Jog R kortsluttet (tror jeg)

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
ellee
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15. december 2016 19:17
Scootere: Yamaha Jog R

Jog R kortsluttet (tror jeg)

Ulæst indlæg af ellee »

Hej,
der er desværre sket det, at min Jog R ikke vil starte længere.
Den stoppede først med at køre efter at jeg havde været ude og køre i regnvejr i ca. 15 minutter, hvorefter jeg lige stoppede ind for at snakke med nogle venner.
Da jeg kom ud igen for at køre hjem, fik jeg gang i den i 2 minutter og så døde den ellers bare på vejen væk.
Jeg tror at det er fordi at det hele er kortsluttet pga. regn, eftersom at jeg ikke har nogen sikring ved mit batteri.

Mit spørgsmål er således;
hvad kan være blevet brændt af som så ikke virker, og gør at scooteren ikke længere vil starte?
Jeg tænker selv at det har noget med CDI'en at gøre, men jeg ved det ikke.
( har ikke prøvet med en ny CDI endnu. - er det bare denne jeg skal have? http://www.thansen.dk/product.asp?n=170 ... -243960312 )

Jeg håber at nogen derude kan hjælpe.
Tak på forhånd :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Jog R kortsluttet (tror jeg)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne starte med at sætter sikringer på.
Men hvis det sket i regn er det nok nærmere dårlig forbindelse end kortslutning.
Du kan prøve om den gnister også tag diverse stik fra hinanden og kig efter grøn ir og rens og sørg for der er god forbindelse.
Og brug et multimeter til at måle om der er forbindelse diverse steder.
Test alt det elektrisk og find ud af hvad der virker og ikke virker.
Hvis det er alt det elektriske der ikke virker så kunne det være stelforbindelsen.
Brugeravatar
ellee
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15. december 2016 19:17
Scootere: Yamaha Jog R

Re: Jog R kortsluttet (tror jeg)

Ulæst indlæg af ellee »

Tak for dit hurtigere svar, og undskyld for mit sene svar.

Hvad mener du helt præcist med stelforbindelse?
Og om den gnister? nede ved tændrøret?
Er ikke lige den person som ved mest om scootere haha.

EDIT:
Det skal også lige siges, at det med at den ikke kan starte ikke er det eneste problem. Det er som om at intet EL virker.
Selv oliepæren begynder ikke at lyse i de 1-2 sekunder når man drejer nøglen. Der kommer heller ikke gang i det panel ved siden af speedometeret, som viser km tal, klokke og benzin måler.
Brugeravatar
Gammelmand
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 130
Tilmeldt: 29. september 2016 16:51
Scootere: VGa Explora 45
Tidligere Peugeot speedfight II lc 45
Geografisk sted: Hornslet

Re: Jog R kortsluttet (tror jeg)

Ulæst indlæg af Gammelmand »

Ja hvis den er kortslutter er batteriet i bedste tilfælde aflades ! det er nemt at kontrollerer med et multimeter
Stelforbindelser er vigtig og betyder at batteriets minus også er i forbindelse motor og lign.

Og så lige en opsang FÅ SÅ MONTERET SIKRINGER det er ikke uden grund de sidder der !
Brugeravatar
ellee
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15. december 2016 19:17
Scootere: Yamaha Jog R

Re: Jog R kortsluttet (tror jeg)

Ulæst indlæg af ellee »

Gammelmand skrev:Ja hvis den er kortslutter er batteriet i bedste tilfælde aflades ! det er nemt at kontrollerer med et multimeter
Stelforbindelser er vigtig og betyder at batteriets minus også er i forbindelse motor og lign.

Og så lige en opsang FÅ SÅ MONTERET SIKRINGER det er ikke uden grund de sidder der !
Tak for dit svar.
Det skal siges, at dette er min første scooter nogensinde. Jeg har slet ikke haft styr på hvor de forskellige sikringer sad, og hvad det var for noget..
Når man går ud og køber en scooter for aller første gang, går man mest op i udseende, km tal og defekter - om den faktisk kan køre. Du går ikke og kigger efter sikringer.

- Igen, tak for svaret, jeg vil prøve at tjekke batteriet så. :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Jog R kortsluttet (tror jeg)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Stelforbindelsen er f.eks. en ledning fra ledningsnettet til motorblokken og stellet. Hvis man tager den af så kan det meget vel være at alt det elektrisk ikke virker.
Eller hvis man tager batteriet af eller det er afladt så er der også mange ting der ikke virker men den kan muligvis godt startes alligevel på kickstarter.
Du kan teste om tændrøret gnister ved at skrue det ud, sætte det tilbage i tændrørshætten også holde det så gevindet rør motorblokken også brug elstart eller kickstart og se om der er gnist ved tændrøret.

Med et multimeter kan du måle om batteriet er afladt og om det lader når motoren køre.
Brugeravatar
ellee
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15. december 2016 19:17
Scootere: Yamaha Jog R

Re: Jog R kortsluttet (tror jeg)

Ulæst indlæg af ellee »

Hej,
har været ude og tjekke batteriet, og det viser sig at der faktisk er strøm på det.

Udover dét, lagde jeg mærke til at "skjoldet" rundt om cylinderen var helt smeltet ned i den.
Jeg ved ikke lige hvordan det er sket (udover at den self. ikke har fået køling nok), men i morgen tidligt hvor det ikke er så mørkt, vil jeg prøve at se om jeg kan få cylinderen af. Jeg kunne slet ikke komme til at skrue tændrøret af, fordi det plastik var brændt helt ned over, så jeg har gået til en anden metode, nemlig at stikke hul i plastikken og så simpelthen tage ud og købe et nyt "skjold" rundt om..

Kan det være det som har gjort at den ikke vil starte og pludseligt gik ud under kørslen?
Det har jo kun været uden på, og ikke inden i, og kan det have ødelagt noget inde i cylinderen?

Beklager at det nok er nogle u-kloge spørgsmål jeg kommer med, men alle skal jo starte et sted. :)
Er utroligt glad for at i gider bruge tid på at hjælpe.
Brugeravatar
Gammelmand
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 130
Tilmeldt: 29. september 2016 16:51
Scootere: VGa Explora 45
Tidligere Peugeot speedfight II lc 45
Geografisk sted: Hornslet

Re: Jog R kortsluttet (tror jeg)

Ulæst indlæg af Gammelmand »

smeltetde skjolde omkring cylinder kunne tyde på på varmeproblemer istedet !
efter hvad jeg ved er det 2takts motor hvor der er seperat olietank , hvis den er kørt Tom eller det automatiske blanddingssystem der svigter får der ikke den nødvendige smørring , og så er der stor chance for skader på feks cylinder og stempel
det kan også være blæserhjulet !
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Jog R kortsluttet (tror jeg)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Upload gerne nogen billeder.
Brugeravatar
ellee
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15. december 2016 19:17
Scootere: Yamaha Jog R

Re: Jog R kortsluttet (tror jeg)

Ulæst indlæg af ellee »

Hej igen.
Der er massere af olie i oliebeholderen, så det kan vidst ikke være pga. oliemangel.

Jeg har et billede her, hvor i kan se at skjoldet rundt om cylinderen er smeltet ned i den.
Billede

Har så valgt at hakke skjoldet i stykker, eftersom at jeg ikke kunne komme til cylinderen på andre måder.
Prøvede også at skrue topstykket af cylinderen for at tjekke pakningen, og der sad lidt olie rundt i kanten som jeg har prøvet at tørre væk og sætte på igen.
Selve pakningen så ud til at have det fint, der var ikke noget sod eller andet som har ødelagt den.

Den ville stadigt ikke starte. :(
En anden ting vedr. el-problemerne; kan det være spændingsregulatoren som er stået af, og er der en måde at tjekke det på?
Besvar