Scootergrisen's Kymco Super 8 4T 50 cm³

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har idag hentet 2 pakker med dele fra speedline og KGI. Venter på endnu en pakke fra MSP-tuning. Håber den kommer imorgen.

Vaskede min scooter idag da jeg skal have skildt motoren ad her en af dagene og skiftet krumtap så er det nok meget rart den er rimelig ren.

Jeg fik prøvet min nye svinghjulet aftrækker og for første gang har jeg haft svinghjulet af min scooter.
Først var det som om gevindet ikke passede men det gjorde det heldigvis.
Jeg fik dårlig nok spændt bolten på svinghjulsaftrækkeren så gik svinghjulet løst. Så det sad ikke særlig stramt, jeg kunne sikkert have taget det af en svinghjulsaftrækker men meget rart at have det rigtige værktøj.

Også har jeg fået sat min topboks (som jeg fandt) godt fast også har jeg lavet låsen om så jeg kan bruge min scooter nøgle hvilket er meget smart. Havde egentligt regnet med jeg skulle tage låsen af så den ikke kunne låses da jeg ikke har de originale nøgler.

Nå ja også fat jeg sat støttebensbolten igennem centerstøttebenet. Desværre passer splithullet ikke helt så jeg kunne ikke sætte splitten i men det sku rart at have et centerstøtteben der virker og selv slå op i stedet for det går stramt og man skal slå det op med foden hver gang som jeg har gjort det sidste halve år.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så fik jeg endelig pakken fra http://msp-tuning.dk/ med krumtap.
Den er udsolgt nu så jeg fik åbenbart den sidste (Krumtap, GY6 139QMB/139QMA, 16 tænder)
Krumtappen ser ok ud til den pris men af en eller anden grund er den sort i enderne og de riller der er i akslen hvor remskiven skal sidde er virkelig ikke særlig dybe. De er vel dårligt 1 mm dybe og det er her kraften skal overføres.
Nu håber jeg bare den passer da det jo ikke er en original krumtap.
På pakken som krumtappen lå i står der...
101_OCTANE
www.101RON.com.tw
BT7001-16
crankshaft
GY6 50 cc
[oil pump frive 16th]
4250362414069
IMG_0051.JPG
IMG_0051.JPG (271 KiB) Vist 6280 gange
IMG_0034.JPG
IMG_0034.JPG (193.32 KiB) Vist 6280 gange
IMG_0038.JPG
IMG_0038.JPG (193.58 KiB) Vist 6280 gange
IMG_0047.JPG
IMG_0047.JPG (145.52 KiB) Vist 6280 gange
IMG_0027.JPG
IMG_0027.JPG (153.96 KiB) Vist 6280 gange
IMG_0031.JPG
IMG_0031.JPG (208.1 KiB) Vist 6280 gange
IMG_0030.JPG
IMG_0030.JPG (195.66 KiB) Vist 6280 gange
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: Scootergrisen

Ulæst indlæg af Katana »

Det bliver spændende at se om den passer. Ville du være helt sikker skulle ha' købt originale kymco dele, som f.eks her : http://www.kymco-ersatzteilshop.de/Kymc ... _1141.html Men det er unægtelig også til en anden pris!
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen

Ulæst indlæg af scootergrisen »

1600-1700 kroner er for meget for mig for en krumtap.

Nu har jeg arbejdet på scooteren med at gøre den klar til at tage motoren af.
Jeg mangler kun en eller to bolte.
Jeg skal lige se i servicemanualen hvilke en det er meningen men skal fjerne.

Det var en god ide jeg fik med at vaske scooteren før jeg gik igang for det er noget mere lækkert at arbejde når den ikke er så beskidt.
Glæder mig til at prøve min nye motorblok adskiller. Den ser sku god ud.

Der hvor jeg skulle vaske scooteren der så jeg at snavset omkring banjobolten på bremsekaliperen var lidt våd så jeg tror desværre der er kommet lidt bremsevæske ud. Men det var ikke sådan at de løb ned. Kan være jeg kan nøjes med at stramme bolten lidt.
Og det samme ved chokeren på karburatoren der var også lidt vådt fordi gummiringen på chokeren er ødelagt men man kan jo ikke købe sådan en ring løs.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad er det dog jeg har fået rodet mig ud i :yikes:
motoradskildt.jpg
motoradskildt.jpg (154.14 KiB) Vist 6271 gange
Nu mangler jeg pakninger til motoblok delene :weeping: det lidt noget øv for når man tar delene fra hinanden så går pakningen i stykker.

Nu skal jeg til at bruge nye mit motorblokadskillerværktøj.
---
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 268
Tilmeldt: 28. april 2011 22:51

Re: Scootergrisen

Ulæst indlæg af --- »

Jamen, det ser da spændende ud. Der er noget at gå i gang med.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Min krumtap har kunne rykke sidelængs og derfor troede jeg det var fordi krumtaplejerne var slidste.
Men prøv og se her med den nye krumtap der man kan se at det er den yderste ring i lejet som glider i motorblokken.
Så det var alstå ikke fordi lejerne var slidste. Se hvor let det er at tage krumtappen af og på.
Jeg havde jo købt specialværktøj da jeg havde regnet med den gamle krumtap skulle presse ud og den nye skulle frystet før den kunne komme i. Også fandt jeg ud af min motor kan sige en sjov lyd hvis man putter vådt toiletpapir i indsugningshullet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så har jeg fået samlet hele motoren og sat den på scooteren igen.
Og taget det gamle bagdæk af fælgen, så skal jeg havde det nye dæk på.
Har købt 4 liter motorolie og fyldt olie på motoren og den ser ud til at holde tæt i hvert fald mens den bare står stille. Håber godt nok også den holder tæt når jeg kører. Tror godt jeg kan nå og samle det resten og prøve kører den i dag inden det bliver helt mørkt. Men skal lige have en pause.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så fik jeg tryk i det nye dæk så det kunne hopper på plads i fælgen.
Det hjalp og trykke dækket ind midt i fælgen så der var lige meget mellemrum fra dækkanten hele vejen rundt.

Nu har jeg været ude og køre med den nye krumtap. Der er noget der lyder som om det skraber på.
Der hvor jeg satte de forreste remskiver på der passede det ikke helt som den originale. Når man satte skiven og møtrikken på til sidst så når man strammede så gik skiven på tænderne på akslen sådan at remskiven osv sad lidt løst. Jeg havde så heldigvis/tilfældigvis en tynd skive fra malossi variator kit jeg kunne sætte ind så det blev godt.

Motoren holder tæt indtil videre, der er heldigvis ikke noget motorolie der kommer ud nogen steder.

Men men men... vibrationerne er der stadig med den nye krumtap så alt det arbejde også ser det ikke ud til at have hjulpet.
Men jeg har da lært noget. Blandt andet at man skal have nye pakninger før man skilde motoren ad.

Gad vide om det er ubalance i baghjulet der kan være skyld i vibrationerne.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er billede med det nye Dunlop Scootsmart bagdæk og topboksen jeg fandt.
1.jpg
1.jpg (214.98 KiB) Vist 6335 gange
2.jpg
Besvar