Sonic tager gas mærkeligt

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Nielsenbrah
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28. september 2012 12:00
Scootere: Aprilia Sonic 07

Sonic tager gas mærkeligt

Ulæst indlæg af Nielsenbrah »

Dele som ikke er originale:

- Stage6 Sport cylinder
- Giannelli Go udstødning

Jeg har for nyligt erhvervet mig en Aprilia Sonic fra 07. Jeg vidste ved køb, at dysen var alt for stor og regnede derfor med, at et dyseskift ville få den til at rende perfekt.
Nu har jeg dyset ned fra 114 til 90 og det har givet ændret topfarten fra 40 til 65 km/t. Det fortæller mig, at jeg er på rette vej. Hvad der imidlertid irriterer mig er, at scooteren tager meget mærkelig imod (start)gassen og ikke kan stå i tomgang uden choker.

Tomgangsskruen er skruet næsten helt i bund og luftskruen er ca. 2 gange ude. Når jeg giver gas uden choker er det som den drukner(eller hvertfald går længere ned i omdrejninger) af første ca. 1/3 af gassen. Fuld gas trækker OK. Med choker kan den godt reagere på startgassen sådan nogenlunde, men her har den svært ved at falde ned i omdrejninger igen. Problemet ændrer sig ikke selvom scooteren bliver varm.

Jeg søger at få den fixet, så knallerten reagerer korrekt på lidt gas, og dermed kan have en mere flydende overgang! Samtidig kunne det være rart, at få den til at stå i tomgang uden choker. Og sidst men ikke mindst burde den også have lidt højere topfart med den opsætning her.

Det skal lige siges, at knallerten ikke kan starte uden choker. El-start virker ikke, kun kickstart.

Hvad kan problemet være?

På forhånd tak :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Sonic tager gas mærkeligt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne prøve og rense karburatoren.
Der er et tomgangskredsløb (med tomgangsdyse) og andre små huller som det måske hjælper at rense.
Skrue luftskruen ud og rens det og tæl hvor mange omgangen den kan drejes i bund før du skruer den ud også sæt den tilbage eller brug grundindstillingen hvis du kenden den. For eksempel 1½ omgange ud men kender ikke for din model.

Hvis cylinderen er ny så kunne det måske også lidt være derfor da den så har mere modstand ens normalt når den er kørt til.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: Sonic tager gas mærkeligt

Ulæst indlæg af onkelroar »

Problemmet ligger meget sandsynligt i dysen. Prøv med en 100 dyse istedet for 90
Brugeravatar
Nielsenbrah
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28. september 2012 12:00
Scootere: Aprilia Sonic 07

Re: Sonic tager gas mærkeligt

Ulæst indlæg af Nielsenbrah »

Jeg vil lige melde tilbage og sige, at jeg har fundet problemet. Scooteren fik ikke nok benzin og det løste sig derfor ved, at jeg smed en større kaburator i :)
Besvar