Hvad kan der dog være galt?!:O

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Hvad kan der dog være galt?!:O

Ulæst indlæg af mpd10 »

HejHej!:)

..For nogle uger siden, hvor jeg var ude at køre scooter, føltes det pludseligt som om at scooteren bremsede af sig selv, og den gik derefter helt i stå. Jeg prøvede at tænde den igen først med el-start, hvilket ikke virkede. Den sagde bare en lidt mere hvinende lyd, end den plejer. Så prøvede jeg kickstarteren, som heller ikke virkede. Den springer ikke op igen, som den normalt gør. Den bliver bare siddende, så jeg selv må trække den op med mine hænder for at prøve igen. Den er i øvrigt også MEGET hård.
Jeg troede stemplet havde sat sig, da jeg kunne se at olietanken var tom. Så jeg prøvede at tage skjoldene af, og derefter tage tændingsrør og topstykke af. Jeg prøvede så at dreje på blæsehjulet, og stemplet kørte stille og roligt frem og tilbage i cylinderen. Der var heller ikke noget besynderligt at se. Så jeg skiftede toppakning, rensede cylinderen med en klud med benzin på og smurte den med lidt 2-takts olie, og så samlede jeg den igen.
Jeg har så lige været ude for at fylde olie på, og forsøge at starte den. MEN!..... der er ingen forskel overhovedet. Kickstarteren sætter sig stadig fast når jeg har "kicket" og el-starten siger stadig en lys lyd. :cry:

Er der nogen som har en idé til hvad der kan være galt? jeg er glad for ALLE forslag, selvom det ikke viser sig at være det der er galt:)

Tak på forhånd;)

Mathias
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvad kan der dog være galt?!:O

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Da du havde topstykket ag og drejede svinghjulet, drejede det så fint rundt uden så meget modstand ?
Har du prøvet og tage variatordækslet af og kigge derind ?
Jeg tror det måske kan være starterdrevet/starterkoblingen eller noget derinde.

Har du haft remskiven af ?
Måske har den ikker været spændt nok fast også er den gået løs.

Du kan se noget men her men ved ikke om det ser sådan ud på din : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... erdrev.php
Ellers tag nogle billeder så kan vi se om der er noget som ser forkert ud.
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvad kan der dog være galt?!:O

Ulæst indlæg af mpd10 »

Hej. Tak for svaret:)

Jeg synes ikke der var vildt meget modstand da jeg drejede blæsehjulet, men der var da lidt:)

Jeg har købt scooteren brugt, så jeg ved faktisk ikke hvornår remskiven sidst er taget af, men nu har jeg i hvert fald taget et par billeder af det. Jeg ved ikke om i kan se noget ud fra dem her, men ellers må i sige til, hvis jeg skal tage nærmere billeder af noget:)
Variator2.jpg
Variator2.jpg (50.93 KiB) Vist 9679 gange
Der kan i se hvordan det ser ud bag variatorskjoldet:)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvad kan der dog være galt?!:O

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv og se om du kan starte scooteren når variatordækslet er taget af.
Ligesom i denne video. Selvom det er bedst hvis du bliver ved at holde starterdrevet inde så det ikke ryster sig ud og måske kommer til skade.

Midten af starterdrevet med tænderne skal rykke sig ud og tage fat i tænderne på remskiven når du starter også skal den midterste del af starterdrevet falde tilbage når du giver slip på el starteren.

Ligesom her.
Billede

Hvis du har mulighed for det kan du lave en optagelse så vi kan hører lyden og se om der er noget der er forkert.

Og prøv og tage noge billeder af variatordækslet indefra så vi kan se. Måske rammer det plastikblæse hjul der sidder på remskiven noget det ser ud som om den har ramt noget men det kan være det er længe siden.
Virker kickstarteren nu hvor den er taget af ? Altså kommer den tilbage af sig selv ? Ellers kan du tage den af og smørre akslen der går gennem variatordækslet med lidt fedt eller WD40 eller hvad du nu har.
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvad kan der dog være galt?!:O

Ulæst indlæg af mpd10 »

Hej igen :)
Jeg har nu prøvet at lave en video. Jeg ved ikke hvordan drevet skal være, men jeg synes at starterdrevet er løst, og det er som om det går lidt skævt på det andet hjul når jeg presser mod drevet med en skruetrækker en gang i mellem. I kan også hører at lyden er lidt underlig. Jeg synes dog også at tænderne på drevet hopper frem når jeg tænder, som den skal.:)

Det med kickstarteren forstår jeg ikke helt:) kickstarter"foden" er jo taget af sammen med dækslet, så jeg ved ikke lige hvordan jeg tjekker om kickstarteren kommer tilbage af sig selv:)

Men her er videoen, så kan i se hvordan det ser ud :D
Video link: http://www.youtube.com/watch?v=PnADXqT3scU
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvad kan der dog være galt?!:O

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg syns el starteren virker fint så jeg tror ikke det er noget med el starteren at gøre at motoren ikke kan starte.

Eneste jeg kan se er at plastiksiven med kølefinnerne på ikke sidder helt centeret.
Starterdrevet sidder løst fordi du har taget variatordækslet af.

Derfor er det vigtigt at du holde det værktøj du bruger lige ind på og presser ind.
Hvis du bruger el starteren uden du holder med værktøjet på starterdrevet så er det ikke så godt og du kan skade tingene ligesom du gør midt i videoen så pas på med det.

Du checker kickstarter ved at presse ned på kickstarter armen som du normalt ville og se om den kommer tilbage af sig selv eller sidder fast.
Når du presser ned på kickstarterenarmen så brug værktøjet til at presse ind ligesom her på billedet ellers bevæger den sig ud.
1.png
1.png (385.38 KiB) Vist 9660 gange
Ellers bare tag gribehjulet helt af så kan du bevæge kickstarterarmen op og ned og se om den er stram.
Gribehjulet er det til højre på billedet her.
Du skal bare dreje på det så kommer det ud også er der en skive neden under.
Billede
Men du skal ikke putte særlig meget fedt på gribehjulet der hvor "bøjlen" sidder på siden af den fordi det giver modstand når kickstarterarmen skal tilbage så prøv og tør alt fedtet af der og check at "bøjlen" ikke sidder alt for stram omkring gribehjulet. Den skal ligesom sidder lidt fast men ikke særlig meget.
Du kan se her hvordan du tager skiller kickstarteren ad :
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... tarter.php
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvad kan der dog være galt?!:O

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Men hvis du har kørt uden olie så er det nok derfor den ikke vil starte/køre.
Ik at jeg har erfaring med det at køre tør for olie men jeg syns bare el starteren virker fint så tror ikke det er på grund af el starteren af den ikke kan starte.

Kunne du se at olietanken var helt tom da du løb tør for olie eller hvodan ved du at du løb tør ?
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvad kan der dog være galt?!:O

Ulæst indlæg af mpd10 »

Endnu engang tak:)

Jeg kiggede ned i tanken, og jeg kunne se at der kun lå en lille "pyt" olie et par cm fra det rør det løber ned igennem. Jeg synes ikke der virkede til at være noget galt med cylinderen da jeg havde skilt det af, men jeg har jo heller ikke vildt meget forstand på det. Jeg havde bare fået at vide at jeg ikke ville være i tvivl hvis stemplet havde sat sig:D

Men jeg prøvede lige at gøre som du sagde, og kickstarterarmen sad helt fast. Jeg opdagede dog at fjederen ser ud til at være hoppet op over?.. Jeg har lige taget et billede af det, så i kan se det :)
Kickstarterfjeder
Kickstarterfjeder
DSC00056.jpg (118.82 KiB) Vist 9639 gange
Den ser meget rusten ud når blitzen rammer den. Det er dog ikke så galt ;)
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvad kan der dog være galt?!:O

Ulæst indlæg af mpd10 »

Hov. Jeg har dog ikke prøvet at tage gribehjulet af, det fik jeg ikke lige med:D Jeg ville bare lige vise det med fjederen.. da jeg synes det ser forkert ud:)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvad kan der dog være galt?!:O

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis jeg var dig ville jeg tage det hele af og rense det.
Du kan se her hvordan du gør : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... tarter.php

Det ligner der er meget sand inden i din variator så check den slange helt forrest på variatordækslet.
Billede
Hvis du ikke har sådan en slange på så kommer der sand og vand op fra vejen ind i variatoren og det jo ik så godt.

Når du har renset det hele så skal akslen med halvmånen kunne dreje frit i variatordækslet. Det sidder en bøsning som akslen drejer i som du også kan tage ud.

Du kan se her hvordan man sætter fjederen på som nok er det sværeste.
http://www.scootergalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=20637
http://www.scootergalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=42781
Besvar