Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

De erfaringer jeg har gjort mig med hensyn til problemer og ting man skal være opmærksom på er:
- Sørg for at hele systemet er tæt, både benzin og luftvejene skal have spændebånd af ordenlig kvalitet.
- Er tomgangsomdrejningerne meget høje og begynder at gå ukontrollerbart op og ned skyldes det falsk luft.
- Vær OBS på alle O-ringe.
- Sørg for at der er plads til alle dele, selvom bagstøddæmperen komprimeres (når man kører over et bump). Dette gælder både indsprøjter m. slanger og O2-sensoren i udstødningen.
- Det er muligvis nødvendigt at skifte udstødningsrøret til et med større diameter, for at der er plads til O2-sensoren (den er rimelig stor i forhold til det originale rør synes jeg).
- Med standart indstillinger kan man starte og køre, men justeringer er nødvendig for at få den rette blanding.
- Med aaalt for fed blanding og tomgangsomdrejninger omkring 3-4000 var forbruget 24 km/l uden begrænsning.
- Med tomgangsomdrejninger omkring 2400 og skruet lidt ned for benzinen (stadig for fed) er forbruget omkring 40-50 km/l med begrænsning (Har ikke kørt en hel tank igennen med skive i endnu.), hvor forbruget med karburator med samme opsætning (også begrænsningen) var omkring 55 på literen. Husk at hvis du kører med begrænsning har du ikke brug for fuld gas, hverken med karburator eller indsprøjtning, så giv kun så meget gas at du ikke rammer omdrejningsbegrænsningen. :)
- Hvis du får fejlmeldinger fra MAP-sensor er det falsk luft, hvis du samtidig måler normalt tryk når du ikke prøver at starte og måler et fald, når du så prøver.
- Kan du ikke starte (og du ikke har ændret på benzinblandingen), så tjek stadig standarttingene som benzintilførsel og gnist.
- Benzintilførslen kan du tjekke ved at tage "hætten" af indsprøjteren og hælde et par dråber ud så der er luft i slangen, og så prøv at starte. Forsvinder boblen ikke, kommer der enten ikke noget benzin, eller indsprøjteren tænder ikke. Tjek benzinfilteret for tilstopning, hvis du kan høre benzinpumpen brumme.


Der er selvfølgelig stadig gode ting, som eksempelvis en smugle mere kraft og mere kontrol over og viden om motoren samt muligheden for at gemme måledata på sin bærbare computer mens man kører. :mrgreen:
Der skulle også være store benzinbesparelser at hente, men det har jeg ikke lige lagt mærke til endnu, idet jeg stadig mangler at justere benzinblandingen ind og at tjekke helt efter falsk luft. :p
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Jeg har ikke rigtig haft tid til at justere benzinblandingen før, og har så kørt med standart indstillingen, som har været alt for fed over hele båndet. :p

Jeg gjorde så lidt ved det igår, ved at skrue ned for benzinen igår. Ikke særlig grundigt, for jeg trak blot den samme lille bitte smugle fra alle værdier i en af tabellerne, og jeg var så spændt på at se hvordan den kørte, og jeg blev positivt overrasket. :mrgreen:

På vej til arbejde idag var den både mere lydsvag og den virkede som om den havde en bedre motorgang. På vejen hjem satte jeg så min computer til at optage hele turen fra Odense til Nørre Søby og har så kunnet se en hel masse ud fra det:

- Når jeg kører 30 på speedometeret sker det med omkring 6400 omdr. og 6-14% gasgivning (25% op af bakke) og dette er min normale kørselsstil. Giver jeg over 20% gas på lige vej, kommer jeg op på 7200 omdr.
- Ved normal kørsel viser O2-sensoren ikke længere konsekvent 900-1000mv (som er der, hvor den skærer en fjerdedel af benzinen væk, for at få blandingen ned igen), men O2-sensoren viser 470 mv, og optimalen er at den går op og ned forbi 450mv.
- Ved fuld gasgivning eller slet ingen gasgivning(når jeg holder stille) viser O2-sensoren igen 900-1000mv.
- Ved normal kørsel kan jeg komme helt ned på 3% gasgivning og 5900 omdr. og stadig være på vario-begrænsningen, så farten så er 28 km/t.
- Motortemperaturen steg ved denne kørestil ikke over 61 grader (målt på ventildækslet), hvorimod den godt kunne ligge omkring 70-80 grader dengang jeg ingen begrænsning havde i og kørte med mere gas. :)
- Jeg har også fundet ud af, hvorfor man får så lidt ud af et powerluftfilter ved fuld gas: Når jeg med standartfilteret og omdrejninger under 7000 drejer gashåndtaget om på fuld gas, når trykket i indsugningsmanifolden op på 970 hPa, hvilket er meget tæt på det tryk der var udenfor på 1042 hPa. At standart filteret er så godt til at lade luft komme igennem sig betyder at der er meget lidt plads til forbedring med et "power" luftfilter, medmindre det kan få trykket over atmosfærisk tryk. Det tror jeg dog ikke på at der sker med et powerluftfilter, idet det kræver en meget præcis tuning af længderne fra ventilerne til fri luft, at gøre så luftens bevægelse komprimerer det. :p

Og som en ekstra bonus kunne min bærbare holde strøm hele vejen hjem, så jeg har fået et flot og klart datasæt, så jeg kan begynde at skrue ned for benzinen de rigtige steder. :mrgreen:
Nogle af de variable.
Nogle af de variable.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan man downloade det til program du bruger og noget data ?
Syns ikke det er her : http://www.ecotrons.com/support.html
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

scootergrisen skrev:Kan man downloade det til program du bruger og noget data ?
Syns ikke det er her : http://www.ecotrons.com/support.html
Jo det er:
Latest Software - Free



ProCAL tuning software - v7.0 (good for kits bought after Oct. 31th, 2011. For earlier dates, contact us.)
Dog havde jeg nogle problemer med det til at starte med, idet min computer sagde at det var mistænkeligt, og ikke lod mig hente det. Ecotrons sagde at det var noget med at det var en demo eller noget i den stil, tror jeg nok, men jeg fik installationsfilen, som også ligger i Dropbox på en cd sammen med kittet dengang jeg modtog det og jeg synes at du skal bruge den, hvis du vil kigge på programmet. :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ok jeg prøver og se på det.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Så har jeg fået forbrændingen til at være ordenlig ved tomgang også med min nu 6. justering af blandingen. :mrgreen:
Jeg ville så lige køre en tur, men efter nogle meter kørte jeg tør (doh), så nu har jeg muligheden for at regne på benzinøkonomien, men det er ikke ligefrem godt. Jeg har regnet mig frem til at jeg de sidste 400 km har kørt 32 km/l, sammenlignet med gennemsnitlig 45 km/l på de 362 km jeg fik kørt bed begrænsning med karburator inden indsprøjtningen kom i. :D

Jeg har dog med indsprøjtningen brugt meget tid i tomgang på at vente på at den varmede op, så jeg kunne se effekten af de mange småjusteringer, så omkring tre kvarter i tomgang med for fed blanding samt diverse opgasninger har nok slået benzinøkonomien lidt ned. :p

Desværre gider den stadig ikke at gå i "close-loop control", selvom blandingen nu er i orden, men jeg forventer stadig at den går længere på literen, nu hvor der er lidt mere styr på tomgangen. :mrgreen:
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Tomgangsomdrejningerne er perfekte nu. Blandingen er ikke, for det ser ud til at O2-sensoren er gået i stykker, fordi forrøret på Leo Vince er bukket på den måde det er, så sensoren er stødt på fodstøtterne til passageren, når støddæmperen er presset godt ned.

Anyway, angående omdrejningerne ved tomgang, så er de under 2000, fordi jeg fandt ud af hvor den trak falsk luft ind henne. Der hvor Gasspjældshuset og indsugningsmanifolden sidder sammen sidder der en O-ring som tætning, men fordi de har en rille i begge dele til O-ringe lukker den de har sat i ikke helt tæt. Jeg har skiftet den med en tykkere en og nu er tomgangsomdrejningerne så sindsygt lave at man nærmest ikke kan høre at motoren er tændt, når jeg holder for et lyskryds. Præcis hvor mange omdrejninger per minut den tager har jeg ikke lige fået tjekket endnu, men med indsprøjtning kan motoren holdes i stabile omdrejninger længere nede end den kunne med karburator. :D
Så det er ét plus der nu er blevet bekræftet. ;)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu har jeg lavet en side til det og sat lidt billeder og videoer på.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ngskit.php
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Det er jo super det her. :D
Kanon, hvis andre overvejer det, at de så kan se lidt om det her. Specielt at det er på din hjemmeside er et stort plus, da det nok er en af de sider i landet hvor der er samlet mest information om scootere, så folk vil nok kigge her på et eller andet tidspunkt. ;)

Det eneste kunne være at problemet i videoen jo er løst efter at jeg har fundet alle de steder den har suget falsk luft. Skal jeg lave en ny video snart? :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja men siden er ikke særlig god endnu. Jeg har bare sat lidt på for at komme igang med den.
Besvar