hjælp til sprint

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
daxthevaks
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 22. juli 2010 05:38
Scootere: Giantco sprint 30 km/t
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af daxthevaks »

Hos codan sagde de at der var en selvrisiko på deres ansvarsforsikring pga de hade haft så mange unge der ikke kunne finde ud af at køre.
Men jeg køber den nok hos IF da det er jo kun er 50 kr mere om året også skal jeg ikke tænke mere på det. ;)

Og ang. scooteren så blev den glad for den nye kobling, rem og tændrør.
Men jeg er stadigvæk ikke helt tilfreds, da den køre lidt ujævnt i tomgang.
dsv at hvis jeg slipper gassen langsomt kan den godt holde sig i gang,
men hvis jeg slipper den for hurtigt når den har været lidt oppe i o/min så går den helt ud.
Og nogle gange er det som om at den er ved at drukne når jeg giver mere end ½ gas når jeg starter med at køre.
Så tror at jeg må i gang med at stille ventiler og tænding.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Okay troede slet ikke der var noget der hed selvrisiko på ansvarsforsikring. Kunne være jeg skulle ringe og hører hvad det betyder.
Hvis den dør når du køre og give slip så på gashåndtaget så tror jeg det er enten noget med tomgangskredsløbet, blandingsskruen eller air cut off valve på karburatoren.
Tomgangskredsløbet og blandskruen har 1 hul der sidder efter gasspjældet.

Så jeg vil tro at enten er der noget som er tilsltoppet eller blandingsskruen står for forkert. Der passer også meget godt med du siger den køre ujævnt i tomgang.
Eller noget med air cut off valven.
Brugeravatar
daxthevaks
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 22. juli 2010 05:38
Scootere: Giantco sprint 30 km/t
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af daxthevaks »

Ja du kan da prøve at høre dem ad og se om du kan få nogle mening ud af det de siger :)

Og okay det lyder da lidt nemmere, så kunne da være at jeg skulle prøve at stille på den før jeg begynder på alt det andet.
Selvom ventiler og tænding skal man vel tjekke engang imellem alligevel ?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Man behøver kun checke tændingen hvis der er problemer. Så kan man check tændingen og hvis den så er god nok så kan man udelukke at det er CDI boksen som der er fejl på. Men tændingen skal ikke justeres eller noget til servie eftersyn. Det er det som er det smart ved en CDI boks at den ikke skal justeres.

Ventilerne skal justeres engang imellem.
Det svinger lidt fra manual til manual hvornår ventilerne skal justeres men du kan se nogen serviceskemaer her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... kemaer.php
Brugeravatar
daxthevaks
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 22. juli 2010 05:38
Scootere: Giantco sprint 30 km/t
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af daxthevaks »

Sådan nu fik jeg stillet lidt på blandingsskruen, men kan det passe at den skal ca 3 omgange ud ?
Fordi jeg syntes det er meget svært at høre at der sker noget når man stiller på den, men efter jeg fik sat den til 3 omgange ud så er det slet ikke lige så slemt mere (når den er varm). Den kan stadigvæk godt gøre det lige når man starter den, men det er vel meget normalt ? eller kan det være pga chokeren ikke virker som den skal ?


Og ang ventilerne så står der i manual at det skal justeres hver 3000 km og den har kørt 4700 km ifølge speedometeret, så det kunne vel godt være på tide at kigge lidt på det :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af scootergrisen »

På min karburator skal blandingsskruen som grund indstilling skrues 1,5-2,5 omgange ud. Så det lyder da fint nok med 3 omgange ud.
Jeg syns også det er svært at finde ud af med den blandingsskrue.
Men man kan dreje ½ omgang også køre nogle dage med det også dreje ½ omgang mere og køre nogle dage med det for at finde ud af hvad det er bedst. Men har heller ikke selv det store held med at finde den bedste indstilling det som om det er det samme ligemeget hvordan man skruer også alligevel ikke.

Ja man skal justere på den mens motoren er varm ligsom med tomgangsskruen så det vist normalt at motoren ikke køre lige så godt når den er kold men det skal man ikke justere ud fra.

Det let nok at teste chokeren hvis du har mistanke om at den ikke virker. Se : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... isk_choker

Ja helt klart en god ide at justere ventilerne. Der er lidt forskellige meninger om hvad de skal indstilles til.
Thansen siger 0,10 mm for begge ventiler.
Jeg stiller min Kymco Super 8 til 0,06 mm på indsugning og 0,08 på udstødning.
Besvar