Er ved at sk*de grønne grise

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Er ved at sk*de grønne grise

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Nu har jeg efterhånden bøvlet med min pgo dr big i flere dage.
Den har kun kørt ca 1000km men siden jeg ville installere malossis overrange system på den på det galt, og det
er det er ikke det for jeg satte det gamle på igen undtaget malossis delta clutch. Jeg har også sat et nyt sæt
tp black trophy 70ccm på sammen med en 21 dellorto.
Den ville godt starte og stå en smule besværet i tomgang men dør så snart jeg giver gas.
Da jeg havde rodet med karburatoren til jeg var ved at blive skør, for det var der problemet var efter symptomerne mente jeg, så
købte jeg simpelthen en ny karburator af samme slags. Så troede jeg problemet var løst, men hvad f*nden sker der.
Hvad pokker er problemet.
Nogen gode ideer
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Er ved at sk*de grønne grise

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske luftfilteret eller hoveddyse.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. maj 2015 16:48
Scootere: VGA Versus LC 45. og dem har jeg så 2 af :-)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland

Re: Er ved at sk*de grønne grise

Ulæst indlæg af Hangaard »

Det er næsten 100% sikker at din hoveddyse ikke passer til din opsætning.
Du kan købe et sæt dyser men tjek størrelsen på den der er monteret du skal nok en del op i størrelse, gerne så langt op at den får lidt for meget benzin til at starte med, ellers risiker du at ødelægge motoren.
Derefter køre du den ind ved at kikke på tændrøret som skal være lysebrunt efter en god tur med fuld gas, er den sort for den for meget benzin hvilket ikke skader motoren, er den over i det grå får den for lidt hvilket ikke er godt.
Du skal i øvrigt sikre dig at dit tændrør har det rigtige glødetal til din opsætning før du går i gang.
søg og læs på nettet om indstilling af karburator.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Er ved at sk*de grønne grise

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Tak for svaret. Det er oz den vej jeg går.
Jeg har et sæt dyser og har prøvet mellem 92 og 100. Jeg har stadig nogle der er lidt mindre og lidt større.
Jeg har et dobbler powerfilter på. Men det mærkelige er den har kørt med dette. Det var bare en anden cylinder på 47,6mm. Jeg ved ikke hvad den hed for den fulgte med et sæt. Nu har jeg jo så købt ny karburator da jeg tænker at der må være en utæthed et sted. Nu har jeg udelukket karburatoren men jeg jeg har oz købt et nyt membransæt så kan jeg da også udelukke utæthed der. det er bare meget mærkeligt.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. maj 2015 16:48
Scootere: VGA Versus LC 45. og dem har jeg så 2 af :-)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland

Re: Er ved at sk*de grønne grise

Ulæst indlæg af Hangaard »

Hvordan ser tændrøret ud ? og er det den rigtige til opsætningen ?
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Er ved at sk*de grønne grise

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Mht det nye spørgsmål har jeg selvfølgelig undersøgt hvorvidt de opkøbte dele skulle kunne arbejde sammen, og
det skulle der ikke være noget i vejen for. Det samme med tændrøret. Men nu tror jeg at jeg er ved at komme i den rigtige retning.
Først ville den jo kun lige stå i tomgang, og så snart jeg rørte ved håndtaget døde den.
Nu har jeg sat en 110 dyse i fra 95 + at jeg har skiftet membranen fra standard til en stylepro med carbon blade, for at udelukke
utætheder eller at den var i stykker. Da pgo´en kun har kørt ca 1000 km må det være begrænset hvor og hvad problemet kan være.
Men ihvertfald hjalp det gevaldigt efter ny membran og skiftet til en dyse 110. Jeg hælder til at det er den store dyse idet at
cylinderen er tp black trophy 70ccm. Nu kan jeg dreje håndtaget til lidt over halvt, og derefter dør den ud som om den drukner.
Så jeg skal nok prøve en 108 dyse, men det så også den sidste jeg har som jeg ikke har prøvet. Så kommer jeg ned på 105 og der kommer
det før beskrevne problem.
Men gad vide om det er nålen der skal justeres. Det synes jeg bare ikke at den burde skulle, da maskinen har kørt fint med den model
karburator, og nu er den endda splinterny.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. maj 2015 16:48
Scootere: VGA Versus LC 45. og dem har jeg så 2 af :-)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland

Re: Er ved at sk*de grønne grise

Ulæst indlæg af Hangaard »

Du skriver du har en 110 dyse i og den dør efter ½ gas, tror din dyser stadig er for lille hvis ellers ikke den kan tage falsk luft nogle steder.
Hvis du piller luftfilteren af så får den ekstra luft, hvis det betyder den dør før så i med en større dyse som fks.120 dyse.
Som tidligere skrevet så husk på at for mager en blanding vil skade din stempel/cylinder.

Nålens højde er nok ikke nemt at juster før dysen er korrekt, hvis nålens højde ikke passer så vil du kunne mærke det som om den fks. har et mellem område hvor den ikke trækker ordenligt, er det tilfældet så skal låse ringen en tak længer ned (så nålen hæves tidligere)
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Er ved at sk*de grønne grise

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Desværre var den 110 jeg satte i den største jeg havde så jeg må bestille et sæt der går nogle numre højere op.
Mht at passe på at blandingen bliver for mager, har jeg så ret i at det har noget at gøre med at jeg skal finde dysen der kun lige akkurat er stor nok + luftskruen er så vidt jeg ved også den der hedder blandingsskruen. Så når vi taler om at blandingen hverken må blive for mager eller for fed, er det så et samspil mellem den rigtige størrelse dyse og indstillingen af luft/blandingsskruen???
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. maj 2015 16:48
Scootere: VGA Versus LC 45. og dem har jeg så 2 af :-)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland

Re: Er ved at sk*de grønne grise

Ulæst indlæg af Hangaard »

Ja det er vigtig at du finder den rigtige str. dyser men det er også vigtig at du starter lidt for højt i dyser for det tager din motor ikke skade af, hvis du starter med alt for lille dyser risiker du at motoren sætter sig.
Når du har fundet en dyser hvor motoren kan køre med "helst en lidt for stor dyse" så skal du kontroller tændrørets farve efter du har kørt en tur med fuld gas og ved for stor dyse skal den være over i det mørkbrun / sorte, så sætter du 1-2 nummer mindre dyse i og kontroller igen indtil dit tændrør ligner en rystet Cocio (altså lys brun) først derefter indstiller du luftskruen samt nålens indstilling.
Luftskruen er til de lave omdrejninger og nålen er til mellem gas området og hoved dysen er fra mellem gas og op.
Luftskruen indstiller du grov ind til hoved dysen er korrekt og luftskruen skal ca. 1½-2 omgange ud når den er skruet helt ind, men det er en god ide at du lige husker hvordan den stod inden du begynder, karburator er aldrig 100% ens.
Så luftskruen har altså ikke indvirkning i det område hvor dysen arbejder, og heller lidt for fed en blanding en for mage, men her er det tændrørets farve du skal kikke på, men tror du skal starte med en dyse på 120-124 når den ikke kan tage mere end ½ gas med en 110
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Er ved at sk*de grønne grise

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

nu har jeg også bestilt et sæt større dyser, og så må jeg se om det hjælper.
Det er bare underligt. Som om det ikke giver mening. Det hele startede jo med at jeg købte malossis overrange system, og
malossis delta clutch + malossis wingbell. Derudover så tp black trophy 70ccm. Så startede problemerne.
Det endte så med at jeg satte det originale variator system på igen undtaget delta koblingen.
Da problemerne stadig var der satte den cylinder på som jeg kørte med før og den var 47,6mm, og det havdse den kørt fortrinligt med, men
det var stadig noget shit.Nu har jeg så sat ny karb og ny membran på og tjekkede ledninger og stelforbindelser.
Den eneste forbedring der har været at spore var da jeg satte den 110 i, så nu må jeg se imorgen hvad den siger til 120.
Men det er mærkeligt, og giver ikke rigtig mening???
Besvar