Gaskabel fryser

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Det ville være smart hvis man kunne men selvom man hev den bøjede del af så kunne den ikke komme forbi niplen i enden.

Jeg ved ikke om i har set det men jeg har set billeder fra motorcykler hvor der er 2 gaskabel wire. Altså så kan man hive den anden vej så man ikke er afhængig af at fjederen skal hive tilbage så dreje man bare håndtaget den anden vej. Det ville havet være smart med sådan et system men okay det de jo også smørres.
Jeg har lige været ude og køre og nu virkede mit kabel da meget bedre men det kommer sikkert igen.

Jeg vil da mene at gaskablet er sådan på de fleste 4 takt scootere med CV karburator så jeg kan da umuligt være den eneste som har problemer med at smørre det.
Min Runner er udstyret med 2delt gaskabel. Den ene del går til oliepumpen og den anden til gasspjældet. Runneren står dog helt stille vinteren over, men den bliver startet op 1 gang om ugen, så den ikke"ruster" fast :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu kan jeg selvfølgelige ikke finde nogen billeder af det som man kan se det rigtigt.

Men her kan du se at der er plads til 2 gaskabler.
Carb-30mm-Keihin1[1].jpg
Og her er plads til 2 nipler på den runde som drejer vippegasspjældet.
1.jpg
Hvis man have 2 gaskabler så ville man være i stand til at hive gaskablet tilbage selvom det måske sad lidt fast på grund af frost.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af Jps »

Nu har jeg ikke tjekket Runnerens måde med de 2 kabler, men det er nok lidt a' la' det samme, som på billederne.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tror det er sådan et kabel du har hvor den bøjede ende er ved gashåndtag også splittet den til karburator og oliepumpe.
Billede
Jeg har godt nok aldrig set det men bare læst mig frem til det.

Mit gaskabel har det lidt bedre nu. Ved ik om det fordi det er blevet lidt "varmere" derude.
Der var godt nok lige et tidspunkt hvor jeg skulle sætte farten ned fordi der var en cykelist foran mig så jeg drejede gashåndtaget tilbage og at sænke farten men så sad den fast så det kan hurtigt blive farligt med sådan et gaskabel der sidder fast har jeg fundet ud af.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg kom til at tænke på noget fordi der var en som skrev til mig om håndvarmere.
Ligesom man kan vikle en håndvarmer rundt om håndtagene for at få varmen så kunne man da også lave en gaskabel varmer ved at vikle tråd rundt om gaskablet så det kunne varmes op. Så kunne man gå ud og tænde for varmeren måske 1 time før man skulle af sted for at være sikker på det er blevet varmet op.

Kunne i hvert fald være godt også at vikle det om bremsegreb så jeg ik fryser på fingerspidserne.
Det kaldes kantraltråd men har aldrig prøvet det : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... _varme.php
Brugeravatar
jakk212
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 35
Tilmeldt: 1. december 2010 08:27
Scootere: TMS S3

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af jakk212 »

scootergrisen skrev:Jeg kom til at tænke på noget fordi der var en som skrev til mig om håndvarmere.
Ligesom man kan vikle en håndvarmer rundt om håndtagene for at få varmen så kunne man da også lave en gaskabel varmer ved at vikle tråd rundt om gaskablet så det kunne varmes op. Så kunne man gå ud og tænde for varmeren måske 1 time før man skulle af sted for at være sikker på det er blevet varmet op.

Kunne i hvert fald være godt også at vikle det om bremsegreb så jeg ik fryser på fingerspidserne.
Det kaldes kantraltråd men har aldrig prøvet det : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... _varme.php
Kunne man så egentligt ikke bare tænde scooteren, og lad den stå på støtteben og køre indtil den blev varm? (i mit tilfælde er gaskablet frosset fast ved bundgassen)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af Jps »

jakk212 skrev:
scootergrisen skrev:Jeg kom til at tænke på noget fordi der var en som skrev til mig om håndvarmere.
Ligesom man kan vikle en håndvarmer rundt om håndtagene for at få varmen så kunne man da også lave en gaskabel varmer ved at vikle tråd rundt om gaskablet så det kunne varmes op. Så kunne man gå ud og tænde for varmeren måske 1 time før man skulle af sted for at være sikker på det er blevet varmet op.

Kunne i hvert fald være godt også at vikle det om bremsegreb så jeg ik fryser på fingerspidserne.
Det kaldes kantraltråd men har aldrig prøvet det : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... _varme.php
Kunne man så egentligt ikke bare tænde scooteren, og lad den stå på støtteben og køre indtil den blev varm? (i mit tilfælde er gaskablet frosset fast ved bundgassen)
Nej det kan du ikke, da det jo er wiren der er frosset til inde i kablet. Der skal andre midler til, såsom smørring.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har ikke oplevet at det hjalp at varme motoren op. Man kunne måske forstille sig at varmenen ville gå igennem karburator og til wiren men det vist meget meget lidt så og kulden kommer sikkert hurtigere ud af kablet end det kommer ind.
Men det hjalp det med at sætte strøm til kablet.
Brugeravatar
jakk212
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 35
Tilmeldt: 1. december 2010 08:27
Scootere: TMS S3

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af jakk212 »

scootergrisen skrev:Jeg har ikke oplevet at det hjalp at varme motoren op. Man kunne måske forstille sig at varmenen ville gå igennem karburator og til wiren men det vist meget meget lidt så og kulden kommer sikkert hurtigere ud af kablet end det kommer ind.
Men det hjalp det med at sætte strøm til kablet.
Hvordan kan det være det hjalp med strømmen?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gaskabel fryser

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fordi så bliver wiren varm også smelter isen.
Besvar