Trækkraft på Giantco Sprint

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
giantco07
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 7. januar 2012 17:56
Scootere: Giantco Sprint, 30'er, 50ccm, 2009, Sort/blå, Standard/lovlig, 12"hjul.
Geografisk sted: Silkeborg

Trækkraft på Giantco Sprint

Ulæst indlæg af giantco07 »

Hej

Jeg har problem med Sprinten. Den starter i 1. huk, kører fint tomgang, kan godt tage gas langsomt når baghjulet kører frit på fod. Den tager godt nok ved lige i start når man kører, men når den får gas (også Langsom gasgivning) er det som om den ikke kan tage mere gas/ flere omdrejninger og den trækker næsten ikke. Ned ad bakke går det lettere og den kan tage lidt flere omdrejninger.

Jeg har:
Renset Karburator (kører dyse #85)
Blandings skrue stillet 2½ omgang ud
Renset luftfilter
Stillet ventiler 0,08 ud og 0,10 mm ind
Skiftet olie
Skiftet Tændrør
Prøvet anden tændrørhætte
Renset tanken og fyldt helt frisk benzin på 95 oktan blyfri.
El-choker fungerer (den starter i 1. huk også kold)

Problemet er kommet efter en tur hvor den ligesom tabte farten og gik helt ud, jeg kunne med besvær starte den igen. Den har før kørt uden problemer, dog har tomgangen drillet ved koldstart.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Trækkraft på Giantco Sprint

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er udstødningsventilen der skal have det største mellemrum.
Personligt ville jeg sætte dem på 0,05 mm på indsugningsventilen og 0,08 mm på udstødningsventilen.
Jeg ved ikke om det kan have nogen betydning men hvis du ikke har andet at lave kan du da prøve det.

Har du fjernet tragten i luftfilterkassen ?
Ellers prøv både at kør med den og uden den for at se forskellen.
Stik eventuelt en finger i indsugningsen til luftfilteret og se om det er bedre.

Du kunne også prøve med blandingsskruen 1½ omgang ud i stedet bare for at se forskellen.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: Trækkraft på Giantco Sprint

Ulæst indlæg af onkelroar »

At den ikke tar gassen skyldes ofte at gas spjæld i kaburator enten ikke passer 100% mere, eller ikke bevæger sig op og ned.

De har det med lige pludselig at krympe ind

Se den her:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=77 ... 2116160318
Brugeravatar
giantco07
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 7. januar 2012 17:56
Scootere: Giantco Sprint, 30'er, 50ccm, 2009, Sort/blå, Standard/lovlig, 12"hjul.
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Trækkraft på Giantco Sprint

Ulæst indlæg af giantco07 »

sælger sgu skidtet gider ikke rode med den mere. Køber en cykel i stedet.

Har prøvet med anden karburatorer, uden at det er bedre. Ventiler justeret igen. stadig ingen ændring.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: Trækkraft på Giantco Sprint

Ulæst indlæg af onkelroar »

Ja det er da os meget nemmere at sælge den end at lave den :eh:

Og så får du til og med motion også :-D
Brugeravatar
giantco07
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 7. januar 2012 17:56
Scootere: Giantco Sprint, 30'er, 50ccm, 2009, Sort/blå, Standard/lovlig, 12"hjul.
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Trækkraft på Giantco Sprint

Ulæst indlæg af giantco07 »

Fejlen fundet.

gummi på gasspjæld revnet (på begge afprøvede karburatorer, hvad er odds lige for det :). )

Så nu skal karburator lige justeres ordentligt ind.

Den er sat til salg på dba

http://www.dba.dk/giantco-sprint-07-100 ... -86329146/

Tak til jer som skrev indlæg, jeg havde ikke lige tjekket de membraner/gasspjæld :)
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: Trækkraft på Giantco Sprint

Ulæst indlæg af onkelroar »

Det er en af de sygdomme de har med gas spjæld :-)
Brugeravatar
giantco07
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 7. januar 2012 17:56
Scootere: Giantco Sprint, 30'er, 50ccm, 2009, Sort/blå, Standard/lovlig, 12"hjul.
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Trækkraft på Giantco Sprint

Ulæst indlæg af giantco07 »

Det gik galt igen!!!

Da jeg skulle køre hjem fra job og skulle holde for rødt gik den ud. Jeg idrømmer at jeg blev godt gal i skrallen, for den havde kørt fint derud ca 5 km. Nå, men måtte så trække hjem, efter at have tjekket tændrør, i den tro at den bare var druknet, men røret var helt tørt. Efter et par start forsøg på hjemturen begyndte den at ville starte, men kun lige et "prut".

Da jeg kom hjem tog jeg røret fra luftfilteret væk ved karburatoren og kunne se at gasspjældet hang ca halvvejs oppe. Så af med låget og rense gasspjældet, tjekke at det gik frit op og ned, på med låget og vupti den sprang igang i 1. huk kunne også tage gas. Sørme noget fint følende noget.

Overvejer nu om der kan sættes en Delorto karburator på i stedet, for det nu engang mere stabilt efter min erfaring ikke så mange plastik/gummi dele, nogen som har erfaring i den retning og evt. kan anbefale en passende størrelse 17 eller 19 mm.? Min Sprint er helt lovlig i opsætning.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: Trækkraft på Giantco Sprint

Ulæst indlæg af onkelroar »

Normalt hvis det er ordenlig samlet og ellers er i orden virker det ret godt. Men ja, du har ret. Det er noget fint følende skidt :-D
Brugeravatar
giantco07
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 7. januar 2012 17:56
Scootere: Giantco Sprint, 30'er, 50ccm, 2009, Sort/blå, Standard/lovlig, 12"hjul.
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Trækkraft på Giantco Sprint

Ulæst indlæg af giantco07 »

Problemet forsætter!!!
Den starter fint men så når den får gas dør den langsomt ud. Efter nogle forsøg bliver den sværere at starte, som om den ikke får benzin.

Checket vacum slanger de lader til at være tætte
Der er benzin i svømmerhuset
Karburator er renset
Har købt nyt gasspjæld og monteret efter alle kunstens regler.
Tændrøret er helt tørt (Er næsten helt nyt).
Ny tændrørshætte monteret.
Blandingsskrue skruet 2½ omgang ud
Ventiler begge 0,08mm (Den har kørt med den indstilling inden problemet opstod)
Der er kompressiontryk. Er dog i tvivl om hvor meget det skal være?

Nu kiggede jeg rundt og fandt et indlæg med video og det lyder som samme problem http://scootergrisen.org/forum/viewtopic ... 1&start=10 så vil prøve om jeg kan få fat i en CDI.

Vil man ikke kunne se det på mærket på svinghjulet hvis CDI'en ikke dur, så Advancere den vel ikke i tændingen?

Men vil stadig gerne vide hvor meget kompressionstryk (ikke kompressions forhold) der er på sådan en maskine. Husk den er standard.
Besvar