Knallert 30 eller knallert 45?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
larschr5
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. juni 2018 18:19

Knallert 30 eller knallert 45?

Ulæst indlæg af larschr5 »

Hej alle sammen,

For 4 år siden købte jeg en knallert 30 til min kone da hun ikke har kørekort. Den har hun indtil videre brugt til at pendle til arbejde på cykelstierne på, men eftersom hun nu har fået længere til arbejde, overtager jeg den og hun tager så bilen (hun har fået kørekort i mellemtiden).

Jeg har så idag været ude og prøve den af og her blev jeg så en anelse overrasket. Knallerten er på gule plader og er købt hos en autoriseret forhandler og har aldrig været tunet, men på min tur i dag kunne jeg uden problemer køre 45-50 km. i timen.

Nu er spørgsmålet så, hvad der er lovligt og hvad der er ulovligt. Skal jeg køre på cykelstierne på den da den har gule plader, men bare holde mig til max. 30? Og hvad sker der hvis politiet stopper mig og laver rulletest af den? Eller skal jeg ud og køre på vejen med 45~50 km. i timen som en normal 45 knallert? Er sgu’ lidt forvirret, så håber nogle kan hjælpe med gode råd.

På forhånd tak.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Knallert 30 eller knallert 45?

Ulæst indlæg af TOCA »

Med gule plader, så er den indregistreret som 30 knallert, og skal derfor køre på cykelstien!

Hvor hurtigt du så kører, er op til dit temperament og samvittighed ;)

Hvis Politiet stopper dig, så er du på den, for de er ligeglade med hvor hurtigt du plejer at køre, de ser på hvad den kan komme op på. Det mest sansynlige er, at der sidder en 45 begrænser på, som du kan skifte, hvis du finder det nødvendigt.

Fordelen ved at den kan køre for stærkt er, at du bruger mindre benzin ved 30 km/t end hvis den skal have fuld gas, for at holde den tilladte hastighed, ulempen er at man bliver fristet til at give den fuld gas :think:

Sansynligheden for, at den kommer på et rullefelt, afhænger af hvordan du opfører dig i trafikken. Politiet gidder kun stoppe dig, hvis de har mistanke om noget, eller hvis de holder razzia. Så hvis du kører pænt, er fornuftigt påklædt og ikke kører forbi en teknisk skole, så er sansynligheden for problemer meget lille 8-)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Knallert 30 eller knallert 45?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan være det er slid.
Der kan være en ring med en bestemt bredde i variatoren og jo mere den bliver slidt jo højere bliver topfarten.
Du kan prøve og kigge ind til den.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... p#variator
Brugeravatar
larschr5
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. juni 2018 18:19

Re: Knallert 30 eller knallert 45?

Ulæst indlæg af larschr5 »

Jeg løber risikoen og kører pænt på cykelstien og så sker der nok ikke noget. Tænker ikke de gider lave en rulletest på en 42 årig kontornussers knallert når jeg overholder fartgrænsen, men ellers så tager vi det som det kommer. Tror dog lige jeg nævner det overfor forhandleren hvor vi har købt knallerten, når den alligevel skal til service.

Tak for hjælpen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Knallert 30 eller knallert 45?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Lille knallert må højst kunne køre 30 km/t.
Så det er ulovligt at køre 30 km/t på lille knallert hvis den er i stand til at køre hurtigere.
Politiet stjæler scooteren hvis de to gange indenfor 3 år måler den til at kunne køre 43 km/t eller derover.

Hvis det er det med slid på ringen så er det desværre ikke kun topfarten der ændres på.
Det går også udover benzinforbrug/omdrejninger/larm/støj/slid når den er begrænset som standard.
Men du kan da prøve det i en periode så kan du se om du kan leve med det.
Besvar