GIANTCO spørgsmål

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
laila80
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 17. oktober 2012 10:03
Scootere: Giantco Sprint

GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af laila80 »

Hejsa
Jeg har en Giantco Sprit 30er fra 2006 som har kørt 1500 km.. Alt fungere fint på den .. Utroligt åbenbart i forhold til alle de problemer der skrives om :)
Nå men har fjernet ringen og sat en ring fra en 45er i istedet. Den ruller så fint de 40-45 km.. Men scooteren har altid været noget sløv fra 20 og op til topfart, skal jeg nå topfarten, så skal der helst være medvind eller ned at bakke :( .. Fra 0 til 20 går det godt fremad.
Jeg har så prøvet at skifte vario rullerne til 4 grams istedet for 6grams, det har ikke hjulet alverden.. Kan det virkelig passe jeg skal længere ned i gram ?
Det skal lige siges at scooteren har kørt 100% lovligt indtil for en uge siden og det kan ses på variatoren, at remmen ikke har været langt ude. Scooter har også stået stille fra 2010 og indtil 3 uger siden.

Der er skiftet luftfilter, gearolie og motorolie

På forhånd tak for hjælp

Hilsen Lars
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af onkelroar »

Hey.

Prøv at afmonter luftfilteret oppe ved kaburator, lys ind med en lygte og se om gas spjældet åbner sig helt. De har det med at "sætte" sig fast hvis de står noget tid. Hvis ikke det går helt op, så skru det sorte låg af kaburator og "nøk" lidt med den og se om det hjælper. Ellers må du ned efter en ny. Men tit kan man få dem igang igen ved at ta dem ud og i et par gange.

En indstilling af ventilerne ville nok også være at foretrække.

Og ang det med problemmer med Giantco. Jeg har ikke rigtigt haft noget bøvl med Giantco scootere. Tit driller det fordi folk bare kører i en uendelighed uden at skænke service en tanke :-) Hvis de bliver passet med regelmæssig service er det en go og stabil scooter.

Jeg har ihvertfald lavet rigtig rigtig mange i tidens løb, og langt de fleste kører fint. Dem der kører bedst er dem der kommer tilbage med den af og til og få den serviceret.

Roar
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Med lettere ruller tager det længere tid og opnå topfart.
Jeg vil tro at de rullevægte der sidder i som standard er de mest optimale.
Brugeravatar
laila80
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 17. oktober 2012 10:03
Scootere: Giantco Sprint

Re: GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af laila80 »

scootergrisen skrev:Med lettere ruller tager det længere tid og opnå topfart.
Jeg vil tro at de rullevægte der sidder i som standard er de mest optimale.
Okey.. så har jeg sgu misforstået noget . Hvad er de lettere ruller så godt for ?
Hvad vil du foreslå man kan gøre for, at den kan holde hastigheden op ad bakke og i modvind.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Rullevægten skal passe sammen med koblingstrykfjederenshårdhed så motoren køre med de mest optimale o/min op gennem hele gearingen.
Jeg vil tro standardrullerne er bedst også kan du gøre variatoren ubegrænset.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af Baddi »

laila80 skrev:
scootergrisen skrev:Med lettere ruller tager det længere tid og opnå topfart.
Jeg vil tro at de rullevægte der sidder i som standard er de mest optimale.
Okey.. så har jeg sgu misforstået noget . Hvad er de lettere ruller så godt for ?
Hvad vil du foreslå man kan gøre for, at den kan holde hastigheden op ad bakke og i modvind.
Lettere ruller skal have flere omdrejninger for at have kraft til at trykke trykfjederen sammen så du gearer op. :p
Med for lette ruller kommer du dog over effektbåndet, hvor din motor så ikke længere yder så godt. Man kan hverken sige at lette ruller er bedst eller tungere ruller er bedst, for det er de rigtige ruller der er bedst. :mrgreen:
Prøv at tage udgangspunkt i den originale rullevægt som Scootergrisen siger, men prøv alligevel med et halvt eller et kvart gram ned. Flere scootere er nemlig solgt med ruller der kun har været meget lidt for tunge, for at holde omdrejningerne lavere og derved spare benzin. :D
Brugeravatar
laila80
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 17. oktober 2012 10:03
Scootere: Giantco Sprint

Re: GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af laila80 »

Baddi skrev: Lettere ruller skal have flere omdrejninger for at have kraft til at trykke trykfjederen sammen så du gearer op. :p
Med for lette ruller kommer du dog over effektbåndet, hvor din motor så ikke længere yder så godt. Man kan hverken sige at lette ruller er bedst eller tungere ruller er bedst, for det er de rigtige ruller der er bedst. :mrgreen:
Prøv at tage udgangspunkt i den originale rullevægt som Scootergrisen siger, men prøv alligevel med et halvt eller et kvart gram ned. Flere scootere er nemlig solgt med ruller der kun har været meget lidt for tunge, for at holde omdrejningerne lavere og derved spare benzin. :D
Hehe okidoki ..
Nu er jeg på de ruller der er på 5.5g og de originale var på 6.. Ingen mærkbar forandring. Men efter at ha kigget/rørt på Vario skålen eller hvad den nu kaldes..
Den har en del riller og den har en rimelig dybe nedslidning ,der hvor den sikkert har kørt fuldgas førhen med de 30 Km/t, jeg hentyder til den udvendige del hvor remmen kører . Kan det ikke have en del at sige ? Hvis jeg har forstået det ret så burde den være glat som en barnerøv :mrgreen:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der var også sådan en fordybning der hvor min rem havde kørt ved 30 km/t i lang tid.
Så har remmen vel ligesom et punkt den skal op over i stedet for en helt glat gearing.
Men så længe du køre med begrænser ring så vil det jo aldrig køre godt.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af Baddi »

laila80 skrev: Hehe okidoki ..
Nu er jeg på de ruller der er på 5.5g og de originale var på 6.. Ingen mærkbar forandring. Men efter at ha kigget/rørt på Vario skålen eller hvad den nu kaldes..
Den har en del riller og den har en rimelig dybe nedslidning ,der hvor den sikkert har kørt fuldgas førhen med de 30 Km/t, jeg hentyder til den udvendige del hvor remmen kører . Kan det ikke have en del at sige ? Hvis jeg har forstået det ret så burde den være glat som en barnerøv :mrgreen:
Jo, en helt glat vario er det bedste, men remskiverne vil blive "bølgede" efter noget tid, det kan ikke undgås når man kører meget på en konstant hastighed. Hvis de er meget dybe kan det godt have noget at sige, men jeg vil nu sige at inden du går ud og køber ny vario for mange penge, så tjek lige at benzinblandingen er i orden og at tændrøret er fint (nyt tændrør er rimelig billigt). :D
Hvis den skal have hjælp fra vinden kan det nemlig også være fordi den simpelthen ikke laver nok kraft ved forbrændingen. :D
Brugeravatar
laila80
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 17. oktober 2012 10:03
Scootere: Giantco Sprint

Re: GIANTCO spørgsmål

Ulæst indlæg af laila80 »

scootergrisen skrev:Der var også sådan en fordybning der hvor min rem havde kørt ved 30 km/t i lang tid.
Så har remmen vel ligesom et punkt den skal op over i stedet for en helt glat gearing.
Men så længe du køre med begrænser ring så vil det jo aldrig køre godt.
Hehe nej utroligt at panserne ikke vel lade mig køre uden ring :-D
Spøg til side...prøver sgu nok en ny vario
Besvar