Vil ikke starte efter cylinderskift?!

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Vil ikke starte efter cylinderskift?!

Ulæst indlæg af mpd10 »

Hej igen igen igen:)

Jeg har efterhånden lavet mange indslag om min ******* scooter, som jeg ikke kan få til at køre, men jeg har stadig brug for noget eksperthjælp! :)

Jeg har som sagt lige skiftet cylinderen, hvor vi så fik motoren igang, i ca. 2 minutter, da stemplet pludselig satte sig pga. uventede metaldele kom op fra krumtappen eller motorblokken og ødelagde stemplet. Jeg har nu monteret endnu et stempel og cylinder. Denne gang af ringere kvalitet, da jeg ikke har råd til at lægge flere penge i scooteren. Problemet er, at jeg ikke kan få motoren i gang efter det sidste skift af cylinder ! :S
Det eneste der sker er at der kommer udstødningsrøg, og man kan også hører at udstødningen "brummer"... Nogle gange trækker den endda baghjulet langsomt rundt.
Jeg ved ikke hvad der er galt, men det første jeg tænker er: falsk luft eller for lidt benzin til cylinderen. Jeg ved ikke hvad der kan gøres ved det, og jeg håber på at nogle har et forslag eller 2. Det jeg selv har forsøgt er at hælde lidt benzin blandet med 2-takts olie ned igennem tændrørshullet. Bare lige en teskefuld eller 2 en gang imellem. Jeg har også drejet lidt på tomgangskruen, og givet gas på håndtaget imens jeg trykker på elstarten. Selvfølgelig har jeg også tjekket for gnist, hvilket der er massere af.

Det er en 2-takts scooter af mærke og model Gilera Stalker. Det skal lige siges at kickstarteren ikke virker, pga. at fjederen har sat sig forkert.

Tak på forhånd:)
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vil ikke starte efter cylinderskift?!

Ulæst indlæg af mpd10 »

Okay. Jeg tror måske jeg ved hvordan jeg får den startet. Jeg prøvede at tage membranen ud og sætte den i igen. Sørgede for at skruerne var godt strammede, og prøvede igen.
Der er bare et andet problem, der skal løses først. En ven kom forbi, som prøvede at kicke på kickstarteren, og efter han gjorde det lyder scooteren helt anderledes når man prøver at starte. Det er som om blæsehjulet ikke går ligeså flydene. Lidt som om at der er for meget modstand i blæsehjulet eller måske svinghjulet eller noget. Det lyder i hvert fald forkert et eller andet sted. Nogen der har en idé om hvad der har kunnet gå galt efter han kickede? Var nemlig lige ved at få den i gang før, men jeg tror der må have sket noget efter den episode, som gør den ikke starter helt?:) blæsehjulet holder ligesom lidt for hurtigt op med at snurre efter man presser på elstarten?:) vil ikke mene det er stemplet. det lyder mere, som et hjul et eller andet sted?
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vil ikke starte efter cylinderskift?!

Ulæst indlæg af mpd10 »

Allerede endnu en opdatering. Jeg fik langt om længe scooteren i gang! der er dog stadig den samme lyd, som jeg har beskrevet i ovenstående indlæg. Det lyder som om der er modstand et eller andet sted. Den "brummer" så underligt pga. dette. Jeg håber virkelig på respons, da jeg ikke kan vente med at få den ud at køre! Den har ikke kørt de sidste 4 måneder og jeg har haft den i 5.
Jeg hev lige mobilen op, da jeg fik den i gang. Så kan i muligvis høre den lyd jeg snakker om. Videoen ligger på youtube.com, og her er et link til den:

Den lyder meget underligt, så please kom med nogle forslag til hvad det kan være!:S
Prøv at lægge mærke til hvor "brat" motoren stopper, når jeg stopper med at give gas i slutningen af videoen. Dette er også meget besynderligt. Det skal lige nævnes endnu engang, at scooteren lød sådan her, efter at en ven valgte at "kicke" på den defekte kickstarter.(fjederen har sat sig forkert)

Vil virkelig sætte pris på noget hurtigt hjælp! jeg er endelig tæt på at få den ud at køre(forhåbentligt)!

Tak på forhånd. :D
Mvh. Mathias
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Vil ikke starte efter cylinderskift?!

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja den ser godt nok ud til at stoppe brat.
Men jeg syns den lyder meget normal.
Men nu hvor det skete lige efter der var blevet trådt på kickstarteren så kan det jo være der er nogen fra kickstarteren som har sat sig forkert og sidder og rammer blæserhjulet på remskiven i variatoren.

Prøv og tag variatorskjoldet af og se om der er noget slid på blæserhjulet til venstre i billedet.
Billede

Hvis du kan starte motoren med variatordækslet af så prøv det.

Og prøv og skru blæserskjoldet af som sidder omkring blæserhjul på højre side af motoren ved svinghjulet. måske den ramme noget der.
Hvad hvis du tager kileremmen af og tændrøret ud kan du så dreje krumtapakslen rundt eller er der meget modstand ?

Der kunne måske også være røget en skrue eller noget ned ved generatoren og sat sig ind på magneterne.

Men jeg tænker det nok er noget ved kickstarteren når nu der skete lige efter den blev brugt.
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vil ikke starte efter cylinderskift?!

Ulæst indlæg af mpd10 »

Tak for svaret scootergrisen!:)
Jeg gennemgik din besked, men allerede ved det første af dine forslag, fandt jeg problemet. Der er helt sikkert nogle af blæseribberne på plastikhjulet, som er stødt på noget.
Pinligt jeg ikke prøvede dette før, da jeg selv synes det var det første jeg skulle have gjort. Jeg skruede alle skruerne ud af skjoldet, og satte skjoldet løst på. Derefter drejede jeg på blæsehjulet, så jeg kunne se hvad der skete. Kickstarterskjoldet rykker sig meget, når jeg drejer. Dvs. at noget helt sikkert støder på! Jeg malede derfor alt hvad der kunne støde på noget, blåt med en sprittusch, så jeg kunne se, at der hvor der mangler farve, støder noget på. Det viste sig at det var kickstarterakslen, som muligvis støder på køleribberne.

Jeg har på nedenstående billede markeret området, hvor tuschfarven forsvandt, og dermed påstødningspunktet:
DSC00236.jpg
Så er spørgsmålet bare.. Hvad kan der gøres ved dette? :) håber virkelig på at det er simpelt og billigt(gratis!!) at lave :D

Er der nogen, som ved noget om dette?:)
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Scootere: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Vil ikke starte efter cylinderskift?!

Ulæst indlæg af westenkaer »

Det er dit kickdrev der rykker sig for meget. Sikkert fordi nogle skive i kickstarteren er rustet/trådt op, så trykkes drevet ind af kickfjederen. Skil det ad, læg nye ringe i. Ellers må du have nyt. Det er ikke så dyrt, en hund eller to :)
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vil ikke starte efter cylinderskift?!

Ulæst indlæg af mpd10 »

Tak for svaret:)
Kan kickstarterakslen rykke sig, nå man tænder på eltart? Og i det hele taget? Jeg vil også mene, at noget må have rykket sig, men om det er akslen eller plastikhjulet på variatoren ved jeg ikke. Det må vel kunne rykkes tilbage??:)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Vil ikke starte efter cylinderskift?!

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tror at enten har kickstarter akslen rykket sig ind eller også sidder blæserhjulet for langt ud.

Lad os starte med kickstarteren.

Der skal sidde en skive og en låsering som her.
Billede
Hvis skiven mangler eller låseringen er hoppet op fra sig hak så kan akslen skubbes nogle mm længere ind og det kan være derfor den rammer blæserhjulet.
Billede
Når du sætter låseringen på igen så skal den skarpe kant på låseringen vende ud.
Flere billeder : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... tarter.php

Er der pakning mellem variatordæksel og motorblok ?
Ellers sæt den på fordi uden pakning så sidder delene for tæt.

Hvis det ikke hjælper så skrue remskiven af og sæt det på igen og check at alle delene sidder som det skal.
Bagefter så drej krumtapakslen rundt og check at remskiven/blæserhjulet ikke sidder skævt.

Det ser også ud til der er knækket den der plastik ring inden ved fjederen på dit billede.
Det ikke sikkert det betyder så meget men prøv og sæt den rigtigt eller køb en ny og sæt i hvis man kan købe dem løse.
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vil ikke starte efter cylinderskift?!

Ulæst indlæg af mpd10 »

Mange tak for hjælpen!
DET ER LØST! jeg fandt ud af det, med din hjælp. Det var kickstarterakslen, som havde rykket sig ud. Jeg fik den endda startet! MEN MEN MEN... Der løber benzin ud af cylinderen? altså ved udstødningskanalen. Jeg kunne høre, at den sitrede nede ved udstødningen, da jeg fik en prøvetur, og man kan godt se at der er løbet benzin ned til udstødningen endnu et problem.. :(
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vil ikke starte efter cylinderskift?!

Ulæst indlæg af mpd10 »

Det er sikkert pga. det blandede olie og benz, som jeg hældte direkte ned i cylinderen. Jeg siger mange tak for hjælpen. Det er jeg sgu glad for!:) Den kører godt nogenlunde, som den plejer.. Den skal dog have lidt mere, før den springer i gang, men det går vel i orden når stemplet får et par køreture?:D
Besvar