Modstand når jeg trækker min PGO G-MAX.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Monkyman
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 70
Tilmeldt: 29. september 2015 11:04
Scootere: Yamaha 4 gear - 1994-1995.
Yamaha Jog - 1995-1999.
Pgo G-Max - 2015-...

Modstand når jeg trækker min PGO G-MAX.

Ulæst indlæg af Monkyman »

Nyt spørgsmål til det vidende folk:

Når jeg trækker min G-MAX frem og tilbage ved eventuel parkering, så virker det som om jeg mødes af noget fysisk modstand.

Den giver en svag skurrelyd, og det føles som om, at enten en bremse hænger lidt, eller som om at en kilerem kører lidt udfordret rundt, og det giver en rullemodstand, når den trækkes - både forlæns og baglæns.

Lige ledes har jeg lagt mærke til, at det virker som om, at nogle af disse ovenstående ting langsomt stopper scooteren, når jeg nærmer mig et rødt kryds og slipper gassen.

Er ovenstående helt normalt, eller skyldes det scooterens vægt på de 100kg?

Skal sådan en scooter her bare kunne trækkes frem og tilbage, helt uden nogen form for følelse af modstand?
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. maj 2015 16:48
Scootere: VGA Versus LC 45. og dem har jeg så 2 af :-)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland

Re: Modstand når jeg trækker min PGO G-MAX.

Ulæst indlæg af Hangaard »

Når din scooter står på central støtteben kan du kontroller om din baghjuls bremse, den skal selvfølge køre rundt uden bremsen røre.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Modstand når jeg trækker min PGO G-MAX.

Ulæst indlæg af TOCA »

Der vil altid være lidt modstand, da der er mange lejer, der skal rulle rundt, og lidt lyd fra reduktionsgearet og koblingen er også uundgåeligt.

Op på centralstøttebenet og tag fat i hjulene, de skal gerne rulle frit, og ellers kan du lytte dig frem til hvor der er noget, der støder/skraber imod.

Remmen burde ikke bevæge sig, når du trækker maskinen, kun koblingsklokken, hvis den trækker remmen med, så er din kobling forkert justeret. Tag evt. skjoldet af, ind til kobling og variomatic, så du kan høre om koblingen skraber imod, kontroller at der er olie nok i reduktionsgearet, og lyt efter mislyde fra hjullejet.

Mit første gæt vil være en bremse, der hænger lidt, eller er monteret lidt skævt.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Modstand når jeg trækker min PGO G-MAX.

Ulæst indlæg af Jps »

Den lyd du hører, er ganske normal. Så der er ikke noget at være bange for. Lyden kommer fra koblingen/"gearkassen".
Brugeravatar
Monkyman
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 70
Tilmeldt: 29. september 2015 11:04
Scootere: Yamaha 4 gear - 1994-1995.
Yamaha Jog - 1995-1999.
Pgo G-Max - 2015-...

Re: Modstand når jeg trækker min PGO G-MAX.

Ulæst indlæg af Monkyman »

Tak for jeres svar, folkens!
Jeg vil prøve at smække den op på centralbenet i morgen, og rulle lidt på hjulene.
Og ellers må jeg lige et smut forbi forhandleren.
Men som der skrives, så må man jo nok altid forvente lidt lyd og modstand, da der er mange dele på sådan en fætter.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Modstand når jeg trækker min PGO G-MAX.

Ulæst indlæg af Supercharger »

Tjek også olien i reduktionsgearet. gerne skifte den ud inden den "kolde" tid.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Modstand når jeg trækker min PGO G-MAX.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er fordi scooteren har et reduktionsgear mellem koblingen og baghjulet som ikke kan slås fra.
Så når du skubber scooteren så drejer koblingsklokken, nogle aksler og tandhjul rundt og der er også gearolie. Det giver så noget modstand.
Du kan læse om det på http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... nsgear.php

Når du køre og giver slip på gashåndtaget så er koblingen slået til og motoren bremser scooterens fart indtil den er komme så meget ned i omdrejninger så koblingen kan slå fra, så kan du muligvis mærke at den giver slip. Men der er så stadig reduktionsgearet som bremser scooterens fart.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Modstand når jeg trækker min PGO G-MAX.

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Hej jeg har selv haft 2 g-max og jeg har aldrig oplevet noget form for modstand.
Det der tales om fra lejer osv er ikke den modstand jeg oplever du beskriver.
Selvfølgelig vil mandag kunne mærke at man trækker en scooter men decideret modstand skal der ikke være.
Besvar