Giantco sprint DC CDI Hjælp

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Rasmus19951995
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. oktober 2018 10:12
Scootere: Yiyang stranger(giantco sprint) 2008

Giantco sprint DC CDI Hjælp

Ulæst indlæg af Rasmus19951995 »

Hej jeg har købt en scooter uden gnist, den har en dc cdi box, men som jeg jeg kan forstå det, skal den grå/hvide ledning(nederst til højre) få 12 v når tænding er på, er det ikke korrekt? Jeg kan slet ikke måle nogen volt. :? :D
Der er strøm på batteriet, alle sikringer tjekket og alle stel forbindelser.
Og går strømmen direkte fra batteri til cdi eller fra batteri til recifitier og så til batteri?
Tak på forhånd ! :D
Vedhæftede filer
IMG_20181015_115307.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint DC CDI Hjælp

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er formodentligt den røde der giver 12 volt.
Brugeravatar
Rasmus19951995
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. oktober 2018 10:12
Scootere: Yiyang stranger(giantco sprint) 2008

Re: Giantco sprint DC CDI Hjælp

Ulæst indlæg af Rasmus19951995 »

Der er ikke liv i nogle af dem når tænding er på, eller når man prøver elstarten, har regulatoren noget med cdi'en og gøre på en dc ? Syntes det noget mere kompliceret end ac :-(
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint DC CDI Hjælp

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Synes ikke jeg kunne få ledningsfarverne til at passe med Giantco Sprint men ser der står "Yiyang stranger(giantco sprint) 2008".
Der er eldiagram på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... yiying.php der passer bedre.
Der er det en AC CDI hvor rød/sort får strøm fra generatoren og grå/hvid er dødmandsknap.

Du kan prøve og tag generatorstikket af og måle modstanden i spolerne og skrive det her.
Så kan du måle at der er forbindelse i lednignerne og rense stik og sørge for der er god forbindelse.
Og at der er forbindelse mellem motorblok, stel og batteri.
Og måle tændrørkabel og tændrør og hætte og sørge for det sidder korrekt i hætten.
Kig efter grønt ir der kan vise dårlig forbindelse.
Test alt det andet elektriske på scooteren og se om du kan finde andre ting der ikke virker.
Brugeravatar
Rasmus19951995
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. oktober 2018 10:12
Scootere: Yiyang stranger(giantco sprint) 2008

Re: Giantco sprint DC CDI Hjælp

Ulæst indlæg af Rasmus19951995 »

Mange tak for det :-) har slebet alle stelforbindelser, så nu skulle der ikke være noget der
Du har hvis ret, der er strøm i den røde/sorte ledning til cdi fra statoren, men kunne ikke lige umiddelbart måle noget fra triggeren, er ikke så god til det med strøm, er det ikke Ac 200 jeg skal måle med på dette multimeter og så bare sætte den sorte pind til stelforbindelse? Og hvilken skal jeg bruge til og måle modstanden ? :roll:
Vedhæftede filer
IMG_20181018_175547.jpg
IMG_20181018_175515.jpg
IMG_20181018_175449.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint DC CDI Hjælp

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det lyder rigtig det du skriver men prøv først og tag stikkene af generatoren/pickuppen sådan at det ikke er tilsluttet.
Så kan du måle modstanden i de forskellige spoler.

rød-hvid - motorblok = pickupspole (signal til CDI-boks til hvornår der skal komme gnist)
rød-sort - motorblok = tændingsspole (strøm til CDI-boks)
gul - motorblok = til spændingsregulator
hvid - motorblok = til spændingsregulator

https://scootergrisen.localhost/scooter ... php#pickup
https://scootergrisen.localhost/scooter ... #generator
Brugeravatar
Rasmus19951995
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. oktober 2018 10:12
Scootere: Yiyang stranger(giantco sprint) 2008

Re: Giantco sprint DC CDI Hjælp

Ulæst indlæg af Rasmus19951995 »

Jeg tror fejlen er fundet, der er forbindelse mellem alle ledninger fra statoren og triggeren til motorblokken. :D
Hvordan kan det lade sig gøre ?
Triggeren er da en enhed for sig selv, så hvad er chancen for både stator og trigger har fejlet.
Og hvorfor sker det :roll:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint DC CDI Hjælp

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der skal være forbindelse.
Det er modstanden du skal måle.
sæt multimeret på Ω.
Brugeravatar
Rasmus19951995
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. oktober 2018 10:12
Scootere: Yiyang stranger(giantco sprint) 2008

Re: Giantco sprint DC CDI Hjælp

Ulæst indlæg af Rasmus19951995 »

Mellem de 2 ledninger fra samleboksen: 0.7Ω
Fra samleboks til motorblok: 0.8Ω
Pickup ledning til motorblok: 145Ω
Strøm ledning cdi til motorblok 650Ω
Mellem de 2 ovenstående 515Ω

Kan du sige noget ud fra de tal :-) ?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint DC CDI Hjælp

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Rasmus19951995 skrev: 22. oktober 2018 21:26 Pickup ledning til motorblok: 145Ω
Strøm ledning cdi til motorblok 650Ω
Mellem de 2 ovenstående 515Ω
Skrev du 650 og 515 forkert (omvendt)?

Umiddelbart ser tallene fine ud i forhold til de tal der er på linkene.
Eneste er at tændspolen måske for høj i forhold til nogle data men den er indenfor CPI-dataene.
Der skal for eksempel være :
350-450 Ω (set i Baotian motor servicemanual).
140-220 Ω (set i Generic servicemanual).
300-1000 Ω (set i CPI servicemanual).
200 ± 20 Ω ved 20 ° Celsius (set i Generic Ideo servicemanual, blå/hvid eller grøn/hvid - motorblok).
Besvar