Stalker lovlig, eller bedre optræk.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Stalker lovlig, eller bedre optræk.

Ulæst indlæg af mpd10 »

Hej folk på Scootergrisen :)

Jeg står og vil til at sælge min Gilera Stalker, så derfor er der lige et par småting jeg vil have lavet, så jeg kan få lidt mere for den. Jeg håber nogle på siden, vil være så flinke at give et råd eller 2, da jeg har 2 muligheder. Lige nu kører den ca. 80 km/t, hvilket jeg har været træt af længe, da man altid skulle tænke på om politiet ville smide den op på et rullebånd, selvom man kun køre 30 km/t. Mulighederne er:

1. Enten skal den kunne køre max 40 km/t, således den er lovlig. Det må ikke koste alverden, da den bare skal sælges. Eller:
2. Optrækket/accelerationen på den skal fixes. Problemet er, at den kører fint op til de 50-60 km/t, men når den når der til, vil den ikke rigtig køre hurtigere, før man enten kører ned af bakke eller læner sig forover, så vindmodstanden mindskes. Hvis man gør det, vil den begynde at accellere op til 80 km/t og så holder den farten indtil man slipper gassen og lader den falde ned til under 60 km/t.

Det er lidt træls, da folk ofte leder efter en scooter der kører stærkt eller en der kører lovligt, og min er ikke god til nogle af delene. Jeg er ingen scooterekspert, men jeg er heller ikke helt uden erfarring. Håber der er nogle, som kan give nogle råd!

(Ved ikke helt hvad der er gjort ved den for, at få den til at køre så stærkt, men der er vidst ingen begrænsning i udstødningen og ringen er pillet ud)

Tak på forhånd! :D

Mathias
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Stalker lovlig, eller bedre optræk.

Ulæst indlæg af Baddi »

For at få den ned på den lovlige hastighed skal alle begrænsninger genmonteres. Her er der tale om at du skal have en skive og en original udstødning på, hvor skiven er billig men udstødningen godt kan koste. :D

Hvis du ønsker at have en scooter der trækker stabilt hele vejen til dens tophastighed skal du sikre dig at den får så meget energi som muligt og at den bruges bedst muligt. Nu er det jo en lille 50cc maskine, så kraften er meget begrænset og det er muligt at den bare ikke er kraftfuld nok til at trække så stabilt hele vejen. Du kan dog gøre det, at du sikrer dig at luftfilteret ikke er stoppet til, du kan sikre dig at dysestørrelsen er den rigtige til at give en ren blanding og du kan sikre dig at benzinen antændes så godt som muligt (ved at montere kraftigere tændspole og iridium tændrør) for at sørge for at motoren giver den mængde kraft den kan. :)
For at sikre at kraften udnyttes ordenligt skal du sikre dig at rullerne har den rigtige vægt og at de ikke er slidte, du skal sikre dig at kileremmen ikke er slidt og du skal sikre dig at der ikke er alt for mange ujævnheder på remskiven. :)

Hvis du vil have endnu mere kraft (normalt kendt som tuning) kan du anskaffe dig en tunudstødning, en større cylinder, en større karburator eller alle tre ting på en gang, men det er selvfølgelig ikke noget man skal køre med på offentlige veje, fordi at det giver en kraft og tophastighed som køreren ikke er trænet i og køretøjet ikke er bygget til, samt at det bruger meget benzin og forurener meget. :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Stalker lovlig, eller bedre optræk.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

mpd10 skrev:1. Enten skal den kunne køre max 40 km/t, således den er lovlig. Det må ikke koste alverden, da den bare skal sælges.
Du mener vel max 30 km/t. Det er ikke lovligt at køre 40 km/t på en lille knallert mere.
Nu er det ulovligt hvis den kan køre 31 km/t.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: Stalker lovlig, eller bedre optræk.

Ulæst indlæg af onkelroar »

scootergrisen skrev:
mpd10 skrev:1. Enten skal den kunne køre max 40 km/t, således den er lovlig. Det må ikke koste alverden, da den bare skal sælges.
Du mener vel max 30 km/t. Det er ikke lovligt at køre 40 km/t på en lille knallert mere.
Nu er det ulovligt hvis den kan køre 31 km/t.
Da ikke hvis den er købt som en 30 scooter? Det er da kun hvis det er en 25 scooter.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Stalker lovlig, eller bedre optræk.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I lovgivningen hedder det bare lille knallert og lille knallert må højst køre 30 km/t lige meget om den er begrænset som 25 km/t eller som 30 km/t.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Stalker lovlig, eller bedre optræk.

Ulæst indlæg af Baddi »

Der er ikke i dansk lovgivning noget der hedder en 25 km/t knallert, men kun en lille knallert, som maks må køre 30 km/t, og hvis man bliver målt med radar mens man kører mere end dette vil man få en bøde for at køre for stærkt. :)
Selve knallerten er dog i øjeblikket først ulovlig når dens topfart er 20% højere end 30 km/t, hvilket måles på et rullefelt. Et rullefelt har dog en måleusikkerhed på +/- 1km/t, hvilket gør at knallerten først anses som ulovlig når du bliver målt til 37 km/t. Som jeg har forstået det vil dette udløse en bøde, men at man først beskyldes for at have lavet konstruktive ændringer, når hastigheden overstiger 43 km/t. Det er dog ikke noget jeg har fået bekræftet nogen steder, så indtil videre er 36 km/t grænsen du maks må køre.
De tyve procent og fejlmarginen på rullefelt er bekræftet idet det var det der stod på min bøde efter min agility blev målt til en topfart der var 110% for høj. På papiret stod der noget med "knallerten kunne ved målingen overskride den lovlige hastighed på 30 km/t med mindst 20% idet den kunne køre mindst 62 km/t." et andet sted på papiret stod der så "Målt: 63. Mindst: 62. Højest: 64. Fejlmargin: +/- 1". :mrgreen:
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: Stalker lovlig, eller bedre optræk.

Ulæst indlæg af onkelroar »

Nå, så er det mig der har misforstået noget.

Ved bare at de ikke siger noget til hvis scooteren kører F.eks 34
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Stalker lovlig, eller bedre optræk.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Politiet behandler folk forskelligt.
Der er en her der kunne køre 48 km/t uden at hun fik en bøde : http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/171948
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Stalker lovlig, eller bedre optræk.

Ulæst indlæg af Baddi »

onkelroar skrev:Nå, så er det mig der har misforstået noget.

Ved bare at de ikke siger noget til hvis scooteren kører F.eks 34
På rullefelt, nej, men hvis man bliver målt til at køre det på vejen, så er det ulovligt. :D
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Stalker lovlig, eller bedre optræk.

Ulæst indlæg af mpd10 »

Mente også, at man normalt først får en bøde når scooteren kan køre omkring 42-43 km/t. Er dog klar over, at man kun må køre 30 km/t.

Baddi: Mange tak for svaret! Får dog indtrykket af, at det enten er alt for dyrt eller alt for avanceret for mig at opfylde mit ønske :(

Desværre har jeg fået et værre problem nu. Jeg fixede bremser, frontpære, sørgede for at den ikke dryppede olie og ladede batteriet op. Efter jeg havde gjort dette, og sluttede batteriet til igen, er der intet el der virker ordentligt. Der har ikke været strøm på længe, men både blinklygter, horn, el-start osv. har virket før. Nu er hornet umådeligt svagt og blinklygterne næsten usynlige. El-start virker slet ikke. Når jeg sætter strømkablerne på batteriet kommer der blå gnister, så der må da være lidt strøm på. Er der nogle der ved om det er et tegn på at batteriet er i stykker eller hvordan? :)

Ved ikke helt om jeg bliver nødt til at lave en ny tråd :)
Besvar