Baotian Retro vil simpelthen ikke starte

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Scootere: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Baotian Retro vil simpelthen ikke starte

Ulæst indlæg af westenkaer »

Hej Scootergris mfl. :)

Et problem:

Da jeg kørte på min scooter tabte den pludselig gassen og gik ud. Den startede dog igen men gik så ud efter en 10 sekunder. Kunne starte den igen - men kun for et par sekunder, og siden har den været HELT DØD :(

Jeg gil så igang med at hitte fejlen:
Renset karburatoren.
Byttet tændrør og tændspole.
Renset luftfilteret.
Kontrolleret olie, gearolie osv.
Chokeren.
Ventilerne står korrekt.
Den har kompression når man træder på kickstarteren.
Tændrøret er vådt af benzin.
Byttet benzin.
Kontrolleret benzintilførslen.
Gået en million stil igennem.

Men den vil altså IKKE starte :(

Nu er jeg helt tom for ideer. Er der noget jeg har overset? Gode ideer modtages gerne :)

VH
Per
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11194
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Baotian Retro vil simpelthen ikke starte

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hej og velkommen til forummet.

Umiddelbart syns jeg det lyder som at den enten ikke har fået benzin eller også at der ikke er gnist på tændrøret.
Så prøv og hold tændrøret mod motorblokken og brug el startern og se om den gnister. Men lad være at rør selve tændrøret med fingerene imens for så får du stød.

Da du rensede karburatoren have du så nåleventilen ud og se om den var fin og puste igennem det hul hvor nåleventilen sidder ?

Det kan også være CDI boksen som måske er blevet defekt. Den eneste måde at vide det er næsten ved at prøve med en anden CDI.

Har du checket sikringerne ?

Er der andet som ikke virker ?

Hvad sker der når du prøver at starte ? Er den lige ved at starte nogen gange eller sker der overhovedet ingenting ?
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Scootere: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Baotian Retro vil simpelthen ikke starte

Ulæst indlæg af westenkaer »

scootergrisen skrev:Hej og velkommen til forummet.

Umiddelbart syns jeg det lyder som at den enten ikke har fået benzin eller også at der ikke er gnist på tændrøret.
Så prøv og hold tændrøret mod motorblokken og brug el startern og se om den gnister. Men lad være at rør selve tændrøret med fingerene imens for så får du stød.

Da du rensede karburatoren have du så nåleventilen ud og se om den var fin og puste igennem det hul hvor nåleventilen sidder ?

Det kan også være CDI boksen som måske er blevet defekt. Den eneste måde at vide det er næsten ved at prøve med en anden CDI.

Har du checket sikringerne ?

Er der andet som ikke virker ?

Hvad sker der når du prøver at starte ? Er den lige ved at starte nogen gange eller sker der overhovedet ingenting ?
Ja, for mig lyder det også umiddelbart som om den ikke fik benzin. Jeg har før haft problemer med manglende gnist osv, og der plejer den at gå død med det samme.

Ligger jeg tændrøret på motorblokken kan der godt komme en gnist, men ikke hver gang jeg træder på kickstarteren (måske overser jeg den). Jeg har prøvet en kammerats CDI, men den var til en Baotian CLASSIC, men de lignede dog hinanden. Heller ingen gnist.
Alle tænkelige krinkelkroge i karburatoren er blæst igennem og tilmed fået karburatorrens.
Sikringerne er chekket. Dødmandssikringen i støttefoden fungerer.

Pickuppen? Kan den forhindre start?
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Scootere: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Baotian Retro vil simpelthen ikke starte

Ulæst indlæg af westenkaer »

Lige et tillægsspørgsmål: Hvis batteriet er helt fladt, kan man så heller ikke få den igang på kickstarteren?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3551
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Baotian Retro vil simpelthen ikke starte

Ulæst indlæg af Jps »

westenkaer skrev:Lige et tillægsspørgsmål: Hvis batteriet er helt fladt, kan man så heller ikke få den igang på kickstarteren?

Jow :).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11194
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Baotian Retro vil simpelthen ikke starte

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis tændrører ikke giver gnist hvergang så har du jo problemet der.
Det er svært at overse gnisten hvis du kigget på tændrøret og du kan også hører det.

Det kunne være en løs forbindelse så check følgende...
Hvis der sidder en skrue i tændrørshætten der hvor tændrøret sidder så check at den ikke sidder løst.
Tag tændrørskablet ud i begge ender og kig om der er ir og saml det ordentligt igen.
Check kablerne på tændspolen sidder godt fast.
Check CDI stikket.
Check at ledningerne fra generatoren og stikket er ordentligt samlet.

Og ikke mindst hvis dit batteri er fladt så opladt det og brug din kickstarter indtil du har fået det opladt så du ikke aflader det mere.

På min scooter får CDI boksen strøm fra batteriet og det vil så sige at hvis batteriet er fladt så kan jeg ikke starte men jeg tror nok på din scooter får CDI boksen strøm fra generatoren så der tror jeg godt du kan starte selvom batteriet er helt fladt.

Og ja hvis pickupen ikke har forbindelse eller er defekt så kan den ikke starte.

Hvis du har et multimeter så kan du også måle hvor mange ohm der er de forskellige steder og skrive det her.
Mål tændrør.
Tændrørshætte og tændkabel
Tændspole (alle 3 steder)
og ledningerne som kommer op fra generatoren og pickupen. Der fjerner du stikket og måler mellem de 2 ledninger fra statoren også mellem den ene ledning fra stator og motorblokken og den anden ledning og motorblokken.
Også mellem pickup og motorblok.

Og nu du er igang så kunne du checke stelforbindelserne.
Prøv og lav din egen stel forbindelse med en ledning fra batteriets minus terminal også til motoreblokken. stram ledningen fast under en skrue. for eksempel på topstykket.
Hvis den køre fint med den ledning på ja så det jo en dårlig stel forbindelse.
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Scootere: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Baotian Retro vil simpelthen ikke starte

Ulæst indlæg af westenkaer »

Jeg prøver at teste det skrevne og så smide værdierne af.

I din guide om luftfiltre er jeg dog blevet en smule forvirret, for sådan ser min slet ikke ud. Min blow-by gas slange går ikke ind i luftfilteret men ud i det fri. På min transmission er der blot en en gummitud forbundet til ingenting. Så jeg har ledt og ledt om der skulle være faldet en slange af, men sådan ser det bare ud til at være. Jeg kan smide et par billeder af senere.

Ellers må jeg rose din side. HELT FANTASTISK. Overskuelig med myriader af information. Fuldstændig uvurderlig for scooterens gør det selv mand :clap:
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Scootere: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Baotian Retro vil simpelthen ikke starte

Ulæst indlæg af westenkaer »

Nu tror jeg faktisk at jeg nærmer mig :)

De to ledninger der forbinder TÆNDSPOLEN - en gul/sort og en grøn, målte jeg spændingen på mens jeg kørte på starteren: Den svingede imellem INTET og 14,4volt, men mest omkr. 2 volt.

Det tror jeg da ikke er helt korrekt?? Det forklarer den ujævne gnist?!

Ledningen går op til instrumentpanelet.
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Scootere: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Baotian Retro vil simpelthen ikke starte

Ulæst indlæg af westenkaer »

Så fik jeg gang i den....i 20 sekunder...og så er den igen helt væk.

Gav starterstikket på styret et eftersyn, og nu kommer der GOD gnist. Startede med det samme og jeg jublede. Men så begyndte den at tage til i omdrejninger - og gik så død :wtf:

Så der er åbenbart flere problemer. Det eneste jeg IKKE har renset i karburatoren er netop CHOKEREN. Jeg tænkte at det næppe kunne være den der gør det umuligt at startede, så jeg havde ikke chokerhuset af da jeg rensede karburatoren.

I og med at den går ud når den stiger i omdr. får mig til at tænke på netop chokeren. Men derfor burde den jo ikke gå ud? Højest hakke i det uden choker??
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11194
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Baotian Retro vil simpelthen ikke starte

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det da dejlig du kan bruge hjemmeside.
Jeg syns da også den er ret god. Kan selvfølgelig altid blive bedre også er der en del emner som ikke er dækket endnu.
Hvis du vil være med til at gøre den bedre kan du tage en masse billeder af diverse dele og sådan til brug på hjemmesiden.
Og du må også gerne check at de data om Baotian Retro er ritige eller om du kan se noget forkert :
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... otianretro

Og det med blow by slanger osv det skal jeg prøve og se på billederne så det lettere at forklare.
Faktisk skrev kina om det samme hvor hans slange også bare gik ud i det fri så det lyder til at være normalt. Det var også en Baotian han havde.

Tændspolen får kun strøm når tændrøret skal have strøm. Altså det er normalt det svinger. Men jeg tror ikke man kan måle det med at almindeligt multimeter rigtigt. Man skal vist have sådan en "peak, shunt, dims" på multimeteret sådan at den kan måle det højeste punkt men har ik lige prøvet det.

Men pas på med at måle over alt fordi på den anden side af tændspolen er der lige pludselig 20000-30000 volt eller sådan noget og jeg ved så ikke om det kan skade multimeteret men jeg ville ikke måle det.
Men du kan tage ledningerne af og måle Ohm værdier i stedet.

Jeg syns det lyder som en dårlig forbindelse og ikke noget med chokeren at gøre. Selvom derfor kan du da godt teste chokeren for en sikkerheds skyld så du ikke skal tænke på det mere.

Har du lavet en ekstra stel ledning fra batteri minus til motorblok for at se om det hjælper ?
Besvar