giantco sprint med elektrisk problem

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
daxthevaks
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 22. juli 2010 05:38
Scootere: Giantco sprint 30 km/t
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

giantco sprint med elektrisk problem

Ulæst indlæg af daxthevaks »

Hej jeg ville høre om der er nogle der evt kunne hjælpe med nogle gode råd og forslag til hvordan jeg kan finde fejlen på min sprint.
Jeg var ude og køre også gik alt lys ud på engang, så nu er det kun horn og alarm der virker samt at den jo godt kan køre bare uden lys :eh:
Det eneste nye jeg har haft pillet ved den er at jeg har haft sat en ny 15A sikring i ved siden af batteriet da den gamle sikring rusted op :P

Jeg har jo selvfølelig tjekket sikringer, stik, kabler, osv så godt som jeg har kunne kommet til uden at skille den totalt ad.

Mvh daxthevaks
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: giantco sprint med elektrisk problem

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det må være et stik som er røget løst eller måske en stelforbindelse.
Prøv og check den sorte ledning på el diagrammet her i farver : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... iagram.php
Det kan være der øverst til venstre hvor den sorte ledning går over i gul ved lyskontakten hvor der ikke er forbindelse.
Hvad med blinklys, bremselys virker det heller ikke ?

Prøv og tag frontskjoldet af check stikkene der og lad scooteren køre i tomgang og ryk i ledningerne og se om du kan finde en løs forbindelse.
Brugeravatar
daxthevaks
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 22. juli 2010 05:38
Scootere: Giantco sprint 30 km/t
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: giantco sprint med elektrisk problem

Ulæst indlæg af daxthevaks »

scootergrisen skrev:Det må være et stik som er røget løst eller måske en stelforbindelse.
Prøv og check den sorte ledning på el diagrammet her i farver : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... iagram.php
Det kan være der øverst til venstre hvor den sorte ledning går over i gul ved lyskontakten hvor der ikke er forbindelse.
Hvad med blinklys, bremselys virker det heller ikke ?

Prøv og tag frontskjoldet af check stikkene der og lad scooteren køre i tomgang og ryk i ledningerne og se om du kan finde en løs forbindelse.
Jeg tænker også selv at det må være et stik eller sådan noget der driller.
Men alle de stik jeg har kunne finde inde bag frontskjold og nede ved batteri ser næsten helt nye ud, og jeg har prøvet at give dem kontaktspray og rykke lidt i ledninger/stik og det hjalp ikke :(

Og nej hverken blinklys eller bremselys virker heller ikke, så det er kun benzin måler, horn, alarm, og tændrør som jeg ved at der for strøm.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: giantco sprint med elektrisk problem

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv og sæt tændingslåsen på OFF også mål om der er forbindelse mellem forlysets grønne ledning og batteriets - (minus) terminal.
Også det samme mellem blinklysrelæets grønne ledning og batteri -.
Der skal være forbindelse.

Ellers er det nok den sorte ledning fra tændingslåsen som ikke har forbindelse et eller andet sted videre til lyset.
Brugeravatar
daxthevaks
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 22. juli 2010 05:38
Scootere: Giantco sprint 30 km/t
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: giantco sprint med elektrisk problem

Ulæst indlæg af daxthevaks »

scootergrisen skrev:Prøv og sæt tændingslåsen på OFF også mål om der er forbindelse mellem forlysets grønne ledning og batteriets - (minus) terminal.
Også det samme mellem blinklysrelæets grønne ledning og batteri -.
Der skal være forbindelse.

Ellers er det nok den sorte ledning fra tændingslåsen som ikke har forbindelse et eller andet sted videre til lyset.
okay det tror jeg da lige at jeg vil prøve her imorgen hvis jeg for tid :)
Også vender jeg lige tilbage med hvad end jeg finder ud af :thumbup:
Brugeravatar
daxthevaks
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 22. juli 2010 05:38
Scootere: Giantco sprint 30 km/t
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: giantco sprint med elektrisk problem

Ulæst indlæg af daxthevaks »

Så fik jeg mål lidt her i dag, og der var fin forbindelse imellem minus og den grønne ledning ved blinklysrelæet. :think:
Jeg nåede dog ikke også at måle på selve forlysets grønne ledning, da det var alt for koldt at stå og rode med.

Men prøver da lige at kigge på det igen imorgen, også må jeg se om jeg kan finde ud af mere med den store ledning
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: giantco sprint med elektrisk problem

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så må det være den sorte ledning fra tændingslåsen til blinklyset som den er gal med.

Prøv og kig efter sådan noget grønt ir her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... orbindelse
Brugeravatar
daxthevaks
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 22. juli 2010 05:38
Scootere: Giantco sprint 30 km/t
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: giantco sprint med elektrisk problem

Ulæst indlæg af daxthevaks »

Hmm jeg prøvede at pille blinklysrelæet af og måle den sorte ledning op til tændingslåsen og der var godt forbindelse, samt ingen ir at se.
Men det kan vel ikke være rigtigt at der også skal være forbindelse imellem den grønne og sorte ledning ?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: giantco sprint med elektrisk problem

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det bliver forbindelse mellem grøn og sort når du måler jo.
Når tændingslåsen er på ON skal du gerne måle 12-13 volt. Det ligesom du målet direkte på batteriet.
Når tændingslåsen er på OFF skal der ikke være forbindelse hvis du altså måler mellem sort og grøn ved blinklysrelæet.

Men du sætte multimeteret til VDC (volt jævnstrøm) og den ene ledning fra multimeter på en stel ledning også måler du med den anden om der er strøm på den grå ud af blinklysrelæet (du skal sætte blinklyskontakten til at blinke. Og hvis det er fint flytter du den til orange og derefter lyseblå ledning og tester om den kan give strøm til både højre og venstre side. Og derefter flytte du den til de orange og derefter lyseblå ledninger som går ud til blinklysrelæet indtil du finder fejlen.

Du kan også teste pærene ved at forbinde dem til batteriet direkte og se om de kan lyse.
Besvar