Info om samspil mellem trykfjeder og små fjedre

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Info om samspil mellem trykfjeder og små fjedre

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Hej allesammen.
Måske det er lidt meget at bede om, men jeg kan kan ikke forstå princippet bag den bagerste kobling.
Er der nogen af jer der kan henvise til en side der udførligt forklarer hvordan det hænger sammen.
Som i kan se i nogle af mine andre indlæg har jeg sat 47,6mm cylle og 21mm karb på men det som jeg er
træt af er at det er meget svært at lade maskinen komme jævnt op i fart. Det er som om at enten
står den i tomgang eller også trækker den for fuld skrald. (Groft sagt)
Jeg har tænkt mig at købe malossi multivar variator, da den skulle være topdollar til toptunede scootere
da dens glidebaner er meget mere jævne.
Så er det bare at jeg gerne vil lære om den bagerste kobling. Det eneste jeg ved er at det er et samspil mellem
den store fjeder og de små, og at det faktisk kan sætte ens tålmodighed på prøve.
Men det første er jo at forstå det.
Så hvis ingen kan forklare det så jeg kan forstå, er der så nogen der kan henvise til et site med en forklaring
På forhånd tak
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Info om samspil mellem trykfjeder og små fjedre

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Der er umiddelbart ingen sammenhæng mellem trykfjeder og de små koblings-fjedre.
Ruller og trykfjeder bestemmer ved hvilke omdrejninger motoren arbejder når du kører, som beskrevet i den anden tråd.
Koblings-fjedrene afgører kun ved hvilke omdrejninger du sætter i gang.
Altså hvor mange omdrejninger motoren skal ta før koblingen begynder at ta fat.
Jo blødere fjedre i bakkerne jo lavere omdrejninger. Og strammer man fjedrene skal der så flere omdrejninger til før bakkerne ”slår ud”.
Når du har fundet den rigtige rulle-vægt hvor motoren trækker optimalt, kan du begynde at justere koblingen ind og hvornår den tar fat.
Med din opsætning er en justerbar kobling nærmest et must for at få optimalt afsæt, ved de rigtige omdrejninger.

Nu skrev jeg "umiddelbart" for der er en sammenhæng. De omdrejninger du justerer koblingen til at ta fat, skal jo passe til de omdrejninger ruller og trykfjeder giver motoren at arbejde med.
Derfor ruller og arbejds-omdrejningerne først, dernæst koblings-omdrejningerne, så de ligesom passer sammen.
Lidt mere her:http://scootergrisen.org/forum/viewtopic ... 6&start=10
Besvar