Karburatorproblem - 4-takt

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
McCleod
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 16. oktober 2010 15:55
Scootere: Giantco Sprint 30km/t @ 45km/t

Karburatorproblem - 4-takt

Ulæst indlæg af McCleod »

Det er det nærmeste jeg kan komme.

Maskinen starter fint og går også fint i tomgang. Den kører også fint, når den endeligt kører.

Holder jeg stille og giver gas går motoren i stå. Kører jeg og giver mere gas er der forsinkelse på.

Problemet er især udpræget morgen og aften, hvor luften er kold og klam. Midt på dagen mærker jeg stort set ikke til det.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11194
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Karburatorproblem - 4-takt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv og rens luftfilteret.

Også prøv at skru låget af karburatoren og tag gummimembranen op og der der følger med og rens den og hullet den sidder i i karburatoren sådan at du er sikker på den kan bevæge sig frit op og ned. Også check selve gummimembranen at den er fin og ikke er revnet eller noget.
Brugeravatar
McCleod
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 16. oktober 2010 15:55
Scootere: Giantco Sprint 30km/t @ 45km/t

Re: Karburatorproblem - 4-takt

Ulæst indlæg af McCleod »

scootergrisen skrev:Prøv og rens luftfilteret.

Også prøv at skru låget af karburatoren og tag gummimembranen op og der der følger med og rens den og hullet den sidder i i karburatoren sådan at du er sikker på den kan bevæge sig frit op og ned. Også check selve gummimembranen at den er fin og ikke er revnet eller noget.
Luftfilteret så fint ud og det samme gjorde gummimembranen. Alt i sin skønneste orden.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11194
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Karburatorproblem - 4-takt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tænkte også på at det gasspjæld som bevæger sig op og ned som gummimembranen sidder på skal være rengjort så den bevæger sig frit op og ned uden modstand. Det kunne måske være derfor at der er forsinkelse på når du giver gas fordi gasspjældet ikke bevæger sig helt frit.
Brugeravatar
McCleod
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 16. oktober 2010 15:55
Scootere: Giantco Sprint 30km/t @ 45km/t

Re: Karburatorproblem - 4-takt

Ulæst indlæg af McCleod »

scootergrisen skrev:Jeg tænkte også på at det gasspjæld som bevæger sig op og ned som gummimembranen sidder på skal være rengjort så den bevæger sig frit op og ned uden modstand. Det kunne måske være derfor at der er forsinkelse på når du giver gas fordi gasspjældet ikke bevæger sig helt frit.
Det bevæger sig frit.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11194
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Karburatorproblem - 4-takt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har du justeret ventilerne og hvad er de sat til ?

Hvis du har mod på det så kunne du skille karburatoren af og rense den.
Det bedst hvis du har noget trykluft og rense alle de små gange og dyser med.
Det sikkert også meget godt at få den renset her inden vinteren.

Har du fjernet nogle begrænsninger eller lavet om på luftfilter eller sat en anden hoveddyse i ?

Er det kun et problem når motoren er kold ? Hvad hvis motoren har kørt i 10 minutter er problemet der så stadig ?
Brugeravatar
McCleod
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 16. oktober 2010 15:55
Scootere: Giantco Sprint 30km/t @ 45km/t

Re: Karburatorproblem - 4-takt

Ulæst indlæg af McCleod »

scootergrisen skrev:Har du justeret ventilerne og hvad er de sat til ?
De blev justeret for ca. 1100km siden - 0,10mm efter THansens anvisninger.
Har du fjernet nogle begrænsninger eller lavet om på luftfilter eller sat en anden hoveddyse i ?
Den er mindre end et halvt år gammel og helt standard. Intet er rørt og intet er justeret.
Er det kun et problem når motoren er kold ? Hvad hvis motoren har kørt i 10 minutter er problemet der så stadig ?
Det er blevet et vedvarende problem, så det er lufttemperaturen der er den afgørende faktor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11194
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Karburatorproblem - 4-takt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg vil tro det er karburatoren der skal renses så eller justeres.
Der sidder en accelerationspumpe på karburatoren som skal give et sprøjt benzin når man holder stille og giver gas. Prøv og check den.

Accelerations pumpe : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ator_pumpe

Prøv og fjern luftfilterkassen sådan at du kan kigge ind i karburatoren også drej på gashåndtaget for at se om der sprøjtes benzin ind i karburatoren. Du kan muligvis også se det ved at fjerne gummimembranen og kigge ned gennem hullet.

Du kan se der sprøjtes benzin ud i denne vide når han trykker direkte på accelerationspumpen. Den skal også gøre det når du drejer på gashåndtaget så er der en "arm" som trykker ned på accelerationspumpen. Du kunne også prøve at indstille tomgangsskruen og blandingsskruen og se om det gør nogen forskel.
På min Kymco Super 8 står der i manualen at blandingsskruen skal være skruet 1,5-2,5 omgange ud. Så skru den stille og roligt i bund også 2 omgange ud.
Service af karburator : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... urator.php

Du kunne også prøve at undersøge den automatiske choker : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... isk_choker
Hvis du har kørt en tur og mærker på chokeren er den så varm ?
Brugeravatar
McCleod
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 16. oktober 2010 15:55
Scootere: Giantco Sprint 30km/t @ 45km/t

Re: Karburatorproblem - 4-takt

Ulæst indlæg af McCleod »

scootergrisen skrev:Jeg vil tro det er karburatoren der skal renses så eller justeres.
Der sidder en accelerationspumpe på karburatoren som skal give et sprøjt benzin når man holder stille og giver gas. Prøv og check den.
Jeg har engang prøvet at køre udelukkende på accelerationspumpen, så jeg ved godt hvordan det føles når der ikke er andet. Jeg er slet ikke i tvivl om at den fungerer som den skal.
Du kunne også prøve at indstille tomgangsskruen og blandingsskruen og se om det gør nogen forskel.
Tomgangsskruen er skruen over "halvhjulet" ved gaskablet?
På min Kymco Super 8 står der i manualen at blandingsskruen skal være skruet 1,5-2,5 omgange ud. Så skru den stille og roligt i bund også 2 omgange ud.
Det prøver jeg lige ved lejlighed. Jeg har reddet mig en gang forkølelse, så jeg bevæger mig kun ud når det er absolut påkrævet. :-/
Du kunne også prøve at undersøge den automatiske choker
Den kan jeg ikke løsne. Jeg prøvede det i juni måned, da jeg skiftede karburator. Det var lettere at genbruge den gamle choker end at skulle finde stikket til den - jeg knækkede en skruetrækker i forsøget og måtte så grave stikket frem i stedet :-(
Hvis du har kørt en tur og mærker på chokeren er den så varm ?
Det skal jeg lige lægge mærke til næste gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11194
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Karburatorproblem - 4-takt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

McCleod skrev: Tomgangsskruen er skruen over "halvhjulet" ved gaskablet?
Ja det den her.
Billede
Du kan læse her hvordan du indstiller tomgang : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... er_tomgang

Du kan godt teste den automatisk choker mens den sidder på karburatoren hvis du har problemer med at få den af.
Hvis du blæser fra den ene og den anden side af karburatoren så skulle du gerne kunne mærke forskel før og efter der er sat strøm til den. Når du sætter strøm til den går der nogle minutter før den lukker helt og en del flere minutter før den åbner helt igen.
Du kan læse om test af automatisk choker her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... isk_choker
Besvar