Hva i *&#%(!% er der dog galt

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Hva i *&#%(!% er der dog galt

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Jeg er ikke sikker på at i kan give mig et svar men jeg prøver alligevel fordi
næste skridt bliver den lokale mekaniker. Det ville jeg synes var lidt pinligt.
Jeg har en pgo dr big og før den har jeg haft 2 G-Max.
Jeg har rimeligt tjek på variator og karburator/studs og cylinder/topstykke/stempel + diverse.
Det der er sket er at jeg har haft 70ccm tun på big´en ca 14 dage. Grunden til at det ikke var længere tid i denne
omgang var at den sidste G-Max jeg havde blev konfiskeret og jeg fik en bøde sammen med en betinget frakendelse
af knallertføreret. Dvs blev jeg taget på denne her ville jeg ud over at miste den også miste retten til at køre på en sk*de
scooter i 3 år. Det synes jeg alligevel ikke jeg ville risikere så jeg gik i gang med at sætte de lovlige dele på igen.
De selvsamme dele undtaget stemplet som jeg købte et nyt af, og et nyt variator blæserhjul fordi takkerne i hullet var en smule
slidte. Ellers blev alt kigget godt efter. Karburatoren fik et syn så intet var stoppet og tjekket at det var en str 72 dyse.
Jeg har godt nok undværet tragten ved membranen, men det har jeg kørt med i årevis. Det har ingen betydning.
Men om det den vil starte........ Nej. Ikke så meget som en lille prut.
Jeg har igen og igen tjekket hvad jeg kunne komme i tanker om. Er der gnist Ja. Render der benzin ned i karburatoren fra tankslangen Ja.
Hvad i alverden stiller man så op. Nu håber atder er fuld af genier herinde. Det plejer der at være.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Hva i *&#%(!% er der dog galt

Ulæst indlæg af Jps »

Undre mig lidt over, at du skriver at din G-max blev konfiskeret. Dvs. det var 2. gang, du blev stoppet. Og så er det jo en ubetinget frakendelse af førerret, der er konsekvensen. Det er så ikke sket åbenbart?

Med hensyn til dit problem med at starte, så tror jeg at stemplet ikke passer 100%, til cylinderen. Og det kan skyldes at cylinderen er slidt så meget, at der opstår et "hul" så kompressionen fiser forbi stemplet, så den ikke gider starte.

Har du tjekket begge stelforbindelser? Den ene sidder på studsen til karburatoren og den anden ved elstarteren. Hvis de er flossede eller irret, så gider scooteren ikke altid starte.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Hva i *&#%(!% er der dog galt

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Ja det var anden gang så derfor blev den konfiskeret.
Det kan da godt være jeg skal prøve at sætte det gamle i, men det virker nu ellers som om
det passer og at der er kompression, men det er da der et forsøg værd.
Det er da en ting jeg ikke har prøvet. Ja har tjekket stelforbindelser.
Tak for tippet
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Hva i *&#%(!% er der dog galt

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Ja så har jeg sat det originale stempel i igen. Der er gnist og der er kompression.
Men jeg tror at der er noget galt på benzinens vandring fordi tændrøret er altid knasttørt
og når der ikke kommer så meget som en prut. Jeg har ikke rørt ved membranerne så det kan
næsten ikke være der. Desuden har selve maskinen kun kørt ca 1000km så det er lidt mærkeligt.
Da jeg har haft tun på ryger garantien jo men jeg er jo nok nødt til at få mekanikeren til at kigge på den
snart. Men egentligt kan han vel ikke se at der har været tun på?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Hva i *&#%(!% er der dog galt

Ulæst indlæg af Jps »

Du kan håbe på det ikke kan ses ;) Normalt så laver man diverse mærker på bolte/møtrikker og andre steder, der gør at det kan ses. Er tændrøret knastørt så tjek benzinfilteret på vacuumhanen. Tjek også hanen for blokeringer.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Hva i *&#%(!% er der dog galt

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Tak for svarene.
Efter at have sat det oprindelige stempel i igen, og har haft karburatoren aftale og tjekket
+ at jeg satte tragten i og sørgede for at alt var strammet godt til, så efter ca 10 jok
på kickstarteren så kom der liv i dyret igen. endelig efter så meget bøvl.
Men nu nu er den ihvertfald 100 % lovlig så de "sorte" behøver jeg ikke frygte.
Tak for hjælpen.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Hva i *&#%(!% er der dog galt

Ulæst indlæg af Jps »

Godt der er liv i den igen.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hva i *&#%(!% er der dog galt

Ulæst indlæg af Supercharger »

Var det så stemplet og stempelringe, som var problemet??
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Hva i *&#%(!% er der dog galt

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Det kan have været 2 ting som jeg kan komme i tanker om.
Det originale stempel har til forskel fra det jeg købte en mere flad top + at det halve stykke nedad mod
udstødningen er der lissom sådan en indhuling. Det kan være det det og det hælder jeg til da det andet er tragten
og det har jeg ligesom kørt med mange gange.
Men når mine 3 år er gået så sætter jeg det sæt på som var meningen. Jeg nåede aldrig at blive færdig da hellere ville
beholde dr big´en og så sætte det på en senere gang.
I skulle kunne sent nedenunder hvilket sæt jeg købte. Udstødningen var for vild men larmede af H til. Powerfiltret kunne ikke bruges
Der bruger jeg Doppler air system. Den larmer meget lidt. Så har jeg selvfølgelig en racerkrumtap med lejer og pakdåser til overs.
Men ellers er det da et sæt med potientiale. Der fulgte også lidt med til koblingen men ellers kan mandag da kigge på om det skal udbygges

http://www.scooterland.dk/shop/gfx/prod ... 00_1_b.jpg
Besvar