Varmetabel for tændrør??

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Brassovitski
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. august 2012 08:44
Scootere: Gilera Stalker 50 (45 km)

Varmetabel for tændrør??

Ulæst indlæg af Brassovitski »

hej
Bikser lidt med en Gilera Stalker 50 (45 Km scooter). Tændrøret soder til. Jeg har tjekket autochoker, og der er sat nyt luftfilter i. Nålen i kaburatoren er i nederste hak (Tyndeste blanding), dyse W72, luftskrue på kaburator ca. 2 hele omgange åben (standard skulle være 1½). Tændrør NKT B9ES (skulle ifølge værkstedet være standard). Så ud fra det skulle alt være OK, men den soder alligevel tændrøret til. Ifølge vejledningen andet steds her på sitet, skal man så forsøge med et varmere tændrør, og så er det lige jeg ikke er klar over, hvordan jeg finder ud af hvor 'varmt' mit nuværende tændrør er, og hvilket jeg evt. skal prøve i stedet for. Findes der en tabel med diverse tændrør, og deres temperatur? Evt- en tabel, hvor forskellige fabrikater tændrør kan sammenlignes? :?:
Venlig hilsen
Brassovitski
Brugeravatar
Brassovitski
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. august 2012 08:44
Scootere: Gilera Stalker 50 (45 km)

Re: Varmetabel for tændrør??

Ulæst indlæg af Brassovitski »

Hej Betyder det så at 9 tallet i NKT tændrøret er varmeværdien? Skal jeg så prøve f.eks. 7, som jo så må hedde noget iretning af B7ES?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Varmetabel for tændrør??

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg kender ikke NKT.
Hedder det NTK ?

Jeg ved ikke om det er det samme som NGK men det er det sikkert.
Og ja 9 er varmeværdien og 7 er så lidt varmere, det vil sige så kan tændrøret bedre holde varmen og brænde belægningen af.
12V
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 28. november 2011 19:40
Scootere: Piaggio Zip, gammel 45'er.
Geografisk sted: 6280 Højer
Kontakt:

Re: Varmetabel for tændrør??

Ulæst indlæg af 12V »

Jeg forstår heller ikke Piaggio med deres valg af et 9'er rør til en std. maskine, og så har de endda opgraderet til en 10'er på nogle modeller :crazy:

Hvad karburator har du på, den originale 17,5 mm Dellorto (som Piaggio har modificeret meget)?

Den kan med fordel optimeres med en A 07 nål, der sidder std. en A 22 nål i den, den er nærmest cylindrisk. Nålen kan bla. fås ved KGI i et sæt med 9 andre.

Men uanset hvad du gør, skift til et 7-8'er rør.

Går ud fra du kører uden nogen form for begrænsninger, siden du har en 72'er dyse i? Hvis ikke skal du nok fjerne de sidste, eller evt. dyse ned.

Sådan så min 9'er ud efter ca. 5000 km: http://www.billig-scooter.dk/attachment.php?aid=2317
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Varmetabel for tændrør??

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Komme måske også være oliepumpen pumper for meget olie ind ?
Prøv og kontroller justeringsmærkerne på oliepumpen hvis der er sådan nogen på din model.
Brugeravatar
Brassovitski
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. august 2012 08:44
Scootere: Gilera Stalker 50 (45 km)

Re: Varmetabel for tændrør??

Ulæst indlæg af Brassovitski »

Til orientering, så er maskinen lovlig, det vil sige at den er begrænset til de 45 kM. Men jeg tror den tidligere ejer har, haft alle begrænsninger fjernet osv. Kaburatorstørrelsen ved jeg ikke noget om (Har ikke tjekket), men det er en Weber, og det er lige før jeg vil gætte på noget omkring 20-22 mm.
Efter de oplysninger jeg har kunnet få skulle en 53 dyse være standard, hvis scooteren er fra før 2008, og så vidt jeg husker er det en 2006. Dysen er mærket W 72. W-et går jeg ud fra betyder Weber, jeg har konstateret at der ikke er milimetergevind på den, men en eller anden tomme størrelse, Jeg kan ikke lige huske hvad der ca. svarer til 6 mm i tommer. Vi var ved scooterværkstedet for at købe nogle dyser, men kunne straks se at det ikke var samme gevind.
Oliepumpen ser ud til at være korrekt justeret.
12V, du skriver noget om 'nåle' jeg går ud fra du mener nålen der regulerer brændstoftilførslen i kaburatoren? Det eneste jeg har tjekket omkring den er at den er i det sidste hak, så den går længst mulig ned, det betyder vel tyndest mulig blanding? Jeg er ikke helt super inde i scooter terminologien. Da jeg var i 'knallertalderen', kørte vi på enten kreidler, puch, eller Tomos :-).
I første omgang begyndet vi egentlig at råde med den, fordi den soder tændrøret til og vi synes den er for hård ved brændstoffet, omkring 16 km/liter, er det ikke lidt i underkandten?
Brugeravatar
Brassovitski
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. august 2012 08:44
Scootere: Gilera Stalker 50 (45 km)

Re: Varmetabel for tændrør??

Ulæst indlæg af Brassovitski »

Tændrøret er af fabrikat, NGK, undskyld stavefejlen i mit første indlæg. ;-)
12V
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 28. november 2011 19:40
Scootere: Piaggio Zip, gammel 45'er.
Geografisk sted: 6280 Højer
Kontakt:

Re: Varmetabel for tændrør??

Ulæst indlæg af 12V »

Det er en 18 mm Weber, så du kan glemme alt om mit nåle snak, det gælder kun 17,5'er Dellortoen. Min kammerat kører med en Weber 18 på sin Piaggio, og jeg mener nu vi brugte alm. 6 mm dyser til den.

53'er dyse er std. hvis man har en dellorto 17,5 samt begrænsingen i denne, en guldplade med huller i, mellem karburator og luftfilter. Jeg ved ikke om Weberen har en begrænsning, da den er ret sjældent i forhold til dellortoen på piaggio. Jeg vil dog tro dysen er til den store side.
At justere på nålen vil ikke give det store, den er ude af funktion ved bundgas kørsel, den er kun i brug fra ca. 1/4 til 3/4 på gashåndtaget. Så det er kun for at justere mellemgas responsen.

Jeg ville starte med en 8'er NGK og så køre et par km, så aflæse tændrøret. Er det stadig våd/sort kan du gå ca. 1-2 dyse numre ned ad gangen, kør en tur mellem hver skift og tjek tændrøret. Den optimale farve er noget i retning af kanelbrun, måske lidt mørkere nu hvor vi har sommervejr, så passer dysen også til de koldere årstider hvor luften fylder mindre.

Det kræver lidt tid, men så har du også en velkørende scooter bagefter der ikke soder til, forurener, kører mindre på literen og har nedsat effekt.
Brugeravatar
Brassovitski
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. august 2012 08:44
Scootere: Gilera Stalker 50 (45 km)

Re: Varmetabel for tændrør??

Ulæst indlæg af Brassovitski »

12 V
Tusind tak for input, jeg vil straks prøve dine råd i weekenden. Der er ingen begrænsninger i kaburatoren, der er fuld gennemgang. Så jeg prøver med et 8'r rør, og så måske efterfølgende en mindre dyse, hvis jeg altså kan finde nogen med det specielle gevind.
Besvar