Giantco Sprint Sport 06, kan ikke starte.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
kuusbrian
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. juli 2011 21:43
Scootere: Giantco Sprint Sport 2006

Giantco Sprint Sport 06, kan ikke starte.

Ulæst indlæg af kuusbrian »

Hejsa

Har købt en brugt Giantco, som ikke kunn starte,. har nu rodet med det og kan slet ikke få gang i den. Har kontrollert at der er stel forbindelse, på til stellet og Motoeren. Har haft Tændrøret ud for at kontrollere gnisten, men det er en meget lille gnist der kommer, man skal meget tæt på for at kunne se den. Fik en masse dele med, så prøvede at skifte CDI'en ud, det hjalp ikke, der var ingen gnist, satte den anden i igen, stadig lille/svag gnist, prøvede derefter med en anden tændspole, det samme igen ingen gnist, på med den anden igen, samme svage gnist..imellem tiden er batteriet så blevet fladt..næsten, hornet virker stadig, den kan god ikke trække elstarter rundt ;). Alle ledninger og stik ser super fine ud.

Men kan det være stator der ikke giver nok strøm til gnist eller, er det tændspolen..hvis CDI ikke virker som kommer der vel ikke gnist ioverhovdet ??? først gang med en 4t...har kun rodet med 2t.. ;)
har skiftet topstykke da, da gevind til tændrøret ikke var så godt... men kan staidig ikke starte..da gnisten er meget svag..

har søgt på forum, med samme problem, og synes at have prøvet alt.. der er noget med et støttebens kontakt ?, men der burde vel ikke komme gnist hvis den er slået til ?

Tak på Forhånd, kanon Hjemmeside ;)

mvh Brian
Brugeravatar
kuusbrian
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. juli 2011 21:43
Scootere: Giantco Sprint Sport 2006

Re: Giantco Sprint Sport 06, kan ikke starte.

Ulæst indlæg af kuusbrian »

Nå skal ud at købe CDI,Tændspole og Topstykke, da tændsrør gevind er slidt.. så håber det hjælper ... skifter osse til anden stator/pickup.

batteriet er fladt, måler kun 8-9 volt, og har læst at den ikke kan starte hvis det ikke er fuldt opladet ? , kan jeg bruge min autooplader til det ? den lader med 12Volt/6Amp, og mit batteri er 12volt/5 amp vil det ødelægge det ???
Brugeravatar
kuusbrian
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. juli 2011 21:43
Scootere: Giantco Sprint Sport 2006

Re: Giantco Sprint Sport 06, kan STARTE ;)

Ulæst indlæg af kuusbrian »

Ja så køre dyret ;)

Har stillet Ventilerne til 0,85..er det ok ? synes der er lidt svær at få i gang, men når den først køre så køre den osse ;) vil godt have at den starter første gang , kan ventilerne hjælpe til det hvis de står 100% rigtigt ? den tikker meget synes jeg, men det skal de måske ?

hvad giver det at pille ringe på sådan en..den går 30km nu og ikke mere ;) vil godt have den op på de 45 km /t
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11238
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco Sprint Sport 06, kan ikke starte.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hejsa.

Det lyder meget fornuftigt det du har gjort.
Nu lyder det jo som om den køre men ellers ville jeg havde sagt prøv med et nyt tændrør også oplad batteriet men det har du måske allerede gjort.
Batteriet er mere end fladt hvis du måler 8-9 volt så prøv helt klart at oplad det eller køb et nyt og oplad det nye.

Jeg ved ikke helt med den oplader du har den oplader nok for kraftigt.
Det er noget med at man skal oplade med 1/10 af batteriers kapacitet. Altså 0,6 ampere men jeg ved ikke om sådan en oplader selv finder ud af hvor mange ampere den skal oplade med.
Men umiddelbart tror jeg ikke du skal bruge den oplader fordi den er nok lavet til batteriet med meget større kapacitet.

Selv bruger jeg sådan en fuld automatisk oplader kaldet Tecmate Optimate 4 : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... imate4.php
Den sætter man bare til også finder den selv ud af hvor meget den skal oplade og hvornår battieriet er fuldt opladt.

Der er vist også mange der har denne CTEK XS-800 som også er automatisk.
Billede

0,85 mm lyder fornuftigt.
Det lidt forskelligt alt efter hvor man læser hvad ventilerne skal indstilles til.
Men hvis du spørger mig ville jeg sige 0,06 mm for indsugningsventilen og 0,08 mm for udstødningsventilen.
T Hansen skrev 0,1 mm i en e-mail.
Se eventuelt ventilspillerum for andre scootere for at få en ide om hvad der kan være korrekt : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... a_manualer

Jeg ved ikke om det vil gøre at den starter lettere hvis du justere ventilerne igen men det skader da ikke at prøve.
Men det kunne sikkert også bare være det med batteriet som er fladt så det ville jeg lave først hvis jeg var dig.

Jeg tror den kommer til at køre 45-50 km/t hvis du fjerner ringen mellem de forreste remskiver i variatoren.
Også kommer du også til at køre længere på literen og lavere omdrejninger og mindre varmeudvikling.
Brugeravatar
kuusbrian
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. juli 2011 21:43
Scootere: Giantco Sprint Sport 2006

Re: Giantco Sprint Sport 06, kan ikke starte.

Ulæst indlæg af kuusbrian »

Ja nu køre den fint ...har stillet ventiler og nu starter den umiddelbart fint ;) , har puttet nye ruller i 5.5 grams, og fjernet ringen, og nu løber den omkring de 40-45 km/t. hvilket er super ;) ang. batteri så er det helt nyt, kørte det bare fladt da den ikke kunne starte ;), så håber den selv kan lade det op, vi bruger pt kun kickstart, til det er ladet op, dr skal vel omkring 3 til 4 timers kørsels..?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11238
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco Sprint Sport 06, kan ikke starte.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ok hvis det er helt nyt batteriet og du ikke vil bruge penge på en oplader så tror jeg godt du bare kan køre nogle lange ture og kør ofte og undlad at bruge el starteren så det sikkert okay selvom det ville være bedst at oplade det med en oplader men det sikkert fint nok sådan.
Jeg ved ikke rigtig hvor længe du skal køre før det er opladt.
Brugeravatar
kuusbrian
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. juli 2011 21:43
Scootere: Giantco Sprint Sport 2006

Re: Giantco Sprint Sport 06, kan ikke starte.

Ulæst indlæg af kuusbrian »

Hej Igen

Scooterne køre fint nu, men synes at den ryger meget skal en 4 takt det ? plus når den er varm, så har vi svært ved at starte den..

er der nogen tricks, for mindre røg, og nemmere at starte når den er varm..

mvh Brian
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11238
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco Sprint Sport 06, kan ikke starte.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nej den skal ikke ryge meget.
Hvad farve er røgen ?

Prøv og check motorolie niveauet med oliepinden. Det kan være der er for meget olie i.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... e_olie.php

Prøv engang at tag slangen af her ved pilen og se om der kommer hvid røg ud når motoren køre.
Billede

Min har også næsten altid startet mindre godt så jeg plejer at skulle dreje lidt på gashåndtaget når jeg skal starte.
Måske du kan leve med at gøre sådan ?
Eller prøv og drej lidt ind på tomgangsskruen og se om det hjælper.
Det er formodentligt fordi når motoren er varm så er den automatisk choker ude så det kan være det bare er normalt.
Brugeravatar
kuusbrian
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. juli 2011 21:43
Scootere: Giantco Sprint Sport 2006

Re: Giantco Sprint Sport 06, kan ikke starte.

Ulæst indlæg af kuusbrian »

Har faktisk pillet den af ved luftfiltret, og den er pillet af konstant , for sætter jeg den på så er det ligesom at motor får for lidt Luft og dør ;) og derfor har jeg den ikke på ;) og ja der kommer masser af Hvid røg ud af den ;)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11238
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco Sprint Sport 06, kan ikke starte.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ok hvid røg fra den slange skulle indikere at stempelringene enten er slidte, sidder fast eller knækket.
Så det ville nok være en god ide og få skiftet dem og undersøgt om der er andet der skal skiftes.

Den hvide røg må så være fordi noget at trykket (brændt benzin/luft) kommer ned forbi stempelringene også kommer det op langt knastkæden ude i siden og op til slangen.

Da jeg havde mit stempel og stempelringe af der sad olieringene ligesom klisterede ind til stemplet fordi der var noget oliesnask sådan at ringene ikke kunne udvidde sig. Det kan være det er derfor men det finde du ud af.

Men hvis du alligevel skal skille det af så kan du måske lige så godt sætte nogen nye ringe i.

Se eventuelt :
Motor
Service af motor
Besvar