Problemer efter start, på kold motor. Giantco Stealth

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
E30NA
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21. december 2010 22:22
Scootere: Gintco Stealth

Problemer efter start, på kold motor. Giantco Stealth

Ulæst indlæg af E30NA »

Hej, jeg har et problem med min Stealth. Når jeg har startet motoren, og kørt ca 1 min, så vil den ikke tage gassen og går ud. Jeg kan så starte den ved at køre på starteren i ca 20 sek, hvor efter den kører normalt.
De ting jeg har gået efter er:
Tænspole og tændkabel + tændrør skiftet efter start vanskeligheder i fugtigt vejr- det er ok nu.
Alle stel forbindelser er renset og der er givet silicone fedt
Den lader som den skal
Karburatoren har været skildt og renset. Der var lidt vand i svømme huset, og så var akslen der går til accellerations pumpen blevet lidt rusten og hang, så den er renset og smurt op. Alle kanaler i karburatoren er blevet blæst igennem med trykluft. Det har hjulpet på hvordan motoren kører, men har ikke hjulpet på problemmet.

Det eneste jeg kan komme i tanke om er chokeren som har en fejl. Kan det have noget på sig?
Eller kan det være noget helt andet?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problemer efter start, på kold motor. Giantco Stealth

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tænker også først på chokeren.
Så prøv engang og tag choker stikket fra og kør nogen dage og se forskellen også sæt stikket til igen og se om det vender tilbage.
Kunne måske også være den har et eller andet problem med benzinen.

Fordi der er en vis mængde benzin i bunden af karburator, så lad os sige du fjernede benzintanken så passer det måske meget godt med at du kan køre 1 minut på den benzin der er i bunden af karburatoren før niveauet bliver så lavt at der ikke kan suges benzin op.
Det kan være der et et problem et sted mellem benzintank og nåleventilen i karburatoren.
Så prøv og kontroller den automatisk choker virker ved at tage benzinslangen af ved karburatoren og pege den ned i en benzindunk også start motoren.
Når motoren køre skulle der gerne komme en masse benzin ud af benzinslangen.
Brugeravatar
E30NA
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21. december 2010 22:22
Scootere: Gintco Stealth

Re: Problemer efter start, på kold motor. Giantco Stealth

Ulæst indlæg af E30NA »

Tak for svaret.

Det vil jeg prøve. Men hvis jeg piller stikket fra til chokeren, vil den så ikke være på hele tiden?
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: Problemer efter start, på kold motor. Giantco Stealth

Ulæst indlæg af onkelroar »

Nej, det vil den ikke. Det er lige modsat :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problemer efter start, på kold motor. Giantco Stealth

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis stikket tages fra så vil spidsen/nålen/ventilen på chokeren være trukket ind sådan at der kommer ekstra benzin/luft gennem chokerkredsløbet i karburatoren hele tiden.
Normalt når stikket er sat til så kommer spidsen langsomt ud i løbet af nogen få minutter så der når du startermotoren og den er kold så kommer der ekstra benzin også i løbet af 1-2-3 minutter så kommer der mindre og mindre og til sidst er hullet helt lukker så der ikke kommer ekstra benzin.

Du kan blive klogere på automatisk choker her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... isk_choker
Brugeravatar
E30NA
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21. december 2010 22:22
Scootere: Gintco Stealth

Re: Problemer efter start, på kold motor. Giantco Stealth

Ulæst indlæg af E30NA »

scootergrisen skrev:Hvis stikket tages fra så vil spidsen/nålen/ventilen på chokeren være trukket ind sådan at der kommer ekstra benzin/luft gennem chokerkredsløbet i karburatoren hele tiden.
Normalt når stikket er sat til så kommer spidsen langsomt ud i løbet af nogen få minutter så der når du startermotoren og den er kold så kommer der ekstra benzin også i løbet af 1-2-3 minutter så kommer der mindre og mindre og til sidst er hullet helt lukker så der ikke kommer ekstra benzin.

Du kan blive klogere på automatisk choker her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... isk_choker
Det er god ide, som du selv foreslår og give schokeren 12v i stedet for 7v fra cdi boksen. Jeg er nemlig ret sikker på at det er fordi chokeren tager for lang tid om at slå fra.
Har du nogen erfaring med om chokeren kan holde til den ekstra strøm styrke?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problemer efter start, på kold motor. Giantco Stealth

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Bare prøv og tag ledningen fra og se forskellen nogen dage også prøv og sæt ledningen på igen og se om der er nogen forskel igen i nogen dage.

Hvis chokeren fik mere strøm/volt så ville den vel lukke hurtigere og det lyder ikke som om det ville hjælpe i dit tilfælde.

Eneste erfaring jeg har er at jeg har prøvet og forbindelse chokeren direkte til batteriet og der kan den blive rimelig varm så jeg ved ikke om den måske kan gå i stykker hvis man har den forbundet til batteriet for længe.
Jeg mener at have læst i manualer at man ikke skal have den forbundet mere end 3-5 minutter eller sådan noget.
Brugeravatar
E30NA
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21. december 2010 22:22
Scootere: Gintco Stealth

Re: Problemer efter start, på kold motor. Giantco Stealth

Ulæst indlæg af E30NA »

Jeg har valgt og montere en manuel choker, så jeg er ude over problemet med de ustabile elektriske chokere.
Det har virkelig hjulpet på motorgangen, så det må betegnes som en succes. Jeg har købt et manuelt choker kit ved speedline.dk sammen med et Polini choker greb og et gas kabel til en Yamaha Jog, og har så placeret choker grebet på kåben under styret.

Billede

Billede
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problemer efter start, på kold motor. Giantco Stealth

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Smart.

Sådan en ville jeg også gerne have. Er lidt træt at det her med at man ikke kan juster tomgangenskruen til en god tomgang både når den er kold og varm også koblingen tager fat når man holder for rødt.
Brugeravatar
laila80
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 17. oktober 2012 10:03
Scootere: Giantco Sprint

Re: Problemer efter start, på kold motor. Giantco Stealth

Ulæst indlæg af laila80 »

scootergrisen skrev:Hvis stikket tages fra så vil spidsen/nålen/ventilen på chokeren være trukket ind sådan at der kommer ekstra benzin/luft gennem chokerkredsløbet i karburatoren hele tiden.
Normalt når stikket er sat til så kommer spidsen langsomt ud i løbet af nogen få minutter så der når du startermotoren og den er kold så kommer der ekstra benzin også i løbet af 1-2-3 minutter så kommer der mindre og mindre og til sidst er hullet helt lukker så der ikke kommer ekstra benzin.

Du kan blive klogere på automatisk choker her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... isk_choker
Det vil sige jeg kan sammeligne en ny auto choker med den gamle og se om den går ligeså langt tilbage som en ny ?
Besvar