GIANTCO spørgsmål

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
laila80
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 17. oktober 2012 10:03
Scootere: Giantco Sprint

Re: GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af laila80 »

Baddi skrev:
Jo, en helt glat vario er det bedste, men remskiverne vil blive "bølgede" efter noget tid, det kan ikke undgås når man kører meget på en konstant hastighed. Hvis de er meget dybe kan det godt have noget at sige, men jeg vil nu sige at inden du går ud og køber ny vario for mange penge, så tjek lige at benzinblandingen er i orden og at tændrøret er fint (nyt tændrør er rimelig billigt). :D
Hvis den skal have hjælp fra vinden kan det nemlig også være fordi den simpelthen ikke laver nok kraft ved forbrændingen. :D
Så er jeg jo ikke helt i hegnet :-D
Mit tændrør er nyt ... Hvordan tjekker jeg benzin blandingen ?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du køre på en 30 km/t scooter og sætte en 45 km/t ring i så er det jo ikke mere lovligt end hvis du køre uden ring.
Så hvorfor køre med en 45 km/t ring når det er en 30 km/t scooter ?
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af Baddi »

laila80 skrev:
Baddi skrev:
Jo, en helt glat vario er det bedste, men remskiverne vil blive "bølgede" efter noget tid, det kan ikke undgås når man kører meget på en konstant hastighed. Hvis de er meget dybe kan det godt have noget at sige, men jeg vil nu sige at inden du går ud og køber ny vario for mange penge, så tjek lige at benzinblandingen er i orden og at tændrøret er fint (nyt tændrør er rimelig billigt). :D
Hvis den skal have hjælp fra vinden kan det nemlig også være fordi den simpelthen ikke laver nok kraft ved forbrændingen. :D
Så er jeg jo ikke helt i hegnet :-D
Mit tændrør er nyt ... Hvordan tjekker jeg benzin blandingen ?
Den mest simple metode er at kigge på tændrøret om det er helt sort og sodet til. Hvis det er det er der for meget benzin ved den gasgivning du kører mest på og er tændrøret helt hvidt eller gråt er der for lidt benzin. Optimalfarven er brunlig eller cocio-farvet, så hvis farven er sådan ca det, så er blandingen fin. :D
Skal man mere i detaljer skal man sørge for kun at køre med én mængde gas i 500 meter på et helt friskt tændrør og så slukke tændingen uden at man slipper gassen, hvorefter man med en nedstryger skærer gevindet væk fra tændrøret og kigger på farven af den hvide isolering helt inde ved bunden. :p
Man kan også købe noget der hedder "colortune", hvor man kan se farven på forbrændingen, men det er lidt dyrt. :D

Hvis tændrøret så har en forkert farve og du kører meget med fuld gas, så prøv et nummer hoveddyse op eller ned og se om den trækker bedre. Lad dog være med at køre særlig langt, hvis du prøver dyse nedad, for det er ikke så godt for motoren, hvis man får alt for lidt benzin. Du skal også være opmærksom på at du først rigtig kan mærke resultatet af en ny dyse, når motoren er varmet op. :)
Brugeravatar
laila80
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 17. oktober 2012 10:03
Scootere: Giantco Sprint

Re: GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af laila80 »

scootergrisen skrev:Hvis du køre på en 30 km/t scooter og sætte en 45 km/t ring i så er det jo ikke mere lovligt end hvis du køre uden ring.
Så hvorfor køre med en 45 km/t ring når det er en 30 km/t scooter ?
Nej det har du sgu ret i :D Mener bare bødens størrelse.. hvis man skulle være så uheldig ,er større jo stærkere skidtet kører. Og når jeg sjældent kommer op over de 50 alligevel pga bakker og vind, så smed jeg sgu 45 ring i ;)
Brugeravatar
laila80
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 17. oktober 2012 10:03
Scootere: Giantco Sprint

Re: GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af laila80 »

Baddi skrev: Den mest simple metode er at kigge på tændrøret om det er helt sort og sodet til. Hvis det er det er der for meget benzin ved den gasgivning du kører mest på og er tændrøret helt hvidt eller gråt er der for lidt benzin. Optimalfarven er brunlig eller cocio-farvet, så hvis farven er sådan ca det, så er blandingen fin. :D
Skal man mere i detaljer skal man sørge for kun at køre med én mængde gas i 500 meter på et helt friskt tændrør og så slukke tændingen uden at man slipper gassen, hvorefter man med en nedstryger skærer gevindet væk fra tændrøret og kigger på farven af den hvide isolering helt inde ved bunden. :p
Man kan også købe noget der hedder "colortune", hvor man kan se farven på forbrændingen, men det er lidt dyrt. :D

Hvis tændrøret så har en forkert farve og du kører meget med fuld gas, så prøv et nummer hoveddyse op eller ned og se om den trækker bedre. Lad dog være med at køre særlig langt, hvis du prøver dyse nedad, for det er ikke så godt for motoren, hvis man får alt for lidt benzin. Du skal også være opmærksom på at du først rigtig kan mærke resultatet af en ny dyse, når motoren er varmet op. :)
Jeg vil prøve at tjekke tændrøret ;) Tak for udførlig forklaring :D
Besvar