Giantco sprint hovedcylinder

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
giantco07
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 7. januar 2012 17:56
Scootere: Giantco Sprint, 30'er, 50ccm, 2009, Sort/blå, Standard/lovlig, 12"hjul.
Geografisk sted: Silkeborg

Giantco sprint hovedcylinder

Ulæst indlæg af giantco07 »

Jeg har lige et spørgsmål ang. forbremse hovedcylinder på Giantco Sprint. Efter at have skiftet bremsevæske og luftet ud kan jeg kun få tryk på så stemplet lige akkurat trykker på bremseskiven, der er ikke tryk nok til at der er en bremseeffekt og håndtaget går helt i bund også når jeg pumper det flere gange. Min tanke er at en af gummiringene på stemplet i hovedcylinderen er utæt/slidt. Jeg har prøvet at skrue en bolt i udgangshullet (altså der hvor banjobolte skrues i på hovedcylinderen), for at se om der kan skabes tryk men har måtte konstatere at væsken skydes op gennem det mindste hul (det venstre på billedet) af de to der i bunden (de første par gange jeg pumpede kom der små luftbobler op af samme hul). Kan det passe at der presses væske op den vej? Vil jo mene at trykket på væsken skal presses ned til kaliberen også selv om låget på hovedcylinderen er taget af :roll: .

Og ja, jeg er sikker på at al luften er ude af systemet ;)

Jeg har forsøgt flere metoder for at få tryk på systemet så den faktisk kan bremse.

Hvis jeg bare sætter en tommelfinger for udgangshullet kan der komme så meget tryk på at jeg ikke kan holde for hullet.

Har I nogle erfaringer?
Vedhæftede filer
CIMG0012.JPG
CIMG0012.JPG (175.88 KiB) Vist 4541 gange
Brugeravatar
silversand
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16. december 2011 11:32
Scootere: Baotian 30+45kmt (ophugget/sælges)
Siamoto Birdie 50 (renoverings projekt)
Geografisk sted: 8620 Kjellerup

Re: Giantco sprint hovedcylinder

Ulæst indlæg af silversand »

Det kan godt lyde som defekte pakninger, hvis du er 100% sikker på der ikke er luft i systemet, selvom det er svært at bløde systemet hvis du gør det på den gammeldags måde med at pumpe og åbne og lukke nipplen.
Selv bruger jeg en bremseudlufter til kompressor for at skifte og udlufte væske.

Desværre har jeg ikke set nogen steder at man kan få rep kit til bremsecylinderen til en Giantco, og cylinderen er også ved at være en udgået vare (thansen har dem kun på hovedlageret) Så det kan ske at du bliver nødt til at lede efter brugt.

Det kan så også ske, at din bremseslange er så mør, at den udvider sig under tryk, og så kan man heller ikke på tryk nok på systemet til at flytte stemplet i kaliberen. Det er desværre næsten umuligt at se om en slange er mør.
Brugeravatar
giantco07
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 7. januar 2012 17:56
Scootere: Giantco Sprint, 30'er, 50ccm, 2009, Sort/blå, Standard/lovlig, 12"hjul.
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Giantco sprint hovedcylinder

Ulæst indlæg af giantco07 »

Det med bremseslangen havde jeg selv i tankerne, det må jo nok prøves at skifte den. Har set en hovedcylinder hos http://www.kgi.dk/catalog-5651.php til 249,95 kr. Alternativt har jeg en anden, men syntes at problemet er det samme, har dog ikke prøvet at skrue en bolt i som på den 1. Prøver lige at skifte bremseslangen inden jeg afprøver den anden hovedcylinder.
Brugeravatar
giantco07
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 7. januar 2012 17:56
Scootere: Giantco Sprint, 30'er, 50ccm, 2009, Sort/blå, Standard/lovlig, 12"hjul.
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Giantco sprint hovedcylinder

Ulæst indlæg af giantco07 »

Så virker det.
1. Skiftede bremseslangen,
2. Pressende bremsevæske op med et stykke klarslange + en stor engangssprøjte via udluftningesskruen (pas på at det ikke løber ovenud på hovedcylinderen.
3. Da der ikke kom flere luftbobler ud af hullet i bunden af hovedcylinderen lukke jeg for udluftningsskruen, mens jeg stadig pressede væsken i engangssprøjten.
Der var nu en smule tryk ved bremsehåndtaget, som før jeg skiftede bremseslangen.
4. I et forsøg tog jeg nu engangssprøjten og tømte den for bremsevæsken. Ved det hul længst fra bremseslangen sugede jeg med sprøjten + det stykke klare slange og tro mig der kom luft ud fra hullet (troede i 1. omgang at der bare var luft som susede forbi, fordi slangen ikke sluttede tæt om hullet, men da der jo er fyldt op med væske kan det kun være en luft lomme ved stemplet i hovedcylinderen) og nu er der fuldt tryk på bremsehåndtaget og fuldbremse effekt.

Måske det giver mening og kan hjælpe andre i samme situation. :-)
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: Giantco sprint hovedcylinder

Ulæst indlæg af onkelroar »

Ja det er rigtig dejligt for os der læser med og skriver at der kommer feedback selvom problemet er løst :-)
Besvar