den arbejder aktivt for at holde tomgangsomdrejningerne mellem dette enten ved at regulere luften, tændingen eller begge. :)
TP står for Throttle Position og måles i grader som udregnes ud fra spændingen, da denne sensor er en variabel modstand, lidt ligesom benzinmåleren. I øjeblikket er værdien 0, hvilket giver god mening ved tomgang. Min og maks værdien for dette er så en grænse, så den ved at man ikke længere er i tomgang når man giver mere end 2 graders gas og at der er en eller anden fejl på udstyret, hvis den aflæser under -2 grader. :mrgreen:
O2 sensoren er den sensor der sidder i udstødningen og er en mærkelig satan fordi det er noget kemi og forskellige gassers ledeevne ved bestemte temperaturer der giver et spændingsfald over sensoren. Hvad spændingen betyder skal man aflæse i producentens datablade, men da de fleste Wideband lambda sensorer er Bosch LSU 4,2 eller Bosch LSU 4,9 er det relativt nemt at finde informationer for disse to på nettet. :)

Det der står med injector er millisekunder og er hvor længe indsprøjteren er åbent. Indsprøjternes størrelse angives i flow af gram per minut, så når man kender mængden af luft (regnet ud fra lufttemperatur, tryk og en bunke andre faktorer) kan man så holde indsprøjteren åbent i så lang tid at den korrekte masse benzin kommer ud. Så hvor mange millisekunder den kører er så en måde at vide, hvor meget benzin der gives. :D

Den sidste er hvor mange grader før øverste dødpunkt der gives gnist og denne værdi bruges blandt andet til at forringe kræfterne ved at lade den tænde senere, og dermed få kontrol over tændingstidspunktet. :D
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

Ulæst indlæg af Katana »

Du har godt nok lært meget ved dit indsprøjtningprojekt. :)

Jeg tror du kunne have stor fornøjelse af at studere Honda'ens servicemanual. Der er bl.a et kæmpe afsnit om PGM-FI opbygningen. Jeg skal blot have fat i en scanner først.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

Ulæst indlæg af Baddi »

Katana skrev:Du har godt nok lært meget ved dit indsprøjtningprojekt. :)

Jeg tror du kunne have stor fornøjelse af at studere Honda'ens servicemanual. Der er bl.a et kæmpe afsnit om PGM-FI opbygningen. Jeg skal blot have fat i en scanner først.
Ja det har lært mig meget. :mrgreen:

Jeg ville elske at se den manual, det er altid dejligt at se noget andet end ens egen så man har noget at sammenligne med. :mrgreen:
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

Ulæst indlæg af Katana »

I løbet af næste uge er der en pdf-fil klar.
Jeg håber du kan forstå tysk, for det er sproget manualen er på. ;)
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

Ulæst indlæg af Baddi »

Katana skrev:I løbet af næste uge er der en pdf-fil klar.
Jeg håber du kan forstå tysk, for det er sproget manualen er på. ;)
Jeg er ikke super god til tysk, men mon ikke man kan arbejde sig gennem det alligevel? :D
Om end ikke andet får man så øvet sig på lidt fremmedsprog. :mrgreen:
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

Ulæst indlæg af Katana »

Werkstatt-handbuch.
Workshopmanual.
Servicemanual.



KOMMER SENERE!.

Jeg har slettet det oprindelige link - 1 pdf-manual på 184 MB er bare for omfangsrig.
Den nye pdf bliver på cirka 1.5 MB.
Senest rettet af Katana 17. oktober 2013 16:22, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan gøre billederne mindre eller færre farver eller ændre komprimering.
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

Ulæst indlæg af Katana »

Det er for sent at gøre noget ved nu - jeg gentager bestemt ikke scanningen.

313 sider scanning var drøj at komme igennem!.

Brug manualen eller lad være!.

PS. Alt er i sort/hvidt i manualen - det er ikke farver der er skyld i omfanget.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2012 Honda Vision 4T (AF72)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du behøver ikke scanne den igen. Du kan bruge et tegneprogram til at gå alle billederne i gennem og lave dem om.
Selvom et billedet ser ud til ikke at have farver så kan det godt være gemt som et farvebillede som så fylder mere fordi der er flere farver som skal gemmes.
Besvar