Løb tør for olie og tændte?! :S

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Løb tør for olie og tændte?! :S

Ulæst indlæg af mpd10 »

HejHej:)

Så fandt jeg da ud af at olielampen på scooteren ikke virker... Jeg løb i dag tør for olie da jeg var ude og kører. Jeg vidste ikke det var olien, så jeg prøvede først at starte med el-start, som bare sagde en underlig lyd uden at tænde. Så prøvede jeg kickstarter, og det virkede heller ikke. når jeg træder kickstarteren i bund, sætter den sig bare fast i bunden, og springer ikke selv op. Det måtte jeg gøre med hænderne.

Skal jeg bare fylde olie på og prøve?.. Jeg har hørt noget om at scooteren går i stykker, hvis den løber tør for olie, så jeg vil ikke gøre noget værrer end det er:)

.. og kan det med kickstarteren virkelig være pga. olien?

har virkelig brug for hjælp :S

tak på forhånd

Mathias:)
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Løb tør for olie og tændte?! :S

Ulæst indlæg af mpd10 »

Problemet er så at jeg ikke har vildt meget forstand på at skille scootere af, så jeg ved ikke hvordan jeg kommer ind og smører stemplet inden jeg prøver(:
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3551
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Løb tør for olie og tændte?! :S

Ulæst indlæg af Jps »

mpd10 skrev:Problemet er så at jeg ikke har vildt meget forstand på at skille scootere af, så jeg ved ikke hvordan jeg kommer ind og smører stemplet inden jeg prøver(:

Da du er kørt tør for olie, har dit stempel muligvis sat sig, da du efterfølgene har prøvet at starte den. Og man skal ikke stole blindt på de olielamper. Man skal tjekke oliestanden, ved at kigge/måle i tanken, en gang i mellem. Den normale rækkevidde for 1 liter, er ca. 800-1000 km, alt efter om man har pillet ved scooteren.
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Løb tør for olie og tændte?! :S

Ulæst indlæg af mpd10 »

Betyder det at stemplet er helt ødelagt? og sker der noget ved at prøve at starte som den står nu?.. selvfølgelig med olie?:)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Løb tør for olie og tændte?! :S

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er du helt sikker på at der ikke er olie på ?
Fordi lad os sige du kiggende ned i olietankhullet eller puttede en pind derned og ikke kunne se noget olie så kunne det måske godt være at tanken har et lavere punkt også der er noget olie der.
Jeg syns du skal undersøge det inden du fylder olie på for at være sikker.
Det lyder da mærkeligt at olielampen ikke har advaret dig hvis der ikke har været olie i.
Prøv og se om du ikke kan komme ind til olietanken hvor end den sidder og kig nede i bunden af den.
De er vist nok hvide gennemsigtige så jeg tror det skulle være let at se i gennem om der er olie.
Brugeravatar
mpd10
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31. januar 2011 19:35
Scootere: Gilera Stalker - matsort - 80 km/t - 4700 km
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Løb tør for olie og tændte?! :S

Ulæst indlæg af mpd10 »

Ja, det synes jeg også. Jeg ved ikke om jeg kan finde ud af at finde den lavere tank. Jeg har som sagt ikke vildt meget styr på det :)
Men er, at kickstarteren ikke hopper op af sig selv, et tegn på at stemplet har sat sig? :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Løb tør for olie og tændte?! :S

Ulæst indlæg af scootergrisen »

mpd10 skrev:Men er, at kickstarteren ikke hopper op af sig selv, et tegn på at stemplet har sat sig? :)
Det tror jeg ikke. Jeg tror det er fordi kickstarteren ikke er smurt ordentligt.
Men gjorde kickstarteren ikke sådan før det med motoren skete ?
Prøv og skru variatordækslet af og kig derind det er ikke så svært.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... tarter.php
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3551
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Løb tør for olie og tændte?! :S

Ulæst indlæg af Jps »

mpd10 skrev:Ja, det synes jeg også. Jeg ved ikke om jeg kan finde ud af at finde den lavere tank. Jeg har som sagt ikke vildt meget styr på det :)
Men er, at kickstarteren ikke hopper op af sig selv, et tegn på at stemplet har sat sig? :)
Til det sidste: Ja det kan godt være et tegn, eller også er kickstarterfjederen gået sig en tur.

Jeg har selv oplevet at køre tør for olie eller rettere oilepumpen valgte at gå i stykker, og det resulterede i en varmesætning (stemplet sætter sig). Man kan hvis man hælder olie på, være heldig at scooteren starter, men det er ikke sundt for hverken stempel eller cylinder at man kører videre med det. Der skal ny cylinder og stempel i.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3551
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Løb tør for olie og tændte?! :S

Ulæst indlæg af Jps »

Btw, så sidder din olietank under sædet, så den skulle være nem at finde, eller proppen ihvertfald :)
Besvar