Dr Big kører langsomt efter service.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: Dr Big kører langsomt efter service.

Ulæst indlæg af Katana »

Hvad har du fået lavet / udskiftet der kan retfærdiggøre den afsindige pris ?
Brugeravatar
FCiL
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. maj 2017 08:40

Re: Dr Big kører langsomt efter service.

Ulæst indlæg af FCiL »

Katana skrev:Hvad har du fået lavet / udskiftet der kan retfærdiggøre den afsindige pris ?
Ja, det er et godt spørgsmål, så jeg kiggede lige på fakturaen.
Jeg har fået lavet service og skiftet bagdæk. Så er drivremmen jo blevet skiftet ;)
Så er der en post der undrer mig lidt. Jeg snakkede med mekanikeren i telefonen og fik at vide at der var noget med bremsekalibren, men på fakturaen står der reparation af bagbremse?
Så er der de forskellige dele der er skiftet som tændhætte, ruller, variostyr og luftfilter.

Jeg viste den gamle rem til en af 'knægtene på vejen' og han synes ikke der var noget i vejen med den, så den har jeg sat på igen med mit nyindkøbte topnøglesæt fra Harald-Nyborg (jeg er faktisk ret stolt af mig selv). Så nu kører knallerten som den plejer, og efter jeg vendte den ene bremseskive kan den faktisk også bremse uden at larme.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Dr Big kører langsomt efter service.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Men hvordan fik du møtrikken af ved remskiven?
Det er meningen man skal bruge noget specielt værktøj så remskiven kan stå stille ellers drejer remskiven bare med rundt når du drejer på møtrikken.
Samme når du spænder den.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3551
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Dr Big kører langsomt efter service.

Ulæst indlæg af Jps »

FCiL skrev:
Katana skrev:Hvad har du fået lavet / udskiftet der kan retfærdiggøre den afsindige pris ?
Ja, det er et godt spørgsmål, så jeg kiggede lige på fakturaen.
Jeg har fået lavet service og skiftet bagdæk. Så er drivremmen jo blevet skiftet ;)
Så er der en post der undrer mig lidt. Jeg snakkede med mekanikeren i telefonen og fik at vide at der var noget med bremsekalibren, men på fakturaen står der reparation af bagbremse?
Så er der de forskellige dele der er skiftet som tændhætte, ruller, variostyr og luftfilter.

Jeg viste den gamle rem til en af 'knægtene på vejen' og han synes ikke der var noget i vejen med den, så den har jeg sat på igen med mit nyindkøbte topnøglesæt fra Harald-Nyborg (jeg er faktisk ret stolt af mig selv). Så nu kører knallerten som den plejer, og efter jeg vendte den ene bremseskive kan den faktisk også bremse uden at larme.
Godt at du selv fik ordnet det :thumbup: . Og gør det for fremtiden. Det er meget billigere, end at sende den til mekaniker. ;)
Brugeravatar
FCiL
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. maj 2017 08:40

Re: Dr Big kører langsomt efter service.

Ulæst indlæg af FCiL »

scootergrisen skrev:Men hvordan fik du møtrikken af ved remskiven?
Det er meningen man skal bruge noget specielt værktøj så remskiven kan stå stille ellers drejer remskiven bare med rundt når du drejer på møtrikken.
Samme når du spænder den.
Remskiven, er det den forreste med vinger på? Det er i hvert fald den jeg har skruet af :D
Det var faktisk også ret svært, og måske endnu sværere at forklare hvordan jeg gjorde, men her er forsøget.
Jeg så at der inde bagved var et tandhjul, så der satte jeg den runde del af en fastnøgle rund om nogle af tænderne, så tandhjulet låste, det stoppede også skiven. Så prøvede jeg at løsne møtrikken, men jeg havde ikke kræfter til at løsne den med mit lille Harald-Nyborg topnøglesæt til 99kr. Så blev jeg stædig! Fastnøglen blev sat i spænd. Topnøglen blev sat på, med håndtaget pegende ca mod kl 8. Så lod jeg midten af skaftet på en god tung metalhammer hvile på håndtaget af topnøglen, og førte hovedet af hammeren vandret ind under knallerten, og ført det op mod et stabilt sted. Med vægten af over 40 års indtagelse af cola og flødeskumskager, pressede jeg håndtaget af hammeren nedad og smurt med sveden fra min pande, gav møtrikken sig endelig.
Da den skulle sættes på igen satte jeg igen fastnøglen i spænd, og stramte til så godt jeg kunne med håndkraft.
Jeg håber det giver mening?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Dr Big kører langsomt efter service.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det giver mening.
Tænkte på om du havde spændt den nok så ikke den går løs.
Brugeravatar
FCiL
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. maj 2017 08:40

Re: Dr Big kører langsomt efter service.

Ulæst indlæg af FCiL »

scootergrisen skrev:Det giver mening.
Tænkte på om du havde spændt den nok så ikke den går løs.
Det har jeg også tænkt på! For den var virkelig sat godt fast.
Nu prøver jeg at køre frem og tilbage på arbejde i morgen. Det er ca 60 km. Så prøver jeg at stramme efter når (hvis) jeg kommer hjem.
Med mindre du har en bedre ide?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Dr Big kører langsomt efter service.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du må selv kunne mærke hvor meget du har strammet.
Men der finde specielt værktøj til det hvis du vil have det.
Men det kan da godt være det er fint sådan som du har gjort.
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: Dr Big kører langsomt efter service.

Ulæst indlæg af Katana »

FCiL skrev:
Katana skrev:Hvad har du fået lavet / udskiftet der kan retfærdiggøre den afsindige pris ?
Ja, det er et godt spørgsmål, så jeg kiggede lige på fakturaen.
Jeg har fået lavet service og skiftet bagdæk. Så er drivremmen jo blevet skiftet ;)
Så er der en post der undrer mig lidt. Jeg snakkede med mekanikeren i telefonen og fik at vide at der var noget med bremsekalibren, men på fakturaen står der reparation af bagbremse?
Så er der de forskellige dele der er skiftet som tændhætte, ruller, variostyr og luftfilter.

Jeg viste den gamle rem til en af 'knægtene på vejen' og han synes ikke der var noget i vejen med den, så den har jeg sat på igen med mit nyindkøbte topnøglesæt fra Harald-Nyborg (jeg er faktisk ret stolt af mig selv). Så nu kører knallerten som den plejer, og efter jeg vendte den ene bremseskive kan den faktisk også bremse uden at larme.
Den smule der er skiftet bør højst koste 1000 kr +-. Jeg gætter på at resten af beløbet er timeløn til mekanikeren. Det du ikke selv kan lave, kan du jo hyre 'knægtene på vejen' til - mon ikke de er mere kompetente og billigere i drift end dit værksted.
Besvar