Piaggio fly 50 4t, vil ikke starte...

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
pshdo
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. december 2014 22:39
Scootere: Piaggio Fly 4T
kørt 1700km

Piaggio fly 50 4t, vil ikke starte...

Ulæst indlæg af pshdo »

Hej.

Vi prøver lige noget fejlfinding... :-)

Vores piaggio fly 50 4t vil ikke starte mere...
Den har kørt fint i 1,5 år, og har ikke haft problemer overhovedet.
Så her for et par dage siden da min søn havde kørt et par minutter, så gik den ud... Men han kunne starte den igen efter nogle minutter og køre resten af den 5 minutter lange tur...
Men da han skulle hjem, ville den ikke starte mere...

Vi har prøvet følgende:
Jeg har skiftet tændrør.
Jeg har set at der kommer benzin ud af vacuum ventilen, og der er masser benzin på tanken.
Jeg har ladet batteriet op.
Jeg har kontrolleret alle forbindelser til CDI´en, og de ser ud til at virke korrekt, og der er også gnist på tændrøret (omend meget svag syntes jeg).
Jeg har prøvet at sprøjte lidt æterstart ind i kaburatoren.
Jeg har prøvet at måle på pickup og generatorspolerne, og de måler også rigtigt.
JEg har prøvet at have spændingsregulatoren taget af, for at se om den fejlede, men det hjalp heller ikke noget.

Intet af dette har betydet at knallerten har givet så meget som en lille prut...

Som sagt har den hverken kørt underligt, eller dårligt op til dette skete...
- så jeg undrer mig over hvad det kan være, samt HVORFOR man kunne få den igang igen kortvarigt inden den døde helt...

Det må jo næsten være en eller anden elektrisk fejl tænker jeg, for mekanisk plejer at blive dårligere og dårligere over tid...
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Piaggio fly 50 4t, vil ikke starte...

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hej.
Hvis du har gnist, og du har prøvet med æter-spray uden et eneste prut, kunne det være kompressionen der er væk.
Det sker somme tider at navnligt udstødnings-ventilen "kokser til" eller fanger et stykke kul/koks fra brændkammeret, så den ikke lukker.
Prøv at dreje motoren på svinghjulet, og mærk om den har god modstand når den komprimerer luften i cylinderen.
Der bør være tydelig forskel i modstanden, og hvis den drejer næsten uden modstand kunne det tyde på en "åben ventil"
Brugeravatar
pshdo
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. december 2014 22:39
Scootere: Piaggio Fly 4T
kørt 1700km

Re: Piaggio fly 50 4t, vil ikke starte...

Ulæst indlæg af pshdo »

Hej.
Tak for svar...

Det kan du måske godt have ret i.
Det lyder faktisk rigtigt fornuftigt, for der er en ting jeg glemte at skrive, at min søn som kører på den, fortæller nemlig at det er som om den på en eller anden måde lyder forkert, eller mindre "belastet" i motoren når vi prøver at starte den... Jeg kører jo ikke på den, så jeg husker ikke hvordan den skal lyde.

Men med det du skriver, lyder det jo rigtigt set i forhold til det...

Så er spørgsmålet bare hvad vi kan gøre ved det ?
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Piaggio fly 50 4t, vil ikke starte...

Ulæst indlæg af Kymconørden »

pshdo skrev:..lyder forkert, eller mindre "belastet" i motoren når vi prøver at starte den...
Ok, med den beskrivelse lyder det mere og mere som en "åben ventil",
når motoren virker "lettere" og uden den sædvanlige belastning/modstand.

Hvis i selv har mod på det, skal topstykket afmonteres og den "åbne ventil" skal ud og renses.
Det er ikke en umulig opgave, og den er bla. beskrevet her:
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... linder.php
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ntiler.php
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ntiler.php
Brugeravatar
pshdo
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. december 2014 22:39
Scootere: Piaggio Fly 4T
kørt 1700km

Re: Piaggio fly 50 4t, vil ikke starte...

Ulæst indlæg af pshdo »

Hej.

Tusind tak for svar, det er vi rigtigt glade for !

God dansk beskrivelse, og vi har også en komplet servicemanual til den scooter, så måske kaster jeg mig ud i det...
- det er en stor opgave, i servicemanualen tror jeg adskillelsen alene fylder ca. 20 sider, men det ligner ret meget det fra den danske beskrivelse kan jeg se, dog er der beskrevet flere stykker special værktøj desværre...

Det giver også ret god mening at den lokale scooterbiks siger at hvis det er noget med ventilerne, så skal vi regne med mindst omkring 5000.- for rep...

INDEN vi begynder på alt dette, findes der så nogle "quick-fix" vi lige kan forsøge ?
I gamle dage kunne man rense en bils ventiler eller hvad det var man rensede, ved at holde gas på, og smide en halv danskvand i den :-)
Findes der noget man kan gøre som forsøg ?
- jeg tænke eks. trykluft ind ved tændrøret, og så dreje motoren, eller et eller andet i den stil...
- måske noget væske der kan opløse skidtet ?

--
Peter
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Piaggio fly 50 4t, vil ikke starte...

Ulæst indlæg af Kymconørden »

pshdo skrev:...nogle "quick-fix" vi lige kan forsøge ?
Ja, den du foreslår med trykluft ind ved tændrør var da måske et forsøg værd. Du kan evt ta ventil-dækslet af og drej motoren til du kan se udstødningsventilen står åben og så blæse med trykluft. Så undgår du at blæse evt skidt ind i karburatoren via indsugningsventilen.
Jeg har selv haft held med at tage ventildækslet af, dreje motoren så stempel står i bund, og udsødningsventilen lukket, og så med en gummihammer give udsødningsventilen/vippearmen nogle gode dask. Det "rensede" ventilen nok til at den kunne starte igen. Kunne også være et forsøg værd.
Problemet er bare at når først det er sket en gang, tyder det på at brændkammeret og ventilen har dannet koks og urenheder, så det sikkert vil ske igen inden længe. Samtidig vil kompressionen ikke være helt i top med "quick-fix" metoderne.

Ja, man kan få meget værktøj for 5000 kroner! Det var da ellers også noget af en pris de vil ha :o

Det eneste specialværktøj du umiddelbart skal bruge er til at trykke ventilfjederen sammen når du skal afmontere ventilen, og nogle søgerblade til at stille ventilafstanden igen. Ventil-slibe-pasta er også en god ting når der skal renses ventiler.
Brugeravatar
pshdo
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. december 2014 22:39
Scootere: Piaggio Fly 4T
kørt 1700km

Re: Piaggio fly 50 4t, vil ikke starte...

Ulæst indlæg af pshdo »

Jeg aner ikke om 5000.- reelt er så meget endda, for der er nok en del timer i det (ca 20 sider i servicemanualen), og den første tusind-lap går jo til moms...
Så egentlig tænker jeg at 5000.- er meget fair, men bare for dyrt i forhold til at en ny PGO koster 12.000.- (og så er PGO´en 2 takt, hvilket er LANGT mere simpelt at rode med)
Brugeravatar
pshdo
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. december 2014 22:39
Scootere: Piaggio Fly 4T
kørt 1700km

Re: Piaggio fly 50 4t, vil ikke starte...

Ulæst indlæg af pshdo »

MYSTISK !!

Uden yderligere anstrengelser startede knallerten i dag...
- den begyndte LANGSOMT at tage omdrejninger, og så holdte jeg bare på, på starteren...
Og så gik den i gang...

Nu starter den igen som den skal...!?!

Jeg gad nok vide hvad der har været galt...
(Altså ud over at jeg sikkert har smeltet starteren nu, men sådan en koster da trods alt kun 400.-)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Piaggio fly 50 4t, vil ikke starte...

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har prøvet nogen gange på min 4 takt hvor den lige pludselig stopper, gerne hvor jeg er ved at tage farten af så vidt jeg husker, også er der ikke kompression også skal jeg stå og sparke 30 minutter på før den kan starte også virker den som gør det skete.
Jeg mistænker at det er noget belægning som har sat sig fast mellem ventil og topstykke sådan at ventilen ikke kan lukke helt men jeg er ikke sikker.
Hvis det sker igen så prøv og træd på kickstarteren med hånden og bemærk om der er samme modstand hele tiden eller forskellig modstand også sammenligne med som det er nu hvor der er forskellig modstand.
Besvar