Regler ang. 30 knallert

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Paniha
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. oktober 2012 16:33
Scootere: Kinroad Prince

Regler ang. 30 knallert

Ulæst indlæg af Paniha »

Hej

jeg har fået fat i en 45 km/t version af en Kinroad Prince: http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... inroad.php

Da den er fra 2005 og original importør ikke eksistere mere, har jeg haft problemer med indregistrering da typegodkendelsen er forældet.

så mit spørgsmål er:
Kan jeg ikke i teorien, smide en CDI på der begrænser den til 30 km/t, forsikre den som en 30'er og køre uden indregistrering da 30'er knallerter fra før 2006 ikke skal køre med nummerplade?

Hvis dette ikke er muligt vil info om alternative løsninger være værdsat :).

Knallerten har aldrig været indregisteret, den har stået opmagasineret siden import da kunden gik fra handlen inden indregistrering.

De papire jeg har på den er det original papir fra producenten med Stelnummer og specifikationer på køretøjet, en synsattest fra 2008 og de originale indregistretings papirer med stempel fra synshal også fra 2008.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Regler ang. 30 knallert

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvem har bildt dig ind at typegodkendelsen er forældet ?
Det har jeg aldrig hørt om før.

Hvis du har en typeattest (den med importør og forhandler underskrift) så tror jeg da sagtens du kan få nummerplade på den.

Det er vist ikke lovligt at lave en 45 om til 30, det vist noget med stelnummeret at gøre. Men der er nogen der har gjort det at de så har købt en 30 stel også sat alle delene over på.
Brugeravatar
Paniha
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. oktober 2012 16:33
Scootere: Kinroad Prince

Re: Regler ang. 30 knallert

Ulæst indlæg af Paniha »

Jeg har ikke Typeattest med underskrift på, og jeg kan ikke finde den originale importør/forhandler... Jeg har dog originale nøgler og papir fra producenten, og har checket stelnummer for at være sikker på den ikke var stjålet...

Er der en måde at få lavet en ny uden importør underskrift?

Havde overvejet nyt stel, men ville undersøge om der var andre muligheder da stel + nummerplade kommer til at koste halvdelen af hvad maskinen har kostet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Regler ang. 30 knallert

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad er det for et papir du har fra producenten ?
Brugeravatar
Paniha
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. oktober 2012 16:33
Scootere: Kinroad Prince

Re: Regler ang. 30 knallert

Ulæst indlæg af Paniha »

"Certificate of Conformity", så egentlig et type certifikat?

Der står model, stelnummer og generelle specifikationer som dimensioner, CO2 udledninger, kubic osv.

http://imgur.com/5q2CF
http://imgur.com/D5P3K
Senest rettet af Paniha 8. oktober 2012 20:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: Regler ang. 30 knallert

Ulæst indlæg af onkelroar »

Prøv at kontakte Told og Skat og se hvad de siger
Brugeravatar
Paniha
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. oktober 2012 16:33
Scootere: Kinroad Prince

Re: Regler ang. 30 knallert

Ulæst indlæg af Paniha »

Har inkluderet links til papieret i sidste post.

Skat har ikke styr på noget som helt, der ikke er en del af hverdagen.. Har snakket med dem og været nede på skat, og det tager som regel 10 min bare at forklare dem, at maskinen ikke har været indregistreret..
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Regler ang. 30 knallert

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Hvem har bildt dig ind at typegodkendelsen er forældet ?
Det har jeg aldrig hørt om før.

Hvis du har en typeattest (den med importør og forhandler underskrift) så tror jeg da sagtens du kan få nummerplade på den.

Det er vist ikke lovligt at lave en 45 om til 30, det vist noget med stelnummeret at gøre. Men der er nogen der har gjort det at de så har købt en 30 stel også sat alle delene over på.
Nej man må ikke lave en 45'r om til en 30'r eller omvendt. Det er alene stelnummeret der bestemmer om det er en 30'r, eller 45'r. Angående typeattesten som skulle være forældet, så lyder det som noget sludder. Men har man ikke dansk reg. attest/typeattest, har man et problem. En dansk typegodkendelse koster en bondegård (kan ikke lige huske prisen).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Regler ang. 30 knallert

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du skal vist havde forsikret den og have forsikringsbevis før du kan få nummerplade på.
Har du prøvet og ringe til forsikringsselskab og høre om du kan få den forsikret ?

Hvad hvis du tager ned til skat (eller hvor det nu er man kan få sin nummerplade) med dit COC og et udprint af den korrekte typegodkendelse og forsikringsbevis vil du så ikke sælge dig en nummerplade ?

Her er et svar jeg fik for noget tid siden du måske kan bruge.
Hej! -Og godmorgen.

Det er kun det firma, der repræsenterer fabrikanten her i landet, der kan udstedes en typeattest til.
Hvis det drejer sig om en Lille Knallert, er der kun den mulighed, at du kan få udstedt et ny CoC-dokument hos fabrikanten.
Det dokumenterer, at det stelnummer der er påført CoC-dokumentet er i overensstemmelse med EU-godkendelsen.
Hvis det drejer sig om en Stor Knallert, er der tillige den mulighed, at du kan få lavet en Data-erklæring ved fabrikanten
eller et anerkendt prøvningslaboratorium. Det er forbundet med en vis udgift.


Med venlig hilsen

Kurt Jensen
Trafikstyrelsen
Jeg tror måske godt du kan få nummerplade selvom du ikke har en typeattest når bare du har COC men jeg er ikke sikker.
Og ja trafikstyrelsen og skat det er altså ikke gode til at komme med et godt svar.

Du kan muligvis få en erstatnings registreringsattest hos CRM (Centralregisteret for motorkøretøjer) det har jeg læst noget om og at det skulle være meget besværligt men der er noget på nettet det har skrevet om at det har lykkedes.

Jeg ville rigtig gerne skrive noget om det på hjemmesiden fordi det tit er nogen der spørger om ligende spørgsmål hvor de mangler papir også skriver jeg at de gerne må skrive tilbage når de har fundet ud af noget og en løsning med det er der ikke så mange der gør og trafikstyrelsen og skat er ikke så gode. De skriver bare hvis man ikke har papirne er det bare ærgeligt men så hvis man selv undersøger det så finder man ud af det ikke er helt rigtigt det man får afvide hos dem.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Regler ang. 30 knallert

Ulæst indlæg af Baddi »

En typegodkendelse er kun et bevis for at alle af den type køretøj har de godkendte data, og derfor skal man ikke syne hver eneste køretøj inden indregistrering. :p
Syn og ibrugtagning uden typegodkendelse
§ 8. Følgende registreringspligtige køretøjer kan synes og tages i brug uden forudgående godkendelse:
1) personbiler til højst 9 personer, føreren medregnet,
2) varebiler (tilladt totalvægt på højst 3.500 kg),
3) motorcykler,
4) knallerter,
5) traktorer,
6) motorredskaber,
7) påhængs- og campingvogne, som er forsynet med påløbsbremser eller ikke er forsynet med bremser,
8) påhængsvogne til traktorer og motorredskaber og
9) andre påhængsredskaber end campingvogne.
Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer.

Ifølge dette dokument burde du kunne få din 45-knallert synet og så gå direkte til indregistreringen, og det bliver kun 10.000 gange nemmere af at du har dataerklæringen, da det er noget af det de kan kræve at se. :)
Godkendelsesgrundlag
§ 11. Godkendelser udstedes efter ansøgning. Færdselsstyrelsen kan efter anmeldelse udstede godkendelse af køretøjer, hvortil dele af køretøjet i forvejen er godkendt i henhold til nærmere bestemte ECE-regulativer eller EF-direktiver.
Stk. 2. Før godkendelse efter ansøgning kan køretøjet (chassiset) kræves indleveret til forudgående undersøgelse hos Færdselsstyrelsen eller en synsvirksomhed, eventuelt belastet, ligesom dele af et køretøj kan kræves undersøgt på et af Færdselsstyrelsen anerkendt prøvningslaboratorium. Udgifterne hertil betales af ansøgeren.
Stk. 3. Godkendelse efter anmeldelse kan udstedes uden de i stk. 2 nævnte forudgående undersøgelser, medmindre der er grund til at antage, at køretøjet ikke opfylder kravene til køretøjers indretning og udstyr.
Stk. 4. Godkendelse kan kun udstedes uden forudgående undersøgelse, jf. stk. 2-3, hvis fabrikanten eller dennes repræsentant, jf. § 14, stk. 3, erklærer sig indforstået med, at Færdselsstyrelsen foretager efterfølgende kontrol med køretøjstypen som nævnt i § 12.
Stk. 5. Færdselsstyrelsen bestemmer, hvilke oplysninger der skal gives, samt hvilken dokumentation i form af tegninger, godkendelser, erklæringer mv., der skal vedlægges en ansøgning eller anmeldelse efter stk. 1. Standardtypegodkendelse kan kun udstedes, hvis fabrikanten eller dennes repræsentant, jf. § 14, stk. 3, afgiver en erklæring om, at køretøjet efter klargøring opfylder de gældende krav til køretøjers indretning og udstyr.
Stk. 6. Enhver ikke uvæsentlig ændring i et godkendt køretøjs (chassis) konstruktion, indretning eller udstyr, der medfører, at de pågældende køretøjer ikke længere er i overensstemmelse med godkendelsen, skal godkendes af Færdselsstyrelsen, som kan udstede en ny godkendelse, inden det ændrede køretøj (chassis) kan tages i brug.
Besvar