Puch Maxi 4 takter, hvad kan jeg gøre?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
HolmK
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. februar 2012 17:38
Scootere: PUCH MAXI K.

Puch Maxi 4 takter, hvad kan jeg gøre?

Ulæst indlæg af HolmK »

Hej. Jeg har lige erhvervet mig endnu en Puch Maxi, men der er nu kommet et problem.
Jeg har lige skiftet hel ny tænding med nye platiner, og pakningerne er også skiftet. Når jeg drejer gashåndtaget 3/4 dele om, så begynder den at gå ujævnt/4 takte, hvis jeg slipper gashåndtaget lidt går den normalt igen. Dette gjorde den også inden der kom ny tænding. Plumpen er boret, til information. Ellers er den lovlig.
Jeg har selv et par muligheder til hvad det kan skyldes.

- For stor dyse? Tidligere ejer kendte ikke dyse nummeret, og det står heller ikke på dysen. Det er en rund karburator, så standard dysen er vel 54 - 56, hvis jeg ikke tager fejl - (ret mig gerne). Skal jeg prøve en dyse 58 - 60 og 62, eller skal jeg højere op eftersom den er boret? Kan det være en for lille dyse, så den får for lidt benzin, når den kommer op i fuld omdrejninger?

Jeg har også tænkt på blandingen af luft og benzinen, men jeg ved ikke helt med sikkerhed hvordan dette justeres.
Har i en idé til hvad det kan være, så vil jeg sætte stor pris på det.

Dysen med fjeder på, er det ikke tomgangsdysen? Den har jeg lige justeret efter den var blev kørt varm, men kunne ikke mærke tydelig forskel. Den trak måske en lille smule bedre. Jeg havde efter den lille tur tændrøret af, men jeg kunne ikke bestemme om det var sod eller olie. Det var hvertfald sort.

God søndag til jer.
12V
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 28. november 2011 19:40
Scootere: Piaggio Zip, gammel 45'er.
Geografisk sted: 6280 Højer
Kontakt:

Re: Puch Maxi 4 takter, hvad kan jeg gøre?

Ulæst indlæg af 12V »

Hej, det lyder ret simpelt som for meget benzin. Dit tændrør er mørk/sort og det er et tydeligt tegn! Du skal nok et par numre ned, prøv dig frem - jeg tror du er tæt på med din antagelse i slutning af 50'erne.

Du skriver noget om luft/benzin blanding, det er præcis det dysen gør. Den står for blandingen ved ca. ½ til bundgas, nålen står for blandingen fra lidt efter tomgang og op til halv gas. Den runde bing du har er meget simpel bygget, der er ikke de store justeringsmuligheder. Der er hverken luftskrue eller tomgangsdyse. Så det er bare at lade nålen sidde i midten til at starte med og så justere dysen til den går optimal ved bundgas, derefter kan man fintrimme med nålen hvis den skulle tøve eller sprutte lidt ved mellemgas.

Din knallert kan også gå for fed / firetakte fordi luftfilteret er beskidt, muligvis sidder der en prop og/eller et rør på bagsiden af dit luftfilter, som du også kan stille lidt på ved at fjerne den og se hvad effekt det har. Hvis det alt er i orden er det bare med at komme ud og købe nogle dyser :)

Du kan aflæse din motors blanding på tændrøret, rens det først og kør så en tur på 1 km ved bundgas, stop og sluk motoren hurtigt og afmonter tændrøret og se på farven indvendig på isolatoren rundt om elektroden. Den skal være lysebrun i stil med en cocio eller kanel. Er den lysere f.eks. hvid eller grå skal du have en større dyse, er den meget mørkebrun eller sort skal du længere ned i hoveddysen.

Og så lige ang. din tomgangsskrue, den er også meget simpel den justerer kun højden på gasspjældet, ikke andet. Dvs. hvor mange omdrejninger den tager når du slipper gashåndtaget.

EDIT: Husk lige at tjecke chokerspjældet, at det kommer helt op på plads igen så der er fri passage for luften. Hvis den ikke kommer helt op vil den spærre for luften og din motor går for fed.
Brugeravatar
HolmK
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. februar 2012 17:38
Scootere: PUCH MAXI K.

Re: Puch Maxi 4 takter, hvad kan jeg gøre?

Ulæst indlæg af HolmK »

Hej. Mange tak for dit uddybende svar! :)
Nålen, er det den der sidder inde i karburatoren, under det låg der er i toppen? Luftfilteret er helt nyt, og har ikke gået længere end 50 km, så jeg tvivler på, at det er beskidt. Du nævner en slags begrænsning, altså på luftfilteret. Min vens luftfilter (også Puch Maxi) havde en lille "prop", men det har min ikke, så der skal vel ikke ændres der.. Jeg vil prøve det med dysen senere i dag, da jeg lige har været i Thansen, og købe et par dyser. Jeg købte en 58 - 60 og en 62, så må vi håbe en af dem passer, hehe :)
Hvordan ser du forskel på olie og sod? Det smitter jo af på hånden begge dele.

Angående tomgangen.
Jeg justerede jo tomgangen i går, da den var kørt godt varm. Men når jeg så starter den, og den er kold, så racer den der ud af, men jeg har jo heldigvis støtte ben :lol: . Jeg kan jo heller ikke justere, når den er kold, for så går den hurtigt ud, når den bliver varm. Har du en idé til, hvordan jeg kan gøre?
Mange tak for hjælpen! ;)
migma
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 52
Tilmeldt: 28. november 2011 15:38
Scootere: Peugeot Speedfight 2 lc 45 km/t årgang 2000
Geografisk sted: 8543 Hornslet

Re: Puch Maxi 4 takter, hvad kan jeg gøre?

Ulæst indlæg af migma »

ja der skal tænkes mange år tilbage siden jeg havde en Puck Maxi !
toppakningen i dem er vis ikke jeg husker forkert udført som et stykke "aluminium" hvor jeg har været udsat for at den tog falsk luft der.....kaburator ..... jeg mener at der var forskel på om det er den med kickstart eller den med pedaler........mener at med kickstart var der en luftskrue.
på dem med kickstart sidder der en lille tap på motorblokken der forhindre montage af stører tandhjul :( lad den for din motors skyld sidde, den er hul og gearolien løber ud der :yikes:
Brugeravatar
HolmK
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. februar 2012 17:38
Scootere: PUCH MAXI K.

Re: Puch Maxi 4 takter, hvad kan jeg gøre?

Ulæst indlæg af HolmK »

Tak for det, det skal jeg huske :)
Brugeravatar
HolmK
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. februar 2012 17:38
Scootere: PUCH MAXI K.

Re: Puch Maxi 4 takter, hvad kan jeg gøre?

Ulæst indlæg af HolmK »

Hej igen.
Her en lille opdatering.
I går prøvede jeg med en dyse 60 og en dyse 62. Jeg tog karburatoren samt studsen af, og smed en dyse 62 i. Den kørte godt med den, men ville også prøve en størrelse 60, for at se forskellen, og om den ville køre endnu bedre med den. Jeg kørte en lille tur, men når jeg gav gas, så tog den farten af, og gik ned i omdrejninger, hvis jeg så drejede håndtaget tilbage, så kom den op i omdrejninger igen. Jeg skiftede så tilbage til 62, men den gjorde det samme, som størrelse 60 gjorde, bare ikke så meget. Det jeg ikke forstår er, at den kørte fint med størrelse 62 første gang, men ikke anden gang? Først troede jeg, at det var indsugningspakningen, da den så lidt træls ud. Jeg skiftede den så her i dag, men den gjorde nøjagtigt det samme. Jeg har også haft luftfilteret af, men jeg har ikke pillet ved noget overhovedet? Jeg har opdaget, at når den holder i tomgang, så drypper karburatoren nogen gange med benzin. Håber virkelig i kan hjælpe, da jeg er ved, at blive rimelig irriteret på den knallert.. :)
Godaften til jer.

Den 4 takter ikke mere.
12V
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 28. november 2011 19:40
Scootere: Piaggio Zip, gammel 45'er.
Geografisk sted: 6280 Højer
Kontakt:

Re: Puch Maxi 4 takter, hvad kan jeg gøre?

Ulæst indlæg af 12V »

HolmK skrev:Jeg har opdaget, at når den holder i tomgang, så drypper karburatoren nogen gange med benzin.
Din svømmer lukker ikke tæt!! Det er meget vigtigt at den fungerer 100% hver gang, en del af benzinen ryger nemlig ind i motoren og giver en federe blanding.

Det skal fiskes som nr. 1, ellers kan du ikke regne med noget andet :)
Besvar