Topstykker. Giantco kontra Kymco

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Topstykker. Giantco kontra Kymco

Ulæst indlæg af Baddi »

Halløjsa. :D

Jeg har lige renset og slebet ventiler på to topstykker, en fra en Kymco Agility og en fra en Giantco Stealth og tænkte at jeg ville tage nogle mål. :mrgreen:

Stealth har ifølge markedsførings materialet 2,11 kw og ifølge brugermanualen 1,5 kw, hvor agilityen ifølge markedsførings materialet har 2,77 kw og ifølge servicemanualen har 3,5 kw, så jeg tænkte at der måtte være nogle forskelle udover at Agilityen har et kompressionsforhold på 11 og Stealthen på 10,4. :mrgreen:
Giantco til venstre og kymco til højre
Giantco til venstre og kymco til højre
Den første forskel var ved indsugningen. Giantcoens diameter var 17,00mm og agilityens var 18,24mm aller yderst. Giantcoen havde dog lige kanter med konstant faldende diameter og havde så en slags pakningsmateriale over der begrænsede diameteren til 16,82mm og med en skarp kant. :D
agility
agility
giantco
giantco
Giantco pakningsmateriale, billede 1
Giantco pakningsmateriale, billede 1
Giantco pakningsmateriale billede 2
Giantco pakningsmateriale billede 2

Næste forskel var så i ventilerne, hvor det var som herunder:

Agility ind: 18,62mm
Agility ud: 16,08mm

Giantco ind: 18,64mm
Giantco ud: 15,88mm

Efter at have renset sod ud af udstødningskanalen kunne jeg så måle aller yderst. Giantcoen havde ligesom ved indsugningen en konstant faldende diameter jo mere man gik ind, hvor Kymcoen igen havde en afrunding nær åbningen.

Agility: 18,54mm
Giantco: 17,66mm


Vi kan så se at agilityen har lidt større mål over det hele, pånær indsugningsventilen, hvilket tyder på at den er lavet til en lidt større mængde luft end giantcoen. Derudover virker den mere gennemført med afrundinger ved åbninger for at mindske turbulens. Giantcoen har også nogle udbulninger i kanalerne efter støbningen, hvilket kymcoen ikke har. :D
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Topstykker. Giantco kontra Kymco

Ulæst indlæg af Baddi »

Jeg har lige opdaget at en agility fra 2008 kun har én ventilfjeder men at en agility fra 2010 har to! :D

Det var den med to der klarede 12.000 omdrejninger. ;)
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Topstykker. Giantco kontra Kymco

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, de er ikke ligefrem fremstillet til high-performance sådan nogle standard-toppe. Begge mine havde også masser af støbe-finner, grater, dårlige overgange, kanter, dårlig overflade mm i hele ind-kanalen.
Oven i det varierer diameteren ALT for meget, helt fra udgangen på karburatoren, der på min er 18.5mm, studsen der snævrer ind til 16mm :yikes: , til hullet i isolations-stykket på 17mm, til selve kanalen i toppen på ca 19mm, for så at ende med ca 16mm i ventil-hullet.
Varierende diametre i indsugningen er en Flow-dræber!! Hastigheden på luften sænkes, effekten sænkes :thumbdown:

Er sjovt nok netop igang med at modificere den ene top og studs. Planen er at slibe/spartle hele forløbet op til en ren 18-19mm, hele vejen fra karburatoren og til ventilen, og samtidig "porte"/udjævne hele forløbet og undgå alle disse overgange. Det bliver spændende.

Ja ok, 12.000 omdrejninger :yikes: :yikes: kræver nok en ekstra fjeder, for at kunne følge med.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Topstykker. Giantco kontra Kymco

Ulæst indlæg af Baddi »

Kymconørden skrev:Ja, de er ikke ligefrem fremstillet til high-performance sådan nogle standard-toppe. Begge mine havde også masser af støbe-finner, grater, dårlige overgange, kanter, dårlig overflade mm i hele ind-kanalen.
Oven i det varierer diameteren ALT for meget, helt fra udgangen på karburatoren, der på min er 18.5mm, studsen der snævrer ind til 16mm :yikes: , til hullet i isolations-stykket på 17mm, til selve kanalen i toppen på ca 19mm, for så at ende med ca 16mm i ventil-hullet.
Varierende diametre i indsugningen er en Flow-dræber!! Hastigheden på luften sænkes, effekten sænkes :thumbdown:

Er sjovt nok netop igang med at modificere den ene top og studs. Planen er at slibe/spartle hele forløbet op til en ren 18-19mm, hele vejen fra karburatoren og til ventilen, og samtidig "porte"/udjævne hele forløbet og undgå alle disse overgange. Det bliver spændende.

Ja ok, 12.000 omdrejninger :yikes: :yikes: kræver nok en ekstra fjeder, for at kunne følge med.
Jeg forstår heller ikke hvorfor der er så mange forskellige mål på forskellige dele i indsugningen, men kigger man udelukkende på toppene, så er det fra kymco sådan nogenlunde flowoptimeret og jeg fandt hverken støbegrater, støbefinner eller dårlige overgange. Det så jeg kun på den fra giantco. :p

Noget af det jeg bare ikke forstår er hvorfor de har puttet to fjedre på, når CDI'en kun kan komme op på 9000 efter man har savet i den, hvilket den sagtens kunne klare med én fjeder. Strammere fjedre giver jo større internt slid og friktion, så medmindre man ønsker at gå på kompromis med det til fordel for optimering af knastakslen og åbningstiderne, så er der slet ingen grund til strammere fjedre når man ikke går så langt op i omdrejningerne. :mrgreen:
Jeg kan ikke helt se idéen i det, men måske er skift af CDI til en ubegrænset lovligt i andre lande uden for EU, så de har haft problemer med at motoren smadres på grund af flydende ventiler. Hvem ved? :D
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Topstykker. Giantco kontra Kymco

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, det er egenligt lidt mystisk at Kymco monterer dele, når de ikke er nødvendige. Det ligner ellers ikke et Kina-firma at give ved døren :think:
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Topstykker. Giantco kontra Kymco

Ulæst indlæg af Baddi »

Kymconørden skrev:Ja, det er egenligt lidt mystisk at Kymco monterer dele, når de ikke er nødvendige. Det ligner ellers ikke et Kina-firma at give ved døren :think:
Nu er kymco jo heller ikke et kina-firma, men en af verdens største og mest anerkendte producenter uden for europa. ;)

Når det er sagt, så er det som regel billigere at lave noget kvalitet og kun lave én serie end at lave mange varianter, hvor man så har minimeret på forbruget ved hver variant, så der kun er hvad der er brug for. :D

Det er nok også derfor at Agility 50 og Agility 125 minder så meget om hinanden. :mrgreen:
Jeg vil skyde på at de har haft en eller anden grund til på et tidspunkt at lægge produktionen over på at der skulle være to fjedre, og så i stedet for at lave en variant specielt til der hvor det er nødvendigt, så har de bare lagt hele produktionen om. :mrgreen:

Styring i produktion kan således gøre at man kan have lav pris men høj kvalitet, hvis blot man indgår nogle kompromiser, for hver gang en produktionslinje skal lægge produktionen om koster det penge i spildtid, hvor der reelt ikke produceres noget. ;)
Jo bedre ingeniører man har, jo bedre måder kan man spare penge uden at det går ud over produktet, og dette må være en af de situationer, tror du ikke? :D
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Topstykker. Giantco kontra Kymco

Ulæst indlæg af Kymconørden »

jo, der må ha siddet en med lommeregneren og regnet lidt på de fjedre der. Og det er jo ikke fordi Kymco giver 2 gratis fjedre med hver nye scooter, de nu sælger. De er nok medregnet i slutprisen, et eller andet sted :D
Men jo, nok en besparelse for Kymco i det store hele.
Brugeravatar
Hans1
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 16. juli 2013 08:15
Scootere: 2 stk Kymco Agility
1 stk Peugeot vivacitet

Re: Topstykker. Giantco kontra Kymco

Ulæst indlæg af Hans1 »

Hej.
Kymconørden er der ikke mulighed for at lægge nogle billeder op af dit topstykke og måske nogle gode råd.
Jeg har et topstykke for meget og vil gerne prøve lidt pusset arbejde.
Kan man med fordel monter dobbelt fjeder på gl topstykker
Hans.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Topstykker. Giantco kontra Kymco

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har prøver og sætte dobbelt fjedre i mit topstykke som standard kun har en fjeder per ventil men jeg syntes ikke jeg har lægt mærke til nogen forskel. Nu køre jeg så heller ikke med høje omdrejninger eller særlig hurtig så måske det kun er ved høje omdrejninger de har noget at sige.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Topstykker. Giantco kontra Kymco

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hans1 skrev:..dobbelt fjeder på gl topstykker
Hej.
Her er en graf der viser hvad man bla. prøver at undgå med dobbelt-fjedre. Når ventilen lukker med høj fart, hopper den tilbage og åbner altså igen et par gange inden den er helt lukket. Et øget fjeder-tryk vil begrænse denne "hoppen tilbage".
På en standard motor er effekten af ekstra fjedre nok så minimal at den ikke kan mærkes, plus at de strammere fjedre faktisk giver motoren øget modstand.
Har motoren derimod øget effekt og omdrejninger bør ventilfjeder-trykket også øges, dels for at begrænse "hoppen" men også for at sikre ventilen kan lukke hurtigt nok, og ikke begynder at "hænge".
Så man kan sige, kører du standard er det unødvendigt, kører du modificeret er det nødvendigt :thumbup:
Bounce.jpg
Bounce.jpg (67.66 KiB) Vist 6667 gange
Mht. topstykket og porting er det så sjovt, at jeg nok ikke kan lade være med at poste en historie om projektet på et tidspunkt. :crazy:
Besvar