Har svært ved at starte + diverse

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Re: Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af Shtennek »

Jeg tror sgu jeg har fundet problemet er fundet, på hvorfor den ikke ville starte. Fik et forslag på et andet forum, at jeg lige skulle prøve at smide nogle skiver mellem blokken og kickstarterskjoldet, da den manglende pakning sagtens kunne gøre så el-start ikke virkede. Så det har jeg lige prøvet! Og nu starter den sgu! Og den starter hurtigt og den startede første gang.

Dog lyder den ikke supergodt, og har stadig lidt svært ved at stå i tomgang, hvilket jeg mistænker benzinfilteret for at være skyld i, da det vist er et vakumfilter og det skal det ikke være?

https://www.youtube.com/watch?v=DPanOy9ZN2w
Brugeravatar
McScooter
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. november 2016 22:59
Scootere: Peugeot Speedfight 2 LC

Re: Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af McScooter »

Shtennek skrev: 16. august 2017 11:06 Jeg tror sgu jeg har fundet problemet er fundet, på hvorfor den ikke ville starte. Fik et forslag på et andet forum, at jeg lige skulle prøve at smide nogle skiver mellem blokken og kickstarterskjoldet, da den manglende pakning sagtens kunne gøre så el-start ikke virkede. Så det har jeg lige prøvet! Og nu starter den sgu! Og den starter hurtigt og den startede første gang.

Dog lyder den ikke supergodt, og har stadig lidt svært ved at stå i tomgang, hvilket jeg mistænker benzinfilteret for at være skyld i, da det vist er et vakumfilter og det skal det ikke være?

https://www.youtube.com/watch?v=DPanOy9ZN2w
Fedt at høre og så lærte jeg noget nyt, nemlig at nogle scootere er meget følsomme med pakning ved kickstarterskjoldet.
Med den følsomhed omkring skjoldet, ville jeg nok se om der var andre steder, den kunne være utæt og generer motorgangen.
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Re: Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af Shtennek »

McScooter skrev: 17. august 2017 19:24
Shtennek skrev: 16. august 2017 11:06 Jeg tror sgu jeg har fundet problemet er fundet, på hvorfor den ikke ville starte. Fik et forslag på et andet forum, at jeg lige skulle prøve at smide nogle skiver mellem blokken og kickstarterskjoldet, da den manglende pakning sagtens kunne gøre så el-start ikke virkede. Så det har jeg lige prøvet! Og nu starter den sgu! Og den starter hurtigt og den startede første gang.

Dog lyder den ikke supergodt, og har stadig lidt svært ved at stå i tomgang, hvilket jeg mistænker benzinfilteret for at være skyld i, da det vist er et vakumfilter og det skal det ikke være?

https://www.youtube.com/watch?v=DPanOy9ZN2w
Fedt at høre og så lærte jeg noget nyt, nemlig at nogle scootere er meget følsomme med pakning ved kickstarterskjoldet.
Med den følsomhed omkring skjoldet, ville jeg nok se om der var andre steder, den kunne være utæt og generer motorgangen.
Ja, helt så lykkeligt endte det desværre ikke. I morges da jeg skulle afsted på arbejde ville den igen ikke starte. Så her til aften har jeg fumlet en del med den, og fik den til sidst i gang igen.

Fik indstillet ventilerne 100% igen, havde luftfilteret af og blæste det godt igenne, og sidst havde jeg automatchokeren af og "rensede" den og monterede den igen. Herefter startede den med noget kun besvær.

Nogen der har et godt bud på, hvad der kan være skyld i, at den er så svær at få i gang når den har stået stille i knapt 12 timer? Glæder mig til at se om den kan starte imorgen tidlig, eller om jeg også skal have cyklen på arbejde der :?
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Re: Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af Shtennek »

Tog forøvrigt dette billede da jeg havde ventildækslet af;
IMG_20170817_182708.jpg
Er der ikke lige lovlig meget olie? Eller er det bare mig?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det ser normalt ud.
Oliepumpen suger motorolie op fra bunden af motoren og pumper det op langs en af pindboltene så alle de bevægelige dele bliver smurt.
Kunne være meget sjovt og se hvordan det så ud hvis motoren kørte uden dækslet var sat på.
Tjek at gummilisten i dækslet er fin. Der er måske lidt rimeligt med olie nederst på topstykket så tjek at der ikke kan komme olie ud.
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Re: Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af Shtennek »

scootergrisen skrev: 17. august 2017 21:11 Det ser normalt ud.
Oliepumpen suger motorolie op fra bunden af motoren og pumper det op langs en af pindboltene så alle de bevægelige dele bliver smurt.
Kunne være meget sjovt og se hvordan det så ud hvis motoren kørte uden dækslet var sat på.
Tjek at gummilisten i dækslet er fin. Der er måske lidt rimeligt med olie nederst på topstykket så tjek at der ikke kan komme olie ud.
Men det er vel næppe sundt at starte den, uden dækslet på? :-)

Gummilisten ser fin ud og der lækkes heller ikke olie.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var mere som et eksperiment jeg tænkte det kunne være sjovt at se.
Eller gennemsigtigt dæksel det kunne også være interessant.
Brugeravatar
McScooter
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. november 2016 22:59
Scootere: Peugeot Speedfight 2 LC

Re: Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af McScooter »

Shtennek skrev: 17. august 2017 20:34
McScooter skrev: 17. august 2017 19:24
Shtennek skrev: 16. august 2017 11:06 Jeg tror sgu jeg har fundet problemet er fundet, på hvorfor den ikke ville starte. Fik et forslag på et andet forum, at jeg lige skulle prøve at smide nogle skiver mellem blokken og kickstarterskjoldet, da den manglende pakning sagtens kunne gøre så el-start ikke virkede. Så det har jeg lige prøvet! Og nu starter den sgu! Og den starter hurtigt og den startede første gang.

Dog lyder den ikke supergodt, og har stadig lidt svært ved at stå i tomgang, hvilket jeg mistænker benzinfilteret for at være skyld i, da det vist er et vakumfilter og det skal det ikke være?

https://www.youtube.com/watch?v=DPanOy9ZN2w
Fedt at høre og så lærte jeg noget nyt, nemlig at nogle scootere er meget følsomme med pakning ved kickstarterskjoldet.
Med den følsomhed omkring skjoldet, ville jeg nok se om der var andre steder, den kunne være utæt og generer motorgangen.
Ja, helt så lykkeligt endte det desværre ikke. I morges da jeg skulle afsted på arbejde ville den igen ikke starte. Så her til aften har jeg fumlet en del med den, og fik den til sidst i gang igen.

Fik indstillet ventilerne 100% igen, havde luftfilteret af og blæste det godt igenne, og sidst havde jeg automatchokeren af og "rensede" den og monterede den igen. Herefter startede den med noget kun besvær.

Nogen der har et godt bud på, hvad der kan være skyld i, at den er så svær at få i gang når den har stået stille i knapt 12 timer? Glæder mig til at se om den kan starte imorgen tidlig, eller om jeg også skal have cyklen på arbejde der :?
prøver du med kickstarter, når den er kold? nogle gange er der ikke nok knald på elstarteren, hvor et godt kick kan starte den.
Har du mål kompression og set om det overholder data?
Ellers er der benzinsystemet, er der skidt i tank, karburator, så den ikke får nok benzin.
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Re: Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af Shtennek »

McScooter skrev: 18. august 2017 14:42
Shtennek skrev: 17. august 2017 20:34
McScooter skrev: 17. august 2017 19:24

Fedt at høre og så lærte jeg noget nyt, nemlig at nogle scootere er meget følsomme med pakning ved kickstarterskjoldet.
Med den følsomhed omkring skjoldet, ville jeg nok se om der var andre steder, den kunne være utæt og generer motorgangen.
Ja, helt så lykkeligt endte det desværre ikke. I morges da jeg skulle afsted på arbejde ville den igen ikke starte. Så her til aften har jeg fumlet en del med den, og fik den til sidst i gang igen.

Fik indstillet ventilerne 100% igen, havde luftfilteret af og blæste det godt igenne, og sidst havde jeg automatchokeren af og "rensede" den og monterede den igen. Herefter startede den med noget kun besvær.

Nogen der har et godt bud på, hvad der kan være skyld i, at den er så svær at få i gang når den har stået stille i knapt 12 timer? Glæder mig til at se om den kan starte imorgen tidlig, eller om jeg også skal have cyklen på arbejde der :?
prøver du med kickstarter, når den er kold? nogle gange er der ikke nok knald på elstarteren, hvor et godt kick kan starte den.
Har du mål kompression og set om det overholder data?
Ellers er der benzinsystemet, er der skidt i tank, karburator, så den ikke får nok benzin.
Kickstarteren er pt. ikke funktionsdygtig - det er kun el-starten. Dog startede den i morges og har startet 3 gange i dag uden problemer. Så hvad der lige har været skyld i at den ikke ville starte i går, har jeg ingen idé om.

Jeg har ikke målt kompression, da det ikke lige er noget værktøj/udstyr jeg har til rådighed.

Benzinsystemet er renset helt igennen - dog har jeg lige været ude efter nyt klar benzinslange og filter, så jeg kan være 100% sikker på, at det ikke er der problemet ligger :-)
Besvar