I år (og sidste år) er hjemmesidens hosting og domæne blevet betalt af andre end mig der laver hjemmesiden. Det lader til at GYS har betalt regningen på 927,- kroner i år og så har andre i skrivende stund (Lørdag den 13. juli 2024) overført i alt 655,- kroner til GYS. Jeg har ikke selv mulighed for at vise hvem der har opført penge til hvem og hvor meget da jeg ikke er en del af det, jeg kan bare se at regningen er blevet betalt. Så det er vist noget med at stole på hinanden.
Hvis du har lyst til at hjælpe med betalingen så læs forumemnet Betaling af hosting/domæne (2024). Så giver GYS vist løbende opdateringer om overførsel af penge.
Scootergrisen
Snak om scooter og knallert og få hjælp til at lave dit køretøj
Hej.. vil lige høre om der evt er nogen der har et forslag til hvad det kan være.. kørte til bussen det gik fint, kørte hjem så gik den bare ud. fik liv i den men ingen træk kræft og nu er der så slet ingen tænding.. har tænkt på og købe ny stator, CDI og tændspole men hvis man kan nøjes med og købe en af delene var det jo lidt federe.. har aldrig haft problemer med tænding så ved meget lidt om det..
Du er vist kommet til at oprette samme spørgsmål 2 gange.
Du kan gå ind i det du vil slette og trykke på X knappen for at slette det.
Nå men ingen tænding/gnist kunne være en løs forbindelse.
Prøv og check at der er gnist på tændrøret ved at hold det på motorblokken og bruge el starten.
Eller brug et multimeter så kan du måle diverse ledninger og der er forbindelse og hvor meget modstand der er i spolerne osv.
Du kan læse om det her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ktrisk.php
Check om der er andre ting der ikke virker, kunne også være en sikring der er sprunget.
Ok vil lige prøve og gennem gå tingene og se hvad jeg finde ud af.. det med tændrøret på cylinderen er afprøvet og der er intet.. men gennem går lige det hele igen for at være sikker..
Ok hvis der ikke er gnist på tændrør så er det enten spolen i generatoren som går til CDI boksen, CDI boksen, tændspolen, tændrørskablet, tændrørshætten, tændrøret, stelforbindelsen fra motorblokken til batteriet.
Med et multimeter kan du teste Ohm i generatorspolen, tændspolen, tændrørskabel, hætte, tændrør og om der er forbindelse i igennem ledningerne.
Prøv og lav en eksta ledning direkte fra batteri - (minus) til motorblok og se om det hjælper.
Se om skruen i tændrørshætten er løs.
Tag ledningerne fra hinanden og kontroller om de er rustne eller irret og rens dem og sørg for de sikkert godt sammen.
Det forskelligt fra scooter til scooter hvor CDI boksen får strøm fra. Hvis det er en AC CDI så får den strøm fra generatorspolen, hvis det er en DC CDI så får den strøm fra batterier, så hvis det er en DC CDI så skal de batteri være opladt, hvis det er meget afladt så kan tændrøret ikke give gnist, så mål også hvor mange volt der er på batteriet.
Tror der er et eller helt galt for aflæser alt for lidt ohm 4k med tændrørshætte og 1:5k uden. Får bare generelt meget underlige tal over det hele.. så tror desværre det er den helt store tur jeg skal igennem med det elektriske.. der er fint strøm på batteriet den kan trække elstarteren med en 50mm cylindre altså 85cc.. så er helt lost nu. Så ender nok med og købe nyt af hele tændings system..
Prøv og tag tingene af når du måler dem.
Og prøv og sæt nyt batteri i dit multimeter eller prøv med et andet multimeter så du ved det ikke er den som den er gal med.
De tal jeg skriver på siden er kun nogen eksempler på hvor mange Ohm der skal være.