ilt/benzin problem

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
DustWalker
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. august 2012 12:22
Scootere: Aprilia Rally 96

ilt/benzin problem

Ulæst indlæg af DustWalker »

Hej med jer. Har en Aprilia rally som jeg har bøvlet lidt med uden at ha forstand på det. Den starter fint men når jeg vrider håndtaget dør den. Har prøvet at skille og rense kaburatoren ad så meget jeg har turdet... -dvs alt man kan komme til fra svømmerhuset... -2 dysser og strålerør... Og den starter stadig fint men samme problem. Men fandt så ud af at holdt jeg en finger for tragten på luftfilteret kunne den tage omdregninger igen... Men hvad er problemet så? Kan jo ikke køre og stikke en finger ind i indsugningen hvergang jeg skal vride håndtaget og få omdrejninger på... ;-)

Mvh Erik.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11244
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: ilt/benzin problem

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Problemet er forkert benzin/luft blandingsforhold.
Så den får altså enten for meget luft eller for lidt benzin.

For meget luft kan komme hvis delene ikke sidder tæt sammen, så prøv og sørg for luftfilter, luftfilterkasse, karburator, indsugningsstuds og det hele sidder tæt og holder tæt og ikke er revnet så der kan komme falsk luft i nogen steder.

Hvis det stadig ikke virker så kunne det være fordi benzinen ikke kan komme igennem karburatoren.
Prøv og check nålehøjden, der er sikkert sådan en klip så du kan flytte nålen op og ned, prøv og sæt den i midten hvis den ikke allerede gør det.
Check at benzinen fint kan komme igennem ved nåleventilen, at svømmeren at tæt og korrekt svømmerhøjde, skrue dyser og strålerør ud og rens med karburatorrens eller trykluft og hold dem op mod en lampe så du kan se om der er hul igennem, nogen af hullerne er meget små.
Der er en masse små gange i karburatoren så kan du rense med karburatorrens, check at chokeren virker, skru luftskruen ud og rens det hele.
Brugeravatar
DustWalker
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. august 2012 12:22
Scootere: Aprilia Rally 96

Re: ilt/benzin problem

Ulæst indlæg af DustWalker »

Har idag haft karb. skilt ad og renset dyser med snoede ledninger, blæst det hele af, og skruet godt sammen igen. Tandrør, luftfilter og kasse, tændrørs hætte, benzinslange samt studs og pakning mellem karburator og blok er nyt. Og har også lige skiftet benzin når jeg var igang. Men ingenting har det hjulpet. Ved ikke og jeg kan finde ud af at samle det igen hvis jeg også skruer det øverste låg af karb. og kommer ned til nålen og se om den står rigtigt, men kan snart ikke anden udvej. DEN MÅ JO VÆRE BRÆKKET ELLER NOGET...!!! (er ved at blive nuts)
Brugeravatar
DustWalker
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. august 2012 12:22
Scootere: Aprilia Rally 96

Re: ilt/benzin problem

Ulæst indlæg af DustWalker »

hmm... Kan læse at med std. cylender og luftfilter skulle der sidde en hoved dysse omkring 70-78. Min har vidst kun fået fjernet "skiven" men der sidder en str 66 dysse...er det så den der er alt for lille? og hvorfor har den så ikke været det hele tiden? (eller er jeg en dør og det er str 99 i stedet??...) Eller har det overhovedet ikke noget med noget at gøre...
Hvad med skruen til nålen... har den nogen betydning i det her og hvad er std?
Spekulerer som en gal for at finde en løsning...
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11244
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: ilt/benzin problem

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ved ikke hvad størrelse hoveddyse der skal være i.

Hvad mener du med skruen til nålen ? Den som holder nålen nede med en fjeder ?

Prøv og sæt den skivelås der sidder i hak øverst på nålen et hak ned så skulle der vist komme mere benzin og se om det har nogen forskel.

Hvis dit luftfilter ellers er i orden og tingene sidder tæt så tror jeg det er karburatoren den er galt med men ville også være rart at høre hvad andre mener.
Brugeravatar
FoXX
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. november 2011 22:21
Scootere: Giantco G-Buddy 45

Re: ilt/benzin problem

Ulæst indlæg af FoXX »

Jeg har prøvet præcis det samme, den gik virkelig dårligt, men startede perfekt..
Jeg puttede så en klud i luftfilter indsugningen, så kunne den køre.
Så den får nok for meget luft i forhold til benzin- Løsning større dyse.
Du kan jo prøve nummeret med en klud først. Jeg mener at jeg gik 5 str. op.
Held og lykke med det
Mikkel
Besvar